SEO url's
Url's die zijn opgebouwd met een slash (meest voorkomend):
www.mijnsite.nl/fotoalbum/4/pagina/5/foto/2
of url's die zijn opgebouwd met streepjes:
www.mijnsite.nl/fotoalbum-4-pagina-5-foto-2
Iemand die hier het antwoord op weet?
Ik denk de onderste, hier wordt het door Google niet als een directory gezien. Maar goed, een directory is ook vaak meteen een crumbtrail, dus ik denk dat het niet echt uitmaakt.
Maar ik ben dus benieuwd, want als die onderste manier beter is dan ga ik het voortaan op die manier doen... alleen is het dan wel lastig als je bijvoorbeeld een titel hebt waar een streepje in staat...
Ik weet niet precies hoe google de / ziet, als directory of crumbtrail. Maar ik zal eens gaan zoeken.
Voor mij zelf en de bezoekers vind ik de eerste url duidelijker:
mijnsite.nl/blog/12/php-voor-beginners/
mijnsite.nl/blog-12-php-voor-beginners
Google zal het misschien als hetzelfde indexeren. Ik ben nu ook wel erg benieuwd. Denk niet dat het met streepjes beter is, dus zou het gewoon met forward slashes doen waardoor het je het titel met spatie probleem ook niet krijgt.
Maar... even logisch nadenkend...
Stel we hebben deze url:
1) www.mijnsite.nl/fotoalbum/4/pagina/5/foto/2/eiffeltoren-in-parijs
en we hebben deze url:
2) www.mijnsite.nl/fotoalbum-4-pagina-5-foto-2-eiffeltoren-in-parijs
Nu zoekt iemand in Google op "foto Eiffeltoren in Parijs". Nu kan ik me voorstellen dat bij de 1e url Google ziet dat "eiffeltoren-in-parijs" op directory niveau 7 staat. Hé, denkt Google nu... directory niveau 7... dan zal het wel niet belangrijk zijn. Bij de 2e url staat "eiffeltoren-in-parijs" op directory niveau 1... Hé, denkt Google... directory niveau 1 dus het zal wel belangrijk zijn! Laat ik dit resultaat maar bovenaan tonen!
Jullie mogen het zeggen. Plausibel of onzin????
Ik denk dat je het beste in / kunt zetten
Als een pagina die in de 7e dir staat via een link op de homepagina bereikt kan worden dan zal Google deze als beter en belangrijker zien dan een pagina die in de 1e dir staat, maar pas bereikt kan worden als je op 4 pagina's moet klikken alvorens de link te ontdekken.
Ik denk juist dat het bij Google er zo aan toe gaat:
1) www.mijnsite.nl/fotoalbum/4/pagina/5/foto/2/eiffeltoren-in-parijs
2) www.mijnsite.nl/fotoalbum-4-pagina-5-foto-2-eiffeltoren-in-parijs
Iemand zoekt op eiffeltoren in parijs.
Google herkent in de 1e url direct het zoekwoord eiffeltoren in parijs en zal meteen de pagina in de zoekresultaten plaatsen.
Google komt pas later tot de ontdekking dat in de 2e url ook de zoekwoorden Eiffeltoren in Parijs vermeld staan en zal deze pas later in de zoekresultaten stoppen.
Immers zijn in de 1e url de zoekwoorden veel beter en makkelijker gescheiden.
Op de google blog kom ik niet echt achter een antwoord (ook op internet niet). Wel lees ik dat de - beter is dan de _. Dus je kan beter - gebruiken in je url. Maar of dit ook zo is in dit geval zou ik niet weten.
Ik zal vanavond eens een testje opzetten, dan duurt het een tijdje (weekje ofzo) en vervolgens krijgen we een beter beeld op wat nou beter is.
Dankjewel voor de reacties. Wouter, ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Zou je daar binnen een week al resultaat van krijgen? Ben heel erg benieuwd...
Ik heb wel her en der wat gevraagd en overal komt er uit dat de url sowieso korter moet. Iets als:
fotoalbum/eiffeltoren-in-parijs wordt er aangedragen.
fotoalbum/eiffeltoren-in-parijs vind iedereen ook beter dan fotoalbum-eiffeltoren-in-parijs, omdat je bij die eerste eerst de categorie (fotoalbum) aangeeft en vervolgens de keywords/titel (eiffeltoren in parijs).
Met een mappen structuur bied je niet alleen overzicht in je url, ook laat je aan google zien in welke categorie enzo het allemaal staat.
Ook werd er aangedragen dat een url met alleen streepjes er erg keyword dumperig uitziet. Hier ben ik het ook wel mee eens.
Het proefje loopt dus nog steeds, maar uit wat rondvragen denkt iedereen dat het met een / beter is.
"Het proefje loopt dus nog steeds, maar uit wat rondvragen denkt iedereen dat het met een / beter is."
Wie is iedereen? Aan wie heb je het allemaal gevraagd?
siteoptimo, en Bjorn van html-site.nl.
Met iedereen bedoel ik niet heel veel mensen. Ik heb het gevraagd op seoguru.nl en aan Pieter Carette van http://www.seoguru.nl/seo-forum/vragen-discussies/939-url-streep-slash-gebruiken.html
Wel komisch dat ze dan aanraden om de url korter te maken, bijvoorbeeld http://www.mijnpagina.nl/fotoalbum/parijs/eiffeltoren-in-parijs.jpg
Het nadeel hieraan is dat wanneer je geen id (het getal van de foto) in de url zet dit ten koste gaat van je performance + je hebt geen unieke identifier! Wat nu als ik 2 keer naar Parijs ga en 2 foto's van de eiffeltoren maak? Dan werkt de bovengemoende oplossing dus niet. Misschiern grappig vanuit SEO oogpunt, maar in de realiteit is dit niet werkbaar.
Ah oke... ik heb de link op seoguru.nl gevonden: Wel komisch dat ze dan aanraden om de url korter te maken, bijvoorbeeld http://www.mijnpagina.nl/fotoalbum/parijs/eiffeltoren-in-parijs.jpg
Het nadeel hieraan is dat wanneer je geen id (het getal van de foto) in de url zet dit ten koste gaat van je performance + je hebt geen unieke identifier! Wat nu als ik 2 keer naar Parijs ga en 2 foto's van de eiffeltoren maak? Dan werkt de bovengemoende oplossing dus niet. Misschiern grappig vanuit SEO oogpunt, maar in de realiteit is dit niet werkbaar.
Ach, SEO mensen kijken vaak alleen vanuit SEO perspectief. Altijd eerst kijken wat het beste is en vervolgens kijken wat er aangepast moet worden om het systeem te laten werken. Dat is denk ik de beste optie als je voor SEO gaat.