Server crash, hoe kan ik de server testen?
Ik heb 2 websites met exact dezelfde scripts draaien op 1 server. Wanneer 1 website alleen er op staat werkt deze wel, zet ik ze er allebei op springt ie er na een aantal uur/dagen uit(de gehele server). Wat ik vervolgens heb gedaan is de memory_limit terug gezet van 128m naar 32m, naar mijn idee zou dit een oplossing moeten kunnen zijn!?!
Daarnaast vraag ik me af of er een tool of iets is waarmee ik kan simuleren dat er veel gebruikers tegelijk mijn websites bezoeken en er dus veel requests zijn? Of een tool die mijn server test?(Al denk ik niet dat het aan de server ligt maar juist aan de vele requests die er komen wanneer beide websites draaien)
Iemand ideen/suggesties?
Mvg,
Sjaak
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Sjaak P
1) Ga de errorlogs van Apache eens uitspitten
2) Ga eens uitzoeken waaróm de server er mee stopt
3) Hoeveel verkeer genereren jouw sites?
4) Zet de error_reporting in je scripts op het allerhoogste niveau en ga bv. met Profiler (Zend Studio) de boel optimaliseren.
Tools voor performance tests: klikkerdeklik. Echter, zonder enig idee wat de oorzaak is, heeft testen weinig zin. Dat is dan als zoeken naar een speld in een hooiberg. Met testen maak je dan alleen maar meer hooi aan...
In de error_log had ik al gekeken, op de een of andere manier staat daar slechts info in van tot eind december, daar kan ik dus weinig uithalen.
De sites zijn een soort "maffia spellen" sites en genereren dus veel verkeer.
Enig idee hoe het kan dat die error_log niet up to date is?
Groeten,
Sjaak
Maar wat bedoel je precies met 'crashen'? Is de complete server niet meer bereikbaar, of stopt alleen Apache ermee? Of houdt bijvoorbeeld de database ermee op?
Sjaak schreef op 14.04.2008 16:05:
Weet je dat wel heel erg zeker? De gemiddelde crimiclown is zo onvoorstelbaar slecht geschreven dat het al een wonder is dat de boel wil opstarten. 1 crimiclown is zelfs zonder bezoekers al een zwaardere opgave voor een server dan een goed script met een miljoen hits per dag...De sites zijn een soort "maffia spellen" sites en genereren dus veel verkeer.
Wees een vent en schiet jouw crimiclown af. De server zal dat zeker waarderen en stuk beter gaan werken.
Deze settings kwam ik zojuist tegen:
Total Memory 1035208 kB
Free Memory 260640 kB
Als er dan veel request/bezoekers zijn kan ik me voorstellen dat de server geen geheugen meer over houd?
Nee, Dat word dus nieuw geheugen kopen:P..
ja maar dat geheugen probeer ik dus te beperken door een script maximaal 32m geheugen te laten innemen, of zie ik dat soms fout?
Je staart je nu blind op dat geheugen, dat is leuk en aardig, maar wat is nu het probleem? Waardoor loopt de boel in het honderd? Weet je dat al wel? Geheugen is niet oneindig beschikbaar, een slecht script kan echter wel om oneindig veel geheugen vragen. En dan gaat de server lekke swappen en kun jij de boel verder wel vergeten...
Ik heb inmiddels wel toegang tot de error_logs dus ik zal eens kijken wat deze aangeven, zal ik het betreffende zo even posten?
Via ab kan je overigens je server belasten. Op die manier kan je uittesten hoe hij het doet onder veel stress. Met top kan je ondertussen kijken welke processen het geheugen opeten, welke de processors etc. Dat zou je een idee moeten kunnen geven van wat er globaal gebeurt wanneer je site druk bezocht wordt.
Haha neej dat was ik ook niet van plan, bedankt voor de info, ga het meteen even doen!
Server terugbrengen, een server hoort niet te crashen, punt, einde discussie. Al is een script nog zo beroerd, er is niks wat een server vloert.