select query wordt bepaalt door de dag
Ik heb 2 tabellen, tabel 1 bevat 5 kolommen genaamd Ma, di, wo, do vr . De andere tabel bevat 2 kolommen: Datum en hoeveelheid.
Nu is het de bedoeling dat elke werkdag data van tabel 1 naar tabel 2 gaat. Maandag krijg je dus Select ma, from tabel 1, dinsdag krijg je select di, from tabel 1, woensdag krijg je select wo from tabel 1 etc. De selecties voert ie dan in in tabel 2 mbv een insert query.
Nu zoek ik een manier waardoor je een dynamische select query krijgt. Volgens mij kun je dan zoiets doen:
$dag= Strftime(“%a”,time())
If ($dag == 'Mon') { $sql = @mysql_connect("SELECT ma from tabel 1);
} Else if ($dag == 'Tue') { $sql = @mysql_connect("select di from tabel 1); } else if.. etc
Mijn vraag is of dit een goede, mogelijke oplossing is en of er betere oplossingen zijn.
De simpelste oplossing zou zijn om voor elke dag een aparte query te maken, daarentegen kost dat veel werk.
Gewijzigd op 21/12/2005 13:52:00 door Wouter
Dan nog een paar tips:
- Begin je scripts altijd met error_reporting(E_ALL);
- Zet nooit @ in je scripts om foutmeldingen te onderdrukken
- Controleer altijd of acties correct zijn uitgevoerd, bijvoorbeeld queries. Zo niet, dan een foutmelding geven met bijvoorbeeld mysql_error() en de query echoën.
- Zet je sql in een aparte variabele (bv. $query) en laat de functie mysql_query() deze uitvoeren: mysql_query($query);
http://home.wanadoo.nl/wjnijhof/bf2/2.jpg
Het werkt zeg maar als volgt:
Je hebt 2 tabellen: contract en personeelsvoorraad.
Contract zijn de contracturen die iemand heeft. Personeelsvoorraad kan gezien worden als een soort rooster.
Stel je hebt 2 medewerkers: persoon 1 en persoon 2 genoemd.
Persoon 1 werkt elke dag 3 uurtjes
Persoon 2 werkt ma t/m do 4 uurtjes en is vrijdag vrij. Deze waardes kunnen ingevoerd worden in de tabel contract.
Elke dag wordt de waarde van een dag en van de daarbij horende MedINIT van de tabel contract gecopieerd naar de kolom contract van de tabel personeelsvoorraad. De tabel personeelsvoorraad wordt dus als het ware zelfstandig gevuld.
Contract+overwerk-nietbeschikbaar=beschikbaar.
Het uiteindelijke doel is dat je per dag kan zien hoeveel uren er beschikbaar zijn en wie deze uren leveren. Deze informatie kan gebruikt worden voor verdere informatie.
Het werkt zeg maar als volgt:
Je hebt 2 tabellen: contract en personeelsvoorraad.
Contract zijn de contracturen die iemand heeft. Personeelsvoorraad kan gezien worden als een soort rooster.
Stel je hebt 2 medewerkers: persoon 1 en persoon 2 genoemd.
Persoon 1 werkt elke dag 3 uurtjes
Persoon 2 werkt ma t/m do 4 uurtjes en is vrijdag vrij. Deze waardes kunnen ingevoerd worden in de tabel contract.
Elke dag wordt de waarde van een dag en van de daarbij horende MedINIT van de tabel contract gecopieerd naar de kolom contract van de tabel personeelsvoorraad. De tabel personeelsvoorraad wordt dus als het ware zelfstandig gevuld.
Contract+overwerk-nietbeschikbaar=beschikbaar.
Het uiteindelijke doel is dat je per dag kan zien hoeveel uren er beschikbaar zijn en wie deze uren leveren. Deze informatie kan gebruikt worden voor verdere informatie.