Rekensom maken
Ik heb voor een leuk projecten een bestaan contactformulier geheel verbouwd en samen laten werken met Flash. Het volgenden probleem heb ik namelijk ik wil een rekensom maken in php waarna er een totaal bedrag gemaakt wordt
In een formulier geef je het aantal aan wat je wilt bestellen dit is voor mij $aantal, nu heb ik 4 gegevens die ik erbij wil optellen
$eenboek = 2.50;
$tweeboeken = 3.50;
$drieboeken = 4.25;
$meer = "neem contact op";
$boek = 12.95;
Nu wil ik dus een som maken dat ik wil uitzoeken hoeveel er besteld zijn dus als er een besteld wordt dan zou dat als volgt zijn
$som = $boek + $eenboek
En nu zit ik dus vast, ik moet natuurlijk eerst uitzoeken wat $aantal is en dit vermedigvuldigen met $boek en dan plus het aantal boeken bijvoorbeeld $tweeboeken
Hoe kan ik dit het beste aanpakken, of maak ik het mijzelf nu wel heel moeilijk?
Alvast bedankt voor de reacties
Toevoeging op 08/09/2010 17:53:46:
Volgens mij moet ik het zelf niet zo moeilijk maken. Als ik weet dat als je 2 boeken besteld dat dit dan 29,40 is dan kan ik dit natuurlijk vastzetten. Heb nu dus
$eenboek = "15,45";
$tweeboeken = "29,40";
$drieboeken = "43,10";
$meer = "Neem contact op";
$boek = "12,95";
Nou moet ik alleen een vergelijking maken als $aantal 1 is dan echo $eenboek, en als het er 2 zijn dan is het dus $tweeboeken. Nu is het zo als ze meer boeken als 3 bestellen dan komt de melding $meer zichtbaar. Nu hoef ik dus alleen een vergelijking te maken, kan iemand mij hiermee helpen?
Dus als ik het goed begrijp kun je een aantal boeken bestellen, voor elk boek moet je 12.95 betalen, en daar komt nog een extra bedrag bovenop (2.50/3.50/4.25)?
Dit zou je gewoon af moeten vangen met if-jes:
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
2
3
4
5
6
7
8
9
if($aantal == 1) {
$som = $boek + $eenboek;
}
else if($aantal == 2) {
$som = 2*$boek + $tweeboeken;
}
else if($aantal == 3) {
$som = 3*$boek + $drieboeken;
}
$som = $boek + $eenboek;
}
else if($aantal == 2) {
$som = 2*$boek + $tweeboeken;
}
else if($aantal == 3) {
$som = 3*$boek + $drieboeken;
}
Krijg je echter hogere aantallen van 3 die je ook in het script wilt verwerken? Dan zou ik je adviseren om met arrays te gaan werken. Maar dat is eigen keuze.
EDIT op bovenstaande edit:
Je kunt gewoon mijn if-structuur dan overnemen. Ik dacht ook nog aan prijzen vastzetten per aantal, maar ik dacht dat je daar bewust voor gekozen had eigenlijk.
Gewijzigd op 08/09/2010 17:59:33 door Marco van Oort
Dit is precies wat ik bedoel, was al een eindje op weg met mijn if'jes maar kreeg een paar foutmeldingen. Heb hem een klein beetje aangepast en het werkt nu. Helemaal super bedankt. Ik zag het gewoon even niet meer