[review] site design
ik heb een tijdje geleden een site online gezet, en ben nog niet helemaal zeker over het uiterlijk. het lijkt het 'net niet' te zijn, maar het idee vind ik erg leuk. Hebben jullie nog leuke ideeën?
Het bestaat uit een drie kolom design, maar de derde kolom is niet altijd zichtbaar:
http://bachelorcongres.nl/
en de derde kolom:
http://bachelorcongres.nl/index.php?page=RIHS
alle commentaar is welkom!
Gewijzigd op 23/10/2014 13:22:51 door Jeroen VD
Het is wat te hoekig, te leeg, te simpel.
De schaduw is te donker/expliciet aanwezig. #333 doet wonderen.
De foto's bovenin: maak er 1 mooie afbeelding van in Photoshop dat het doorloopt in elkaar.
De letters mogen wel wat kleiner (11pt ipv 12 of 13pt).
De blauwe achtergrond mag minder aanwezig zijn: of wat zachter blauw, of minder ruimte rondom.
Het lettertype is te generiek. Georgia doet wonderen.
Ik mis plaatjes/frutsels/logootjes.
Wellicht ook het (veel te uitgebreide?) menu eens onderaan zetten.
Doe meer met kleur, nu is het blauw/wit.
Er mag wel wat oranje in. En groen.
En meer foto prominenter in beeld: je kan best over een wat wazige foto tekst gooien.
Ik zou eens kijken naar Wordpress en een leuke template, dit gaat je heel erg veel tijd kosten om even op te frissen.
Ontwerp het eerst eens in Photoshop en pak Bootstrap erbij.
Wordpress ben ik geen voorstander van dus geef je zelf een advies dat lekker niet te doen omdat Wordpress rommel is (en ja kom maar met de blubber van reacties)
Natuurlijk mag je het wel doen en doet mijn mening helemaal niets.
Mocht je een hulpstuk willen voor Bootstrap template, ik heb een .psd waarin de kolommen staan en een klein design voorbeeld.
Wordpress is zeker geen rotzooi, het is een eenvoudig CMS voor mensen die niet constant in de code willen gaan rommelen en geen kennis hebben om een eigen CMS te schrijven.
@henk-en-ieder-ander-die-vindt-dat-wordpress-geen-rotzooi-is, Dat is een mening, net zoals mij. Wil nog niet zeggen dat het ik correct heb.
O wacht... er was er maar 1: dat WordPress een makkelijk CONTENT-MS is... dus heeft niets met de vormgeving te maken. En laat dit topic hier nou over de vormgeving van iets gaan waarvan de inhoud al af is.
Dus: Wordpress is dan eigenlijk geen optie.
Gewoon iets moois maken met de huidige HTML met behulp van CSS moet te doen zijn.
Ik moet zeggen dat ik het oplichten van je menu-vakjes wel leuk gedaan vind.
De content is af dus hoef je alleen een gemakkelijk te navigeren website te hebben.
En buiten de vraag of Wordpress rommel is, je hoeft alleen een template aan te klikken, net zoals Rick heeft gedaan, en de content te kopieren-en-plakken.
Dus bespaar je de moeite en ga gewoon voor een basis en layout waar anderen al over hebben nagedacht en richt je op de content waar je goed in bent.
Ik kan het niet gemakkelijk uitbreiden en de plugins en "rommel" is niet wat ik wil.
Nogmaals, puur een mening en ja Wordpress gaat sowieso van me eigen domein af.. als ik eens een keer tijd heb.
Modmelding
Dames en heren, laten we hier de discussie beëindigen. Verdere discussie kan worden gevoerd via PM. Het topic gaat over de front-end van de website, niet over de backend. Laten we de topic starter dan ook met de frontend helpen, i.p.v. een welles/nietes discussie te houden over de backend.
Dames en heren, laten we hier de discussie beëindigen. Verdere discussie kan worden gevoerd via PM. Het topic gaat over de front-end van de website, niet over de backend. Laten we de topic starter dan ook met de frontend helpen, i.p.v. een welles/nietes discussie te houden over de backend.
Jeroen, het design is het inderdaad niet. Of in elk geval, 3 jaar geleden zou het perfect geweest zijn. Bij deze tijd past het echter niet. Dat komt voornamelijk door 5 punten:
1. Lettertype. Je hebt een heel saai lettertype uitgekozen. Kijk eens bij de sans-serif lettertypen op http://google.com/fonts of http://typekit.com/ en probeer een wat spannender lettertype uit (bijv. Open Sans of Ubuntu).
2. Box in box. Je hebt je site verdeelt in boxjes. Op zich een prima idee, doe ik zelf ook vaak. Wat je echter doet is een opvallend box om alle boxjes heen te plaatsen. De aandacht ligt bij je design niet zozeer op de content, maar juist die grote blauwe box. Haal die eens helemaal weg, je zult zien dat het er mooier op wordt.
3. Kleurgebruik. De site heeft niet heel erg veel kleurvariatie. Eigenlijk heeft het wit, zwart en blauw. Die blauw heeft dan weer 2 variaties, waarbij ze allebei niet echt natuurlijk overkomen. Probeer voor jezelf 2 kleuren vast te leggen: De primaire kleur (in dit geval blauw) en een highlight kleur (probeer iets spannends te doen, zoals rood of geel). Probeer ook een kleur te vinden die net geen zwart is (bijv. #202020) en net geen wit (bijv. #fefefe). Als laatst ga je dan op de primaire en highlight kleur nog 2 variaties bedenken in saturatie. Dat is je kleurenpallet die je moet gebruiken in je website.
4. Contrast. Je site heeft geen contrast. Maak wat teksten groter, bolder en zwarter dan andere. Denk ook na over de flow van een pagina. Bekende flows zijn de F-flow en de Z-flow, geen van beide komen terug in jouw design.
5. Overmatig gebruik van schaduw. Schaduw is leuk en helpt je bij het creëren van een 3d gevoel (zie voor een goed onderzoek hierover http://google.com/design ). Schaduw wordt echter door heel veel mensen veel te overdreven. De hoeveelheid schaduw die jij gebruikt zou je bijna alleen krijgen als je de verschillende lagen meters boven/onder elkaar zou leggen. Dat is niet zo, gebruik dus maar een schaduw van 1 of 2 pixels breed in een lichte kleur grijs (#333 of #555 oid).