[review] Elektronica webwinkel
- SanThe - op 14/07/2011 17:27:31:
Het woordje 'Gaming' staat bovenop het woord 'Welkom'. 'Netwerkapparatuur' staat er net iets onder. Engelse en dan weer Nederlandse teksten?? Alle prijzen zijn okee: € 00.00
Zou je daar een printscreen van kunnen maken? Verder heb ik vandaag de prijslijsten aangevraagd, als ik die morgen heb dan gaan die meteen de database in dus dan staat alles goed.
Uitlijning is niet mooi. Nieuwsbrief formulier elementen zowel links als rechts op zelfde afstand van de rand houden. De prijs staat wat te ver naar onderen (wel lekker goedkoop!). De prijs/meer informatie balk staat niet goed bij het onderste item op de hoofdpagina. Ook "Winkelwagen - Account" is niet mooi uitgelijnd. Facebook knop werkt niet en de teksten zijn niet echt je van het (vooral op de hoofdpagina, de contactpagina en de algemene voorwaarden). Het zou handig zijn als je over de hele hoogte van het menu op menuitems kan klikken i.p.v. alleen op de tekst zelf.
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fduum.nl%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0 waardoor de site in quirk mode gaat en er niet uitziet.
Hij is niet w3 valid zie Gewijzigd op 14/07/2011 19:43:51 door Joey Drieling
Kan ik al bestellen?
ik zou nog een hover op je menu doen
Ik kom op het volgende:
Algemeen / Homepage:
- Wanneer een menu actief is zie ik dat niet. (Hover is er ook niet)
- Uitgelichte producten zijn niet om aan te zien:
- Margins / Paddings kloppen niet
- Buttons zien er niet uit
- Mis hover van button
- Ik zou het gehele vlak of iig het plaatje clickable maken.
- Ik heb wel eens horen zeggen dat je categorieën altijd horizontaal moet weergeven. Dan voelt een gebruiker zich het meest thuis.
- CM menu's kunnen dan op de plaats waar nu de categorieën staan.
- Het is niet precies duidelijk wat ik moet invoeren bij de nieuwsbrief.. Mijn achternaam soms?
- Zoals al eerder gezegd, zou het leuk zijn wanneer je op de homepage een paar banners neerzet met wat precies de shop inhoud. Plaatjes zeggen meer dan 1000 woorden ;) Je zou eventueel een aantal artikelen / categorieën kunnen tonen.
- Winkelwagen kan je het beste alleen in de header tonen, dan valt deze het beste op. Daarnaast: De ene keer gebruik je 'winkelwagentje' en de andere keer 'winkelwagen'. Wees consistent!
- Daarnaast mis ik op veel linkjes / images title tags. Daarnaast ontbreken alt tags ook.
- 'Ik vind DUUM leuk' zou ik niet doen. Dat vind ik een beetje non - prof. Je ziet vaak wel dat webshops / bedrijven aan socialmedia integratie doen maar niet echt focussen op vind ik leuk dit, vind ik leuk dat.
- Footer menu (rechterkant) heeft geen hover. en actief.
- Daarnaast staat de footer niet fixen onderaan de pagina. Hij gaat omhoog wanneer het content vlak niet hoog genoeg is.
- Misschien is het een leuk idee om in de footer al de merken te tonen ? Dat doen ook veel webshops.
Content pagina:
- Wanneer ik een content pagina open (vanuit de footer) krijg ik het volgende 'Om deze... voorwaarden veranderen'. Lijkt mij niet de bedoeling?
- Ik mis een klikpad?
- Misschien is banners tonen een idee ? (Dan wordt het al een beetje meer gevuld zeg maar)
- Wanneer ik op een content pagina zit, is ineens het aanmeld formulier voor de nieuwsbrief verknald?
Mijn account:
- Ik zou het 'Mijn Duum' noemen..
- Margins / paddings op het formulier botsen.
- Formulier velden zijn veeels te klein.
- Ik kan niet echt zien dat 'Inloggegevens vergeten' een link is. Daarnaast kan je het best hem 'Wachtwoord vergeten' noemen, dat is een begrip die de meeste mensen snappen..
- Ik kan niet zien dat de voorwaarden een linkje is. Probeer een link zoveel mogelijk te scheiden van de rest van de tekst zodat mensen weten dat ze er op kunnen klikken.
- Nieuwsbrief inschrijven mag volgens mij niet standaard aanstaan, (In strijd met een één of andere wet, maar dat weet ik niet zeker)
- Daarnaast, algemene voorwaarden standaard niet aan laten vinken.. Dat maak je mensen meer bewust wanneer ze hem nog moeten selecteren.
- Wanneer ik op registreer heb geklikt komen de foutmeldingen aan de linkerkant.. Is een beetje verwarrend zo.
- Uit ervaring weet ik dat je het beste login en registreren kan omdraaien. Dus registreren aan de linkerkant en inloggen aan de rechterkant.
- Ik zou de kopjes 'Ik ben al klant' en 'Ik ben een nieuwe klant' wat groter maken zodat die wat beter opvallen.
Over het formulier:
- Ik mis de aanhef.
- Tussenvoegsel kan je het best onderscheiden van de rest door het veld iets kleiner te maken.
- Hetzelfde geldt voor de volgende velden:
* Huisnummer
* Postcode (Let ook op de maxlenght)
- Ik mis de mogelijkheid tot het kiezen van een andere afleveradres.
- Telefoonnummer zou ik verplicht maken..
Foutmeldingen:
- Plaats (Heb ik al gezegd)
- Een kopje als: 'De volgende gegevens ontbreken of zijn onjuist:'
- Een border om de foutmeldingen heen geeft meer aan dat iets ontbreekt.
- Ik zou de tekst: 'Voer a.u.b een ... in' veranderen naar: 'Het veld ... moet nog worden ingevuld.' Dat komt iets professioneler over.
Ik heb geen tijd meer om gegevens te testen als neppe e-mailadressen en halve telefoonnummers maar goed dat kan jezelf ook wel even testen.. :)
Categorie / Merken overzicht:
- Ik zou zelf het verschil tussen categorieën en sub -categorieën beter maken, nu zijn het twee vlakken.. Ik moest drie keer kijken voordat ik hem snapte. Je zou ook een submenu kunnen maken als de zoals ik al eerder heb aangegeven de categorieën in het menu zou verwerken.
- Wanneer ik een categorie heb geselecteerd heb ik zoekresultaten?
- filtering staat niet netjes, kan je het beste aan de linkerkant verwerken.. (Met check en selectboxjes)
- Nieuwsbrief is op artikel niveau niet van belang.. -> verwijderen ;-)
- Zoals al eerder verteld artikel block clickable maken.. (Titel + afbeelding)
- Buttons zien er niet uit..
- Paginator kan je het beste bovenaan de 'resultaten' plaatsen.. Dat is voor de usability het beste.
Artikel detail:
- Beschrijving is kaal. Ik zou iets als een border om de tabgroep heen plaatsen.
- Zonder dat ik er op klik kan in niet waarnemen dat het een tabgroep is, en welke tab nu actief is.
- Daarnaast kan je het beste de afbeeldingen met een wat kleiner formaat onder de hoofd afbeelding plaatsen.
- Let op het centreren van de foto's .. Google eens op table image vertical align middle
- Let op de margins / paddings van de teksten.. Komen nu niet overheen.. Is storend...
- Het is toch logisch dat een artikel op voorraad is wanneer hij op de webshop voorkomt?
- Het aantal van een artikel moet je niet op artikel detail bepalen maar de mogelijk tot het wijzigen van het aantal in de winkelwagen.
- Hover van de button: 'In de winkelwagen'
Winkelwagen:
- Let op margins / paddings van teksten
- Ik mis, subtotaal + verzend / bezorg kosten?
- Linkjes onderaan de winkelwagen vallen niet op, en hebben geen hover.
Voor de rest ben ik niet verder in het bestelproces geweest... :)
Algemeen:
- Het plaatje van de zoekfunctionaliteit heeft geen cursor pointer
- Winkelwagen in de header vind ik persoonlijk zeer groot. Daarnaast, misschien heel het winkelwagen vlak clickable?
- Ik zie winkelwagen / account. Wat heeft dat met elkaar te maken? ;)
- Algemene voorwaarden zijn niet ingeregeld.
- Ik mis informatie als KVK nummer en BTW nummer, etc.
Daarnaast nog een paar retorische vragen:
- Houd je rekening met maatselectie / geen maat?
- Wel en niet ingevoerde foto's / merk foto's
- Kan ik nieuwsbrief afmelden? Dat is verplicht. Wanneer dat niet gebeurd kan je een boete krijgen.
- Misschien moet je nadenken over de kleurstelling? Ik vind het allemaal donker overkomen.
Ik heb niet alles getest en ben zomaar wat gaan klikken en wat me opviel heb ik opgeschreven..
Ik hoop dat je het kan waarderen en dan je er wat mee kan. Wanneer je het op prijs stelt wil ik de rest van de shop ook nog wel testen.. :)
Veel succes!
Niels
Met een aantal punten was ik al bezig, verder moet de inhoud nog gevuld worden zoals kvk, btw, algemene voorwaarden, teksten zoals over ons enz.
Voor de rest heb je veel dingen die eigenlijk nog anders moeten... ;)
Sorry, dat ik me hiervoor een kwartier heb uitgesloofd .. :P Het is gewoon veel klikken en test data inschieten. Maar goed, ik heb wat ervaring omdat ik dagelijks webshops bouw. En dan is het bestelproces nog niet eens goed getest ;)
Niels Kieviet op 14/07/2011 21:10:23:
Sorry, dat ik me hiervoor een kwartier heb uitgesloofd .. :P Het is gewoon veel klikken en test data inschieten. Maar goed, ik heb wat ervaring omdat ik dagelijks webshops bouw. En dan is het bestelproces nog niet eens goed getest ;)
Dat mag gewoon hoor, je mag verknallen wat er te verknallen valt. De site is toch nog niet officieel online.
- Ik mis betaalmethodes ? (Er wordt nergens aangegeven welke betaalmethodes jullie ondersteunen)
Misschien is het leuk op ondersteunde banken (logo's daarvan) te tonen in het footer menu?
- Door wie of wat worden de attributen verzonden? PostNL, DND, DHL? Ik zie het nergens..
- Let goed op de algemene voorwaarden, dat is van groot belang. Zoals ik al zei.. Jij weet dat de website nog niet online staan, maar dat weten andere mensen niet. En aangezien je nu geen voorwaarden hebt zouden ze je al kunnen pakken.
Zorg dus altijd voor een test omgeving. Maakt gewoon een sub domein aan het laat de klant en eventueel testers daar op testen. Dan voorkom je ook het probleem dat andere (niets vermoedende) mensen ook gaan bestellen terwijl je dat eigenlijk helemaal nog niet wil. Nog een leuke, google indexeert gewoon lekker door.. Wil je dat eigenlijk wel als hij in test modes staat?
- Hoe staat het met pakbonnen en facturen?
- Hoe heb je het retourneren geregeld? Ik mag altijd retourneren? Er staat nergens aangegeven binnen hoeveel dagen .. ;) Of wordt dat op de pakbon of de factuur weergegeven?
- Denk ook goed na over sale, kortingen en dergelijke.. Of ga je dat niet gebruiken?
Zo kunnen we nog even doorgaan zeg maar.. :-)
Oh, nog een leuke:
http://jouwdomein.nl/asdfasdf
Geeft netjes wat foutmeldingen... Tijd voor een mooie 404 pagina? Nog een paar dingen die in mij opkomen.
SEO:
- title tags
- meta descriptions op categorieën en CM pagina's
- canonical tags voor duplicate content.
Ik vind de URL's niet mooi.. zorg ervoor dat je duidelijk kunt zien in welke categorie je zit (De naam van de categorie) en wat voor artikel je bezoekt (Artikel_id plus artikelnaam) En wanneer je sub - categorieën of merken gebruikt moet je dat natuurlijk daar ook in verwerken.
Misschien is het leuk dat je in het zo maakt dat je geen controller / action in de url hebt staan maar direct de categorie. En dat je in de index.php of de bootstrapper of iets in die geest de url's aanmaakt.
Nogmaals een toevoeging.. :) Wanneer de site 'online' staat moet je natuurlijk geen foutmeldingen tonen.. Of alleen tonen aan jouw IP adres.. Ik laat foutmeldingen of warnings altijd netjes in firebug komen middels de firephp library. Geweldig werkt dat!
En echt, het is het beste als je de categorieën in het hoofd menu verwerkt.. En dan wanneer er een sub - categorie is een dropdown..
Nu staat er.. In deze categorie geen sub-categorieën.. Fijn om te weten, maar wat heb ik eraan ? ;)
Ohja, wanneer er geen artikelen in een bepaalde categorie gevonden kan worden.. Dan wil je die toch helemaal niet tonen ?
Ik kan soms wat hard zijn in mijn bewoording, maar je begrijpt me hopelijk wel.
Veel succes!
Gewijzigd op 14/07/2011 21:26:37 door Niels K