Rechten schrijven bestanden
Graag wil ik sparren omtrent een probleem waar ik tegenaan loop.
Ik heb inmiddels verschillende systemen uitgegeven, denk daarbij o.a. aan CMS systeem.
Hierbij komt het soms voor dat er bugs optreden waarvan ik op de hoogte wordt gesteld.
Ik los deze op en de betreffende gebruiker kan weer verder. Gevolg echter is dat die fout ook in de andere systemen zit. Ik zou als ik het goed doe, alle systemen bij langs moeten gaan om dit op te lossen. Door de grote hoeveelheid aan klanten inmiddels is dit niet meer haalbaar.
Ik heb daarom een nieuw systeem gebouwd, zitten wat nieuwe techniekjes in etc.
Om niet in het nieuwe systeem opnieuw tegen dezelfde lastige problemen aan te lopen wil ik automatische updates gaan uitgeven.
idealistisch/toekomst wil ik kijken naar een cronjob die dit opzich gaat nemen. Voor zover wil ik dit nog voornamelijk bij de gebruiker neerleggen welke een knop zal hebben waarop updates worden opgevraagd.
Veel systemen hebben modules en wil daarom ook per module updates distributeren. De updates worden uitgegeven doormiddel van een XML bestand waarin de nieuwe bestanden zijn opgenomen.
Structuur ziet er ongeveer zo uit:
Updates kunnen zijn: Aanmaken / wijzigen en verwijderen van bestanden en/of mappen
Via Filezilla ben ik in de mogelijkheid cmod in te stellen op mappen en bestanden. Als ik de betreffende file (welke updates ophaalt en wegschrijft in het systeem) een CMOD van 777 geef ben ik er volgens mij niet.
De mappen en/of bestanden waarin ik schrijf moeten volgens mij op zijn minst 755 hebben, klopt dat?
Met welke rechten instelling kan ik toch aanmaken/wijzigen en verwijderen, maar stel ik de beveiliging het minst op de proef? (vormt minst een bedreiging?)
Bedankt voor meedenken/feedback
Gewijzigd op 05/02/2013 14:13:40 door Wim E
http://php.net/manual/en/function.chmod.php
Volgens mij is 755 tevens voldoende om vanuit php bestanden toe te voegen, wijzigen of verwijderen.
Eventueel kan je middels PHP de rechten instellen en later terug zetten: Volgens mij is 755 tevens voldoende om vanuit php bestanden toe te voegen, wijzigen of verwijderen.
Bestand 644
Santhe, hiermee moet ik het dus redden?:) ik ga dat sowieso eens proberen. Hoe doen andere het overigens?