[REQ][OOP] Tutorial?
Sorry als ik bij de verkeerde forum zit maar zou er iemand zo vriendelijk willen zijn en mij A.U.B. een OOP lesje's sturen?
Mvg,
A.Y.
http://phphulp.nl/php/scripts/4/
Hier staan een hoop classes. De een wat beter dan de ander. Maar je kan er genoeg uithalen.
Lees direct even de reacties erop door. vaak staan hier verbeteringen vermeld.
Succes!
Hier staan een hoop classes. De een wat beter dan de ander. Maar je kan er genoeg uithalen.
Lees direct even de reacties erop door. vaak staan hier verbeteringen vermeld.
Succes!
Hoewel je uit bestaande classes heel wat kan leren, is het zeker niet gelijk aan een tutorial Erik ;)
ik heb een template'je gemaakt zodat ik niet elke keer hetzelfde hoeft te doen.
Echter is dit toegespists op mijn werkwijze, maar misschien heb je er wat aan;
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
<?
[code]<?
class X {
var $;
function __construct($data) {
foreach ($data as $k => $v) {
$this->$k = $v;
}
}
public function getAll() {
$alles = array();
$result = Database::execute("select * from alles");
if (mysql_num_rows($result)) {
while ($item = mysql_fetch_object($result)) {
$alles[$item->id] = new X($item);
}
}
return $alles;
}
public function get() {
$result = Database::execute("select * from alles where id = %d",$_GET['id']);
$item = mysql_fetch_object($result);
return new X($item);
}
public function create() {
if (!Database::execute("insert into alles (id) values ('%s')",$_POST[''])) {
err("Item kon niet ingevoerd worden");
}
}
public function update() {
if (!Database::execute("update alles set bla = '%s' where id = %d",$_POST[''],$_POST['id'])) {
err("Item kon niet bijgewerkt worden");
}
}
public function delete() {
if (!Database::execute("delete from alles where id = %d",$_GET['id'])) {
err("Item kon niet verwijderd worden");
}
}
}
?>
[code]<?
class X {
var $;
function __construct($data) {
foreach ($data as $k => $v) {
$this->$k = $v;
}
}
public function getAll() {
$alles = array();
$result = Database::execute("select * from alles");
if (mysql_num_rows($result)) {
while ($item = mysql_fetch_object($result)) {
$alles[$item->id] = new X($item);
}
}
return $alles;
}
public function get() {
$result = Database::execute("select * from alles where id = %d",$_GET['id']);
$item = mysql_fetch_object($result);
return new X($item);
}
public function create() {
if (!Database::execute("insert into alles (id) values ('%s')",$_POST[''])) {
err("Item kon niet ingevoerd worden");
}
}
public function update() {
if (!Database::execute("update alles set bla = '%s' where id = %d",$_POST[''],$_POST['id'])) {
err("Item kon niet bijgewerkt worden");
}
}
public function delete() {
if (!Database::execute("delete from alles where id = %d",$_GET['id'])) {
err("Item kon niet verwijderd worden");
}
}
}
?>
een goeie tutorial over de denkwijze achter object georiënteerd programmeren, maar er zijn inderdaad op PHPhulp nog geen goeie tutorials over waarom je getters & setters zou kunnen gebruiken, of waarvoor public/private/protected en static in de praktijk gebruikt voor kunnen worden. Misschien is eentje over afhankelijkheden van classes van andere classes, functies en variabelen buiten de controle van de class zelf ook nog wel een goeie.
Vragen beantwoorden is wat dat betreft best makkelijk. Wanneer je een tutorial moet schrijven, moet je zelf de vragen verzinnen. Wat voor mij vanzelf sprekend is, en wat ik niet direct uit zou leggen zou voor een beginner wel eens onverklaarbaar kunnen zijn. Of je schrijft een hele langdradige saaie tutorial met daarin allemaal dingen die de lezer al weet.
Hier in de topics in deze categorie staan best een aantal nuttige posts die dit beschrijven, en ook de PHPfreakz wiki heeft wel een aantal leuke stukjes over deze onderwerpen.
Maar wat zouden jullie graag willen zien? Hoe je de model-laag van MVC kan implementeren en welke dingen je daarbij tegenkomt? (wat Twan in z'n code eigenlijk doet) Of echt een hele uitgebreide, die zeg maar iets simpels als een gastenboek volledig object georiënteerd geschreven, compleet met problemen als form handling, model-, view-, controller-lagen, getters, setters, de hele mikmak?
Wat zou je dan in zo'n tutorial willen zien? Er is al Vragen beantwoorden is wat dat betreft best makkelijk. Wanneer je een tutorial moet schrijven, moet je zelf de vragen verzinnen. Wat voor mij vanzelf sprekend is, en wat ik niet direct uit zou leggen zou voor een beginner wel eens onverklaarbaar kunnen zijn. Of je schrijft een hele langdradige saaie tutorial met daarin allemaal dingen die de lezer al weet.
Hier in de topics in deze categorie staan best een aantal nuttige posts die dit beschrijven, en ook de PHPfreakz wiki heeft wel een aantal leuke stukjes over deze onderwerpen.
Maar wat zouden jullie graag willen zien? Hoe je de model-laag van MVC kan implementeren en welke dingen je daarbij tegenkomt? (wat Twan in z'n code eigenlijk doet) Of echt een hele uitgebreide, die zeg maar iets simpels als een gastenboek volledig object georiënteerd geschreven, compleet met problemen als form handling, model-, view-, controller-lagen, getters, setters, de hele mikmak?