School
Ik had zoiets inelkaar geprutst maar dan moet ook het 6e er nog bij..en natuurlijk het sorteren op achternaam daarbinnen.(klassen zijn bijv: 5a 5b 5c 6a 6b 6c)
P.S dit telt voor een PTA ..
SELECT voornaam, klas, achternaam FROM leerlingen WHERE klas LIKE '5%' OR klas LIKE '6%' ORDER BY klas, achternaam ;
Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
SELECT
voornaam,
achternaam,
klas
FROM
leerlingen
WHERE (
klas
LIKE '5%'
OR
klas
LIKE '6%'
)
AND
geslacht = 'M'
ORDER BY
klas,
achternaam
;
voornaam,
achternaam,
klas
FROM
leerlingen
WHERE (
klas
LIKE '5%'
OR
klas
LIKE '6%'
)
AND
geslacht = 'M'
ORDER BY
klas,
achternaam
;
zoiets
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Klaasjan Boven
FROM klas
WHERE klas IN(5,6)
AND geslacht = 'M'
ORDER BY klas ASC, achternaam ASC
Edit:
er vanuit gaande dat je datamodel correct is en dat je klasnummer en letter gescheiden opslaat
er vanuit gaande dat je datamodel correct is en dat je klasnummer en letter gescheiden opslaat
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Jan Koehoorn
EDIT ik weet niet of Jan zijn voorbeeld werkt gezien het feit dat klas met toevoeging in een veld in de tabel staat
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Klaasjan Boven
PTA? Programma Toetsten Afsluiting? Examen relevant?
Niet opgelet op school.
Maar die van KlaasJan is goed
Robert:
SELECT voornaam, klas, achternaam FROM leerlingen WHERE klas LIKE '5%' OR klas LIKE '6%' ORDER BY klas, achternaam ;
Jij hebt gewonnen(enige die werkte) alleen heb ik de % jes door * moeten vervangen:D THNX
jaap:
Jij hebt gewonnen(enige die werkte) alleen heb ik de % jes door * moeten vervangen:D THNX
Robert:
Zo krijg je niet alleen de jongens, maar alle leerlingen.
Jaap met welke DBA werk je? Access? OOo Base? MS Query?
Ja in die van Robert krijg je ook de meisjes en met welke pakket werk je?
Tip: sla de nummers en de types van de klassen apart op. Heb je minder redundantie en kun je die korte query van mij gebruiken ;-)
Jan:
Tip: sla de nummers en de types van de klassen apart op. Heb je minder redundantie en kun je die korte query van mij gebruiken ;-)
Helaas moet ik dit met Jan eens zijn ;(