select box met selected waarde uit de database
Code (php)
1
2
3
2
3
$huidigJaar = date("Y");
$startJaar = date("Y") - 40;
$jaren = range ($huidigJaar, $startJaar);
$startJaar = date("Y") - 40;
$jaren = range ($huidigJaar, $startJaar);
en in de select box
Code (php)
Ik krijg de lijst met jaren maar de database waarde is niet geselecteerd. Wat doe ik fout?
Alvast bedankt
Je sluit het value attribuut niet af voordat je selected="selected" aan het option element toevoegd, er staat dus value="1980selected="selected"" ipv value="1980" selected="selected"
Code (php)
(let ook op de spatie voor ' selected=...')
Volgens de specificatie van HTML 4.1 (en die is al een tijdje uit) is een value niet nodig. Als hij niet gegeven wordt, wordt de waarde van tussen <option> en </option> zelf gepakt.
Dus je code wordt dan nog leesbaarder.
Quote:
Waarom een "value" opgeven als je in de <option> exact hetzelfde is?
Uniformiteit omdat dit niet altijd het geval is?
Ik genereer dropdowns vaak a.d.h.v. arrays of equivalent (een lijst van key-value paren, de key voor het value-attribuut en de value voor het label).
Als iets niet hoeft wil dat niet zeggen dat het niet mag :p.
Indien je dan toch voor een van de twee varianten zou moeten kiezen (1 vorm lijkt mij handiger) zou ik de variant met value-attribuut kiezen.
Code (php)
Maar met deze wijze staan alle opties als selected weergegeven. Wat is hier fout aan?
Bij voorbaat dank
Wat je nu doet is een beetje raar, je vergelijkt de key (die variabel is) met een value (die ook variabel is) het is dan natuurlijk zeker mogelijk dat er meerdere options geselecteerd worden. In de code van het eerste probleem had je een vaste waarde ($product_info['bouwjaar']) die maar één waarde kan zijn, maar $value['categorie_id'] heeft verschillende waardes deze variabele komt immers uit een loop.
Bij voorbaat dank
Je kunt de geselecteerde waarde niet uit dezelfde query halen als de query waarmee je alle categorieën ophaalt. Je zult dus een aparte query moeten maken waarmee je de huidige categorie selecteert.
Ik zou er voor zorgen dat de informatie die je wilt afdrukken / selecteren in eerste instantie goed in $categories zit, in plaats van het op het laatste moment wijzigen van de betrokken waarden...