scanners?
Lang lang geleden had ik eens een scannertje waarmee je allerlei draadloze gesprekken kon opvangen, variërend van draadloze / gsm telefoongesprekken, politie brandweer ambulance, vliegverkeer, 27mc (bakkies) enz. Zo'n scanner zag er uit als een soort walkie talkie. Nu vroeg ik me af of dit soort scanners tegenwoordig nog bestaan. Of zijn alle draadloze signalen zo goed beveiligd dat het onmogelijk is om draadloze signalen op te vangen?
Zo zagen die scanners er ongeveer uit:
gewoon een aantal pinnejtes om solderen (zodat je filter er tussenuit is) en je kunt via de line in van je pc alles ontvangen, decoden en P2000 en C2000 ontvangen :D
Maar ik vroeg me dus af of je ze tegenwoordig nog kunt kopen waarmee je alles kunt luisteren... of bestaat dat niet meer?
Tuurlijk zijn ze er nog! Gewoon bij de betere communicatie-handy-man. Het is gewoon een geavanceerde portofoon ;)
(weet je toevallig een website van zo'n betere communicatie-handy-man?)
mobiele telefoons kan je nu niet meer ontvangen met z'n ding, maar als je daar echt heel erg geïnteresseerd in bent lan je je vergunning halen om ook op de amateurbanden te zenden.
@Boris: ik wil niet zenden, maar alleen ontvangen. Ik dacht ook dat je mobiele telefoons e.d. niet meer kon ontvangen, maar uit de reactie van Chris lijkt het alsof het wel kan?
hmmm ik denk dat het wel kan, maar wees voorbereid dat je niets zal kunnen 'horen'. alle lijnen, van telefoon tot vliegtuig, zijn gecodeerd, en die algoritmes zijn alleen bekend bij een aantal instanties. zul je zelfs op internet moeite mee hebben om die te vinden, denk ik.
Ah oke... dan heb je er dus helemaal niks aan!
ik denk het niet nee
oke, jammer... thanks...
Voor de rest, 27MC bijvoorbeeld kan makkelijk, maar dan moeten ze bij jou in de buurt wel rondrijden en ook zo'n bakkie hebben. Ik zit hier in de botlek, dus meer dan genoeg vrachtwagens :-P
Ah oke... vroeger kon je gewoon tel.gesprekken meeluisteren. Je wist dan niet naar wie je aan het luisteren was, maar het was wel grappig. Leuk als je even niks te doen had... even de scanner aanzetten :) ...maar die tijden zijn vervlogen denk ik.
Ik denk dat ze op radiohobby.nl wel meer hierover kunnen vertellen.
Als ik bij Eindhoven Airport ga staan langs het hek, ontvang ik ook de 'ground-crew' zonder problemen. Kustwacht kan ook nog ontvangen worden en zijn niet gecodeerd.
Politie, brandweer en ambulance kun je ook ontvangen als ze over de porto's praten (bij controles en dus onderlinge communicatie), echter komen alle melding via de C2000 en P2000 binnen als tekst.
Via een laptop/computer en een modificatie van je scanner kun je ook deze ontvangen en uitlezen met Opensource software.
Als je wil en je hebt een scanner gekocht, kan ik je wel wat frequenties geven heb er zat :D.
Als je zoekt via Google op handscanner of tafelscanner vind je nog genoeg adressen die ze verkopen. Ik weet niet uit welke regio je komt maar bij mij kan ik er al 2 winkels opnoemen.
Voor telefonie, als het geen DECT telefoons zijn kun je gewoon meeluisteren. Babyfoons en andere 'walkie-talkies' zijn over het algemeen gewoon af te luisteren (evenementen, feesten, etc) ook van duurdere merken. Kwestie van de juiste frequentie zoeken.
Conclusie, je kunt nog genoeg ontvangen met scanners :D
P.S. ook gecodeerde communicatie is af te luisteren, hier heb je alleen software voor nodig en een slim koppie die de codering kan kraken.
Gewijzigd op 18/05/2012 09:42:06 door Chris PHP
Chris, ik heb je een berichtje gestuurd.
Je hebt een reply :D