Select 2 rows as 1 row
G P
26/08/2014 11:45:47Hi,
is het mogelijk om uit de database een select te halen van 2 rijen als 1 rij?
In mijn tabel staat "id, name, type" daarvan zou ik "id" en "name" samen willen hebben met een underscore.
Dus iets als (ik weet dat dit niet werkt)
SELECT id, name AS id_name FROM tabel
Dit heb ik nodig omdat er met een join een andere tabel moet opgehaald worden waarvan die id staat als id_name
is het mogelijk om uit de database een select te halen van 2 rijen als 1 rij?
In mijn tabel staat "id, name, type" daarvan zou ik "id" en "name" samen willen hebben met een underscore.
Dus iets als (ik weet dat dit niet werkt)
SELECT id, name AS id_name FROM tabel
Dit heb ik nodig omdat er met een join een andere tabel moet opgehaald worden waarvan die id staat als id_name
PHP hulp
16/11/2024 22:32:30Peter K
26/08/2014 12:18:27Ik denk dat je in de war bent met kolommen.
Je kunt met CONCAT normaal gezien 2 kolommen ophalen als 1:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/string-functions.html#function_concat
Wat Ger wel zegt, het zou erg vreemd zijn als je op die manier data wegschrijft...
Je kunt met CONCAT normaal gezien 2 kolommen ophalen als 1:
http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/string-functions.html#function_concat
Wat Ger wel zegt, het zou erg vreemd zijn als je op die manier data wegschrijft...
G P
26/08/2014 12:20:58De reden waarom ik die opmerking maak is dat het geen goede manier van opslaan is.
Als het in de ene tabel opgesplitst is in 2 kolommen behoort dat in de andere ook zo te zijn.
Als het in de ene tabel opgesplitst is in 2 kolommen behoort dat in de andere ook zo te zijn.
G P
26/08/2014 12:51:47Ik zou het ook zo uitwerken maar mijn voorganger heeft het totaal verprutst en kon er zelf niet meer allemaal volgen zodat ik nu zijn shit kan oplossen
Peter K
26/08/2014 13:13:27Het makkelijkste is gewoon om de id's te gebruiken bij JOINS. De id's zijn normaal gezien allemaal uniek stuk voor stuk. Zodoende kun je deze makkelijk aan elkaar koppelen door verschillende tabellen.
Het gebruiken van Foreign Keys zal het ophalen van data ook weer versnellen.
Het gebruiken van Foreign Keys zal het ophalen van data ook weer versnellen.
>> Het gebruiken van Foreign Keys zal het ophalen van data ook weer versnellen.
Buiten het feit dat FKs automatisch een index krijgen, hebben ze niets met het ophalen van data te maken.
Maar als ik G.P. was, zou ik het onmiddellijk veranderen, en opsplitsen in 2 kolommen.
Buiten het feit dat FKs automatisch een index krijgen, hebben ze niets met het ophalen van data te maken.
Maar als ik G.P. was, zou ik het onmiddellijk veranderen, en opsplitsen in 2 kolommen.