Rekeningnummer controleren
Ik heb een formulier gemaakt waarin mensen ook hun rekeningnummer moeten opgeven. Nou zou ik graag willen controleren of dit rekeningnummer een geldig nummer is.
Weet iemand of daar een functie voor is?
of hij echt bestaat is lastiger
( ik gebruik die code ook in mn sites, tis prijzig maar het was daar nodig )
Da's jammer, dat er niet iets gratis is.
Ga er wel ff mee aan de slag
Bankrekeningnummers kun je controleren met de 11-proef. Dat is een bepaalde berekening waarmee gecontroleerd kan worden of het bankrekeningnummer geldig is. Dat wil niet perse zeggen dat het nummer ook werkelijk bestaat.
De 11-proef waaraan het sofi-nummer moet voldoen,
werkt als volgt: u vermenigvuldigt het eerste cijfer
van het sofi-nummer met 9, het tweede cijfer met 8,
het derde cijfer met 7 en zo gaat u door tot en met het
achtste cijfer dat u vermenigvuldigt met 2.
Daarna deelt u de som van al deze producten door 11.
Het getal na de komma van deze uitkomst rondt u af
naar boven en moet dan gelijk zijn aan het negende
cijfer van het sofi-nummer.
Het sofi-nummer dient altijd hoger te zijn dan
001000006, maar lager dan 299999994
Gironummers kun je zelf niet controleren, maar dat kan de Postbank wel voor je doen. Je hebt wel een overeenkomst met de Postbank nodig. Je kunt dan een bestand aanbieden (in Clieop03-formaat) om daar een NaamNummerControle (NNC) op uit te laten voeren. Je hebt dus zowel de naam als het girorekeningnummer van de klant nodig. De Postbank kan je hier meer informatie over verstrekken.
snsbank heeft dat ook
wes:
Hooguit voor hun eigen bankrekeningnummers, niet voor de bankrekeningnummers van andere banken, deze informatie hebben ze namelijk niet. Nu kun je zeggen dat de Postbank deze service ook alleen voor hun eigen girorekeningnummers heeft, maar girorekeningnummers zijn toch anders dan bankrekeningnummers. Daar komt bij dat de Postbank één van de grootste banken in Nederland is.snsbank heeft dat ook
Alleen is het zo dat het getal deelbaar moet zijn door 11. Als de uitkomst derhalve een geheel getal is, is de kans groot dat het rekeningnummer klopt.
Voor de giro ga ik nog ff zoeken
Gifo:
Heb nog ff gechecked bij een bankmedewerker: de 11 proef blijkt inderdaad te kloppen.
Alleen is het zo dat het getal deelbaar moet zijn door 11. Als de uitkomst derhalve een geheel getal is, is de kans groot dat het rekeningnummer klopt.
Dat is toch niet interessant.
Je moet checken of het nummer bij de naam hoort.
Bij de Postbank kun je, als zakelijke klant, je betalingen zowel met als zonder NNC aanbieden. Dit is afhankelijk van het contract dat je hebt en de trigger in het clieop03-bestand dat je aanlevert.
Gironummers:
- 1 tm 7 cijfers lang (zonder voorloopnullen)
- Geen controle via een berekening mogelijk
- Je kunt een NNC laten uitvoeren via Interpay, dit kost geld en kan niet zomaar door iedereen, informeer bij Interpay hierover.
-Gironummers van 1 tm 4 cijfers lang zijn bijna altijd van organisaties/fondsen e.d. dus die kun je voor particulieren afkeuren! Uit ervaring weet ik dat gironummers van 1 cijfer echt bestaan! (heb een NNC laten uitvoeren).
Banknummers:
- altijd 9 of 10 cijfers (10 komt nog niet (veel) voor) zonder voorloopnullen
- Voldoet aan de elf-proef
- NNC controle mogelijk via Interpay
- 123456789 als banknummer kun je ook afkeuren (voldoet aan elfproef!)...
tot zover een reactie op een topic van anderhalf jaar geleden