rate na een bepaalde datum
sam peeters
09/03/2011 23:26:18exchange
-----------------
exchangeID
exchangeDateID
exchangeCurrencyID
rate
exchangeCurrency
----------------
exchangeCurrencyID
currency
exchangeDate
----------------
exchangeDateID
exchangeDate
Dit is mijn database structuur.
Ik geef een bepaalde datum mee en een currencyId
nu wil ik de rate van een bepaalde currency, van de laatst bekende datum, voor mijn datum.
dus geef ik 9-03-2011 mee wil ik de rate van de 8 ste als die er is. anders van de 7de,de 6de, de 5de, ...
Wie kan me helpen?
Alvast bedankt
-----------------
exchangeID
exchangeDateID
exchangeCurrencyID
rate
exchangeCurrency
----------------
exchangeCurrencyID
currency
exchangeDate
----------------
exchangeDateID
exchangeDate
Dit is mijn database structuur.
Ik geef een bepaalde datum mee en een currencyId
nu wil ik de rate van een bepaalde currency, van de laatst bekende datum, voor mijn datum.
dus geef ik 9-03-2011 mee wil ik de rate van de 8 ste als die er is. anders van de 7de,de 6de, de 5de, ...
Wie kan me helpen?
Alvast bedankt
PHP hulp
27/11/2024 05:04:39Kris Peeters
10/03/2011 11:10:42Nu ook niet overdrijven, he.
Een aparte tabel voor datum is niet gebruikelijk, noch wenselijk.
De reden waarom je dingen in andere tabellen steekt, is omdat er geen 1 op 1 verhouding is tussen de twee tabellen.
bv. meerdere mensen kunnen geld wisselen; 1 mens kan meerdere wissels uitvoeren.
Daarom kan je dus geen informatie van de gebruiker is de tabel.
Nu, verder twee dingen:
- Staat je exchangeDate als datetime veld (eventueel enkel date)?
Ik zie je namelijk een foute formattering gebruiken. Die datum zou moeten zijn: "2011-03-09"
- Wil je eens uitleggen wat de tabel Quote exchange precies is en hoort te doen?
Een aparte tabel voor datum is niet gebruikelijk, noch wenselijk.
De reden waarom je dingen in andere tabellen steekt, is omdat er geen 1 op 1 verhouding is tussen de twee tabellen.
bv. meerdere mensen kunnen geld wisselen; 1 mens kan meerdere wissels uitvoeren.
Daarom kan je dus geen informatie van de gebruiker is de tabel.
Nu, verder twee dingen:
- Staat je exchangeDate als datetime veld (eventueel enkel date)?
Ik zie je namelijk een foute formattering gebruiken. Die datum zou moeten zijn: "2011-03-09"
- Wil je eens uitleggen wat de tabel Quote exchange precies is en hoort te doen?
sam peeters
10/03/2011 13:49:14Beste
Ik zie het probleem eigenlijk niet dat ik een derde tabel gebruik... ik had inderdaad de datum bij in de currency tabel kunnen steken, maar voor mijn pagina op te bouwen was het nu eenmaal gemakkelijker voor mij zo..
Uiteindelijk kun je deze toch samenvoegen met een join?
De rate is een bepaald getal waarmee ik ga vermenigvuldigen. Daarom heb ik de rate nodig van de laatst ingegeven datum voor vandaag voor een bepaalde currency...
Het database-formaat van de datum is inderdaad fout, maar dat staat enkel hier verkeerd(beetje te snel geweest). in mijn website wordt hij wel correct doorgegeven, mijn excuses hiervoor.
Ik zie het probleem eigenlijk niet dat ik een derde tabel gebruik... ik had inderdaad de datum bij in de currency tabel kunnen steken, maar voor mijn pagina op te bouwen was het nu eenmaal gemakkelijker voor mij zo..
Uiteindelijk kun je deze toch samenvoegen met een join?
De rate is een bepaald getal waarmee ik ga vermenigvuldigen. Daarom heb ik de rate nodig van de laatst ingegeven datum voor vandaag voor een bepaalde currency...
Het database-formaat van de datum is inderdaad fout, maar dat staat enkel hier verkeerd(beetje te snel geweest). in mijn website wordt hij wel correct doorgegeven, mijn excuses hiervoor.
Gewijzigd op 10/03/2011 13:51:23 door sam peeters