Richtlijnen voor systeemeisen mysql server
Zijn er een soort van richtlijnen voor de systeemeisen als je een mysql database wilt toepassen bij een bedrijf? Bijv als je een bedrijf hebt met 40 werknemer die continu data in en uit de database halen/zetten dan heb je een pc nodig met een snelheid van 2 ghz en 512 mb ram, voor een bedrijf met 100 werknemers die continu data in en uit de database halen-zetten heb je een pc nodig met een snelheid van 3 ghz en 1024 mb ram etc etc.
Vergeet daarbij het OS niet.
Maar de server moet denk ik wel pittig zijn.
Ik heb gezocht met google en gekeken op de mysql site maar ik wordt daar niet echt wijzer op.
Je moet geen klein computertje nemen zeg maar...
Verder is het van belang een schatting te maken hoe groot de database in de loop der tijd zal worden en hoe snel deze groeit. Het maakt ook nogal wat uit of een gebruiker per keer enkele kb's of vele mb's in de database zet of juist ophaalt. En niet te vergeten de complexiteit van de database, hoe je de indexen e.d. hebt gezet, etc. etc.
Kortom, wil je een goed antwoord op deze vraag, dan kun je beter eens met een dba gaan praten.
2.5Ghz+
512ram+!!!
Dan zit je wel goed
Wouter:
voor een bedrijf met 100 werknemers die continu data in en uit de database halen-zetten heb je een pc nodig met een snelheid van 3 ghz en 1024 mb ram etc etc.
Denk je Han?
Bij een server draait het om het totaalplaatje:
Processor(-s)
Geheugen en dan niet alleen de hoeveelheid, maar ook het type, hoe ze samenwerken, etc.
Harddisks: scsi, s-ata, hot-plug, raid, etc. etc.
Een server kent hele andere eisen dan een pc en dat geldt zeker voor een database-server. Die moet snel over de data kunnen beschikken, dus sneller schijven hebben. Een snelle processor levert nauwelijks wat op, deze hoeft toch nauwelijks wat te doen.
Ik heb hier een Linux-server met dual Pentium-III 850 MHz en 768 MB RAM die fungeert als dataserver (MySQL) voor een website met gemiddeld 400.000 hits per dag (meer dan 1.5 miljoen hits op piekdagen).
Per uur worden er gemiddeld 38000 queries uitgevoerd die zo'n 45 MB dataverkeer genereren.
Op piekdagen nokt wel de webserver (Apache met mod_perl) er af en toe mee, maar de dataserver blijft vrolijk doordraaien.
<small>Willem-Jan</small>:
Denk je Han?
Wouter:
voor een bedrijf met 100 werknemers die continu data in en uit de database halen-zetten heb je een pc nodig met een snelheid van 3 ghz en 1024 mb ram etc etc.
Denk je Han?
jah ^^
Belangrijk dan processorkracht is de hardeschijf (niet alleen snel, maar ook veilig, denk dus aan bijv. raid 5) en voldoende geheugen.
Als ik moet kiezen:
Ik heb liever een Pentium 3 866mhz met 512 ram en 3x raptor in raid 5 dan een 3ghz/soortgelijks met 1 gb geheugen en een 80gb 7200...
En natuurlijk waneer de data die erop staat ook daadwerkelijk belangrijk is een goede backup-installatie (hot-swapable hardeschijven, raid 5, voor iedere dag van de week een harde scijf die je dan mee naar huis kan nemen of op een andere locatie kan opslaan indien de server en het pand eromheen in rook op gaat)
Het aantal werknemers zegt niks, een 486 kan voor 10.000 werknemers supersnel werken, terwijl een 3ghz monsterpc voor 5 werknemers al te traag kan zijn.
Allemaal afhankelijk van wat er mee gedaan word, wat voor database/management software etc etc.
Willem komt met een goed antwoord, puur door zijn onderbouwing/voorbeeld. Andere antwoorden met daarin 3ghz+ superpcs heb je niks aan imho.
Ik ben een vaste bezoeker van gathering.tweakers.net met 6000+ posts, stond ook namens hun op de hcc. Op dat forum kom ik ook veel van zulke situaties tegen...
Iemand vraagt om een office pc, en vervolgens moet je minimaal amd 64bit 3000+ systemen hebben. Terwijl niemand gevraagt heeft wat er eigenlijk met dat office systeem gedaan word (word/excel? of spss?). bij wijs van spreken een 2e hands p3 kan meer dan zat zijn.
Ik weet nu welke informatie ik nodig heb om te bepalen aan welke eisen een server moet voldoen en ook waar ik evt een server kan kopen.