rating script
Ik ben dus echt een php - leek :(
Ik weet ook nog helemaal niet hoe ik het voor elkaar ga krijgen maar ik zal even uitleggen naar wat ik precies op zoek ben.
Ik ben bezig ( nou ja bezig :S )met een scoreformulier waarbij bezoekers van mijn site bepaalde fokkers kunnen scoren.
Iedere fokker kan dus op bepaalde punten cijfers krijgen.
( bijvoorbeeld tamheid van de dieren, verzorging, stamboominformatie etc.)
deze cijfers maken dan een gemiddelde wat ik ook wil laten zien.
Ik hoop dat het een beetje duidelijk isen dat iemand een dergelijk script weet die easy in de aanpassingen is :)
en dan ga ik nu verder met het lezen van al die tutorials
Greetz Noes
Als reeds levelange eigenaar van honden vind ik het een bijzonder slecht plan om aan de massa maar te gaan vragen om een mening van een fokker. Het idee van dit plan om gewoon maar lekker in het wildeweg op een paar punten gradaties te gaan geven aan fokkers om te imlpcieren dat het belangrijke punten zijn doet me denken aan kieskeurig.nl, waar hetzelfde met winkels gebeurd. Het idee dat iemand die een pup gekocht heeft van een fokker een objectief oordeel kan leveren is absurd. Het idee negatieve reacties te krijgen nog erger: wanneer iemand met een fokker in zee gaat die hij/zij niet vertrouwd is diegene slecht bezig.
Wanneer is de stamboom bijvoorbeeld goed? En hoe kan een koper dit herkennen? Wanneer een fokker roept dat deze goed is? Wanneer de inteeltcoefficient laag/niet bestaat? Dit zijn toch al gegevens waarvoor een gemiddelde koper heel erg veel voorkennis en historische gegevens nodig heeft om een oordeel van waarde te kunnen geven: dit oordeel is slecht in een cijfer weer te geven, doordat dit stukken genuanceerder moet zijn.
Goed, back to php en mysql:
je zult een tabel nodig hebben met fokker, deze geef je elk een nummer:
create table fokkers (
Id int(6) not null auto_increment, // nummer van de fokker
Naam varchar(50) not null,
);
Vervolgens een tabel met scores:
create table score (
score_id int(7) not null auto_increment, // elke keer wanneer er een nieuwe score wordt ingevoerd krijgt deze score een nummer
fokker_id int(6) not null, // verwijzing naar het id (nummer) van de fokker
score_verzorging int(2) not null, // getal tussen de 0 en de 10
score_stamboom int(2) not null, // idem
score_x int(2) not null, // enzovoorts
);
[1] Zorg dat je in de tabel fokkers de lijst met gewenste fokkers verzameld
[2] Zorg dat wanneer men punten geeft voor fokker met nummer x, dit nummer x wordt doorgegeven aan het script
[3] Gemiddelden berekenen voor fokker met nummer x:
SELECT avg(score_stamboom) as score_stamboom, avg(score_verzorging)
FROM score
WHERE fokker_id = x group by fokker_id
GROUP BY fokker_id
voor een overzicht van alle/bepaalde fokkers kan je een betere schifting maken dmv het WHERE commando in mysql (de WHERE regel aanpassen)
Grtz,
Arend