Rij uit database halen
Ik heb een tekstveld in mijn database, met meerdere nummers erin, gescheiden door een komma. Nu wil ik alle nummers eruit halen, en zorgen dat ze in een array gestopt worden.
hoe doe ik dat?
of moet ik ze misschien anders in mijn database opslaan? het gaat om zo'n 25 nummers per veld
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
<?php
// ervanuitgaand dat de database row opgevangen word in $row
$nummerArray = explode("," , $row)
?>
// ervanuitgaand dat de database row opgevangen word in $row
$nummerArray = explode("," , $row)
?>
Functieomschijving:
http://nl3.php.net/manual/en/function.explode.php
Succes!
Quote:
Maar natuurlijk ga je dat anders opslaan! Ga normaliseren en vervolgens jouw database aanpassen. Dat gaat je een hele hoop ellende besparen.of moet ik ze misschien anders in mijn database opslaan?
Zie de tutorials hoe je moet normaliseren.
Edit: link
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
ik heb 2 soorten:
1. een klas met meerdere leerlingen, dus in het tekstveld moeten de leerlingnummers opgeslagen worden. het is geen optie om de klas in de leerlingentabel op te slaan, omdat het geen vaste aantallen zijn.
2. een profiel met meerdere vrienden, hier moet in het tekstveld opgeslagen worden wie de vrienden van een bepaald profiel zijn. hoe zou ik dit moeten opslaan?
tabel leerling
id int auto_incremente
leerlingnaam varchar
klassen
id int auto_incremente
klasnaam varchar
leerling_klas
leerling_id
klas_id
datum_ingang
datum_einde
dat is in het kort de oplossing voor je klas/leerling probleem
Tip sla nummers niet op in TEXT velden maar in INT velden. Ditzelfde geld voor data deze sla je op in een DATE veld
Quote:
Leg dit eens uit, ik vermoed dat je dit oplost met de koppeltabel.het is geen optie om de klas in de leerlingentabel op te slaan, omdat het geen vaste aantallen zijn.
2) Duidelijk geval van een koppeltabel tussen leerling en leerling (neem aan dat dit de genoemde vriende zijn).
Maar ga je normaals verdiepen in de tutorial, link heb ik je al gegeven, daarin staat dit haarfijn uitgelegd.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
maar wat zou ik moeten doen met dat vrienden probleem?
tabel vrienden
tabel profielen
koppeltabel met evt een begin en einddatum
Of eigenlijk: Leer normaliseren! En ga dus eerst eens uitzoeken welke relaties er zijn, 1 op 1, 1 op meer, meer op meer, dan wordt het vanzelf duidelijk hoe het datamodel eruit gaat zien.
heb ik dan niet veel te veel rijen, of maakt dat niet uit?
thomas schreef op 23.09.2007 20:54:
Zodra je meer dan (grofweg) 10 miljard records in de database hebt staan, verkoop je de boel voor hééél veel geld en is dat probleem ook weer opgelost.heb ik dan niet veel te veel rijen, of maakt dat niet uit?
Als jij ooit zulke aantallen haalt mag je weer komen maar dan maak je je eerder zorgen over het feit of je een jag of de duurste bmw moet kopen want dan is je website een groot succes
@Frank dat is drie keer min of meer hetzelfde antwoord. Dat is op minimaal grappig te noemen
owkee 4X dussss.....