Redirect all
Ik wil één van mijn websites graag verhuizen naar een andere host. Omdat er een backup van de SQL database moet worden gemaakt, gaat de site tijdelijk offline. In de tijd dat de site offline gaat, worden de DNS records veranderd, en als de DNS updated is, wordt alles netjes naar de nieuwe host verwezen.
Mijn vraag: hoe kan ik de site het beste offline halen? Ik wil graag dat alle requests naar welk pad dan ook, een melding geeft met dat de site bezig is met verhuizen. Alleen wil ik dit wel zoekmachinevriendelijk doen, stel je voor dat Google ineens langs komt :p. Hoe los ik dit het beste op?
Ik heb geen toegang tot het zelf aanmaken van errordocs, anders had ik misschien wel overal een 503 status doorgestuurd.
Wat kan ik het beste doen? Eventueel met behulp van .htaccess?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Martin vd B
Persoonlijk zou ik even een tijdelijke index.php (.html) maken met een meededeling. Dat overzetten gaat toch geen dagen duren neem ik aan.
Is er geen trucje om dat makkelijk mogelijk te maken?
Zelf zet ik even een tijdelijke index.php neer met een meededeling er in. Dan zet ik de hele site over naar de andere server (Duurt max een kwartiertje bij mij). Als dat draait maak ik een index.php met een header() die naar de nieuwe server wijst. Als dat werkt pas ik de DNS aan en na verloop van tijd zie ik in de logs dat er geen bezoekers meer zijn op de oude server. Dan kan alles daar weg.
En een redirect naar de nieuwe host zal bij mij niet werken omdat het op hetzelfde domein is :)
Dat van SanThe + alle pagina's doorlinken naar die index.php (of .html) is denk ik nog een betere optie. Maar niet voor google natuurlijk, daarvoor is jou optie beter ;)
Ik wou al zeggen, je kan ook de pagina's openen (als het er niet te veel zijn) en neerzetten als html (met de PHP extensie) op de juiste locatie. Niemand die het merkt, alleen de gegevens komen dan niet meer uit de database... -> Niemand die daar last van heeft of dat merkt... Heb je alles werkend op de nieuwe locatie en is dan ook de DNS overgezet, dan draait alles als vanouds en is het wel weer dynamisch.
@Tommy> Om nou aan alle pagina's een header() toe te voegen was te veel van het goede. Staan zoveel pagina's op.
Maar de verhuizing is succesvol verlopen met behulp van 503 pagina's. Nu is het een kwestie van wachten op de ISP's die de DNS opnieuw moeten inlezen.
Martin schreef op 05.07.2008 20:18:
Nu is het een kwestie van wachten op de ISP's die de DNS opnieuw moeten inlezen.
Dus op de oude plek even een header() naar de nieuwe plek.