return als array of html

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Sander Crombeen

Sander Crombeen

04/12/2012 16:41:49
Quote Anchor link
He hallo

Ben bezig een site aan het maken en probeer dit met OOP te doen.
In een pagina heb ik een tabel staan, nu kan ik natuurlijk de hele opmaak terug laten komen vanuit de class, of alleen de array terug laten komen en verder verwerken in de pagina.
Wat is nu de beste oplossing?

ben pas net begonnen met php en OOP graag wat advies....

PHP hulp

PHP hulp

28/11/2024 14:00:32

Wouter J

Wouter J

04/12/2012 17:14:53
Quote Anchor link
In OO gaat het erom dat je zo flexibel mogelijk bent, niks moet vastliggen en alles moet makkelijk overal te gebruiken zijn. Nu wil je het in een tabel echoën, in een ander project misschien wel in een xml file en in nog een project wil je het opslaan in een database.

Maak dus 1 klasse met de Pagina die een array aan data terug stuurt (beter is overigens aparte methods maken voor elke data apart) en meerdere klassen die die data kunnen 'renderen'.

Frank Nietbelangrijk

Frank Nietbelangrijk

04/12/2012 17:26:48
Quote Anchor link
Sander,

een goed gebruik is in ieder geval om de HTML zo veel mogelijk te scheiden van de Logica.

Ik doe het in drie delen:
1. mysql en php: die samen arrays maken met de data die we nodig hebben.
2. HTML die de data gaat weergeven
3. CSS die de opmaak regelt.

Wat betreft OOP: dit is programmeren in 'objecten'. Het ontwerp van zo een object wordt gedaan met een class. Het hoort dus in het eerste deel thuis.

Je kunt bij jouw vraag ook denken aan het Model-view-controller model. waarbij een request eerst bij de controller komt, dan een model laadt die vervolgens data klaar zet en vervolgens een view laadt die dan de data op een bepaalde manier weergeeft.

De kracht van een MVC is dat de Model hergebruikt kan worden. Denk daarbij aan de inhoud van een database-tabel weergeven in een HTML pagina maar ook in een PDF of een email.

Ik hoop jou zo enkel een aantal overwegingen te geven om je te helpen in keuzes.

gr Frank

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.