server met panel... weer ff babbelen

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Pagina: 1 2 3 volgende »

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 13:09:28
Quote Anchor link
Ola guys,

Ik heb in het verleden al wat vragen gesteld over een vps met een panel. Ik wil overstappen op een niet al te duur pakket (om kosten te besparen) en daarom heb ik eens even met Strato gebeld. Ik kreeg zo'n fijne norse technicus aan de telefoon, dus echt veel schoot ik er niet mee op. Ik vroeg of het mogelijk was om alle websites die ik aan plesk koppel te laten uitkomen in één en dezelfde map. In eerste instantie zei hij dat het kon, maar even later zei hij dat hij niet wist of het via plesk kon. Mja... daar schiet ik niet veel mee op.

Anyhow... ik heb niet veel verstand van servers en daarom wil ik dus een panel gebruiken waarmee ik makkelijk websites kan aanmaken en kan koppelen aan de VPS. Deze websites wil ik allemaal naar één map kunnen laten leiden op de VPS. Heel simpel gezegd wil ik in dat panel invullen "www.foo.nl" heeft als document root "public_html". En vervolgens wil ik ook invullen "www.bar.nl" heeft als document root "public_html". Enz. Ofwel, lekker simpel dus.

Ik heb nu nog geen klanten, maar als ik die ooit heb dan is het de bedoeling dat ze via mijn cms (dus niet via het panel!) hun website kunnen bijwerken, maar... ze moeten wel via het panel webmail kunnen gebruiken en indien mogelijk ook kunnen configureren. Wat ik dus wil is dat een klant op het panel kan inloggen en daar zijn webmail kan bekijken (en verder niks, dus geen ftp toegang e.d.), en ik wil ook dat (de systeembeheerder van) de klant kan inloggen op het panel en daar zelf e-mailadressen kan aanmaken/beheren. Maar wel tot een maximum aantal en/of omvang (in mb).

Mijn wensen zoals hierboven... is dat te regelen met plesk? Zijn er andere, makkelijkers panels? Wellicht gratis? Kortom... ik hoop dat dit topic een aantal goede tips oplevert. Ik heb niet heel veel serverkennis. Daar wil ik me tzt zeker wel in verdiepen, maar de komende tijd heb ik er echt nog geen tijd voor. Ik zou het leuk vinden om wat tips te krijgen. Ook qua goedkope (maar wel betrouwbare) hosting. Momenteel betaal ik ca. 25,- per maand aan een vps met cpanel. Omdat ik er geen geld aan verdien wil ik graag de kosten drukken. Een strato pakket met plesk heb je al voor 10,- maar misschien weet iemand een beter alternatief (oh.. wel graag met nederlandse helpdesk).

Ik hoop op veel respons. Alle tips betreffende panel en/of hosting zijn welkom!

PHP hulp

PHP hulp

01/12/2024 10:00:27

Ivo P

Ivo P

03/06/2014 14:02:39
Quote Anchor link
https://www.youtube.com/watch?v=N_Y6jjHMq5I#t=13

gaat over subdomains, maar zie de 3e grote button "add new domain alias"

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 14:09:38
Quote Anchor link
Thanks Ivo, ik vond ook dit filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=eQHhupfPQJI

Met zo'n alias koppel je de alias aan een "hoofd-website". Ik weet niet of dat wel de bedoeling is. Want dan heb je dus 1 website www.foo.nl waar alles "aan vast" hangt.

M B

M B

03/06/2014 14:36:04
Quote Anchor link
Zelf heb ik ervaring met Strato en ik moet zeggen dat ik blij ben dat ik er geen server meer beheer die daar draait.

Mijn advies is ga opzoek naar een VPS met DirectAdmin er op, dan kun je ook vrij makkelijk met een api de mail account via een api beheren in je CMS.

Zelf vindt ik ook DirectAdmin prettiger dan Plesk en cPanel.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 14:39:12
Quote Anchor link
@M B

Dankjewel voor je reactie. Zou je eens kunnen uitleggen wat je niet beviel/bevalt aan Strato? (Weet je eventueel een beter alternatief qua hosting?)

>> dan kun je ook vrij makkelijk met een api de mail account via een api beheren in je CMS.

Zou je eens kunnen uitleggen wat je hiermee bedoelt? Zit er standaard geen webmail in DirectAdmin?

Ivo P

Ivo P

03/06/2014 14:41:11
Quote Anchor link
Quote:
Met zo'n alias koppel je de alias aan een "hoofd-website". Ik weet niet of dat wel de bedoeling is. Want dan heb je dus 1 website www.foo.nl waar alles "aan vast" hangt.

Ik begreep uit je vraag, dat dat nu net was wat je zocht? 1 docroot waar je met verschillende domeinnamen uitkomt?

M B

M B

03/06/2014 16:10:08
Quote Anchor link
Er zit wel een webmail in DirectAdmin maar om de mail accounts aan te maken moet je inloggen in DirectAdmin, je zou dat ook op een makkelijke manier in je eigen cms kunnen bouwen.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 16:34:10
Quote Anchor link
@Ivo:

>> Ik begreep uit je vraag, dat dat nu net was wat je zocht? 1 docroot waar je met verschillende domeinnamen uitkomt?

Ja, ongeveer wel. Ik heb nu cPanel en daar kun je add-on domains maken, maar die worden dan wel als aparte domeinen behandeld. Ik kan als ik dat filmpje zie bijv. niet aangeven hoeveel e-mailadressen dat domein mag hebben of hoeveel GB aan harde schijf e.d. Ik denk dat het de settings van het hoofd-domein overneemt.

@M B

Alleen het aanmaken van de mail-adressen? Of ook het uitlezen van de mail-adressen? En kun je dan ook opgeven hoeveel mailadressen iemand mag gebruiken? Het klinkt vrij ingewikkeld...

M B

M B

03/06/2014 19:19:29
Quote Anchor link
Op http://www.directadmin.com/api.html kun je zien wat de api allemaal kan.
Wat bedoel je van het uitlezen van de mail-adressen?
Als je daarmee bedoelt welke mail-adressen een domein heeft dat kun je ook gewoon uitlezen.

Je kunt per domein instellen hoeveel email adressen je mag maar als je het in je eigen cms bouwt kun je daar ook de limiet op zetten.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/06/2014 19:57:56
Quote Anchor link
De API van DirectAdmin is wel leuk, maar vele functies daarvan zijn niet gedocumenteerd.
Als je de changelog bekijkt en zoekt op API, dan wordt je een hoop wijzer van de extra mogelijkheden.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 21:23:17
Quote Anchor link
>> Wat bedoel je van het uitlezen van de mail-adressen?

Sorry...ik vertypte me. Ik bedoelde te zeggen... kan iemand dan ook via mijn cms, via die api, zijn mail lezen en mail versturen?? Anders gezegd, kan ik die webmail in mijn cms integreren met die api?

Zoals ik al zei... ik ben niet zo technisch wat dit soort dingen betreft. Ik zie op die API link bijv. dit staan:

Quote:
Function Used to create a pop account for a domain
Command CMD_API_POP
Method GET or POST
Success Returns error=0 and url encoded String
Failure Returns error=1 and url encoded String
Form values:
Name Value
action create
domain the domain to be shown eg: domain.com
user email user eg: bob
passwd the password for the account
passwd2 password confirmation
quota Integer in Megabytes. Zero for unlimited, 1+ for number of Megabytes.
limit Send Limit. Zero for unlimited. Blank defaults to the system's default.

Hoe stuur ik hiermee dan die API aan in mijn eigen code? Stel ik heb een functie createMailBox() wat zet je daar dan (ongeveer) in? Hoe stuur je zo'n API aan?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/06/2014 21:26:12
Quote Anchor link
Via een kant en klare class:
http://forum.directadmin.com/showthread.php?t=258

En een voorbeeldje om een MySQL database aan te maken, is dit:
http://files.directadmin.com/services/all/httpsocket/examples/example.add_database.php

De code om een mailbox aan te maken weet ik niet, en ben even lui, maar het spreekt zo wel voor zich ;-)
Gewijzigd op 03/06/2014 21:28:41 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 21:30:04
Quote Anchor link
Thank Aar voor de snelle reactie. En hoe geef ik dan aan deze class een commando door? Hierboven hebben ze het over een commando CMD_API_POP. Wat moet ik daar dan mee doen? (sorry... ik heb zoiets nooit eerder gedaan)

M B

M B

03/06/2014 21:33:04
Quote Anchor link
Als je emails wilt lezen en versturen gaat het niet via de api van DirectAdmin maar zul je gebruik moeten maken van imap http://www.php.net/manual/en/book.imap.php

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 21:40:59
Quote Anchor link
Hmmm... ik heb zo'n idee dat dit een erg ingewikkeld verhaal gaat worden. Dan kan ik beter kiezen voor een oplossing waar al webmail via een panel bij wordt geleverd vermoed ik zo.

M B

M B

03/06/2014 21:47:44
Quote Anchor link
Zoals ik ook al eerder zei wordt er bij DirectAdmin gewoon een webmail client geleverd.
Je kunt ze daar heen sturen in het cms. En in het cms doe je dan alleen email accounts beheer.

Je hebt dan zelf DirectAdmin als hoofd beheer tool voor je zelf.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 21:50:50
Quote Anchor link
@M B

Ah oké... zo had ik het niet begrepen. Ik kan het dus zo instellen dat een klant alleen webmail te zien krijgt en niet kan inloggen in DirectAdmin zelf? Welk mailprogramma is die webmail?

M B

M B

03/06/2014 21:57:19
Quote Anchor link
DirectAdmin heeft verschillende webmail clients, zoals Roundcube en squirrelmail.
Zelf heb ik Roundcube als standaard ingesteld.

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/06/2014 22:14:19
Quote Anchor link
Eekhoornmail zou eigenlijk eens afgeschoten moeten worden. Dat project is ook behoorlijk gedateerd.
Roundcube is een van de beste, maar neem dan wel de nieuwste 1.x versie.

Verder kan elke klant met zijn DA-inlog ook inloggen in zijn webmail. Maar dan wordt er gemaild vanuit het hoofdaccount, wat ik niet kan aanraden. Daar komen standaard cron-logjes e.d. in te staan.

Daarom gewoon een mailbox in DA aanmaken, en die gebruiken.
Gewijzigd op 03/06/2014 22:16:18 door - Ariën -

Ozzie PHP

Ozzie PHP

03/06/2014 22:14:29
Quote Anchor link
Ah oké... roundcube zit ook cPanel. Even terugkomend op mijn eerdere vraag. Weet jij daar het antwoord op?

Ozzie PHP op 03/06/2014 21:30:04:
Thank Aar voor de snelle reactie. En hoe geef ik dan aan deze class een commando door? Hierboven hebben ze het over een commando CMD_API_POP. Wat moet ik daar dan mee doen? (sorry... ik heb zoiets nooit eerder gedaan)

Stel ik maak dus een eigen class met een functie createMailbox() of iets dergelijks. Hoe spreekt mijn class dan die API aan?

Toevoeging op 03/06/2014 22:15:31:

>> Roundcube is een van de beste, maar neem dan wel de nieuwste 1.x versie.

Wordt dat automatisch in DA geupdate? Of moet je dat zelf doen?

- Ariën  -
Beheerder

- Ariën -

03/06/2014 22:19:57
Quote Anchor link
Het kan automatisch, maar ik raad dat niet aan.

An sich is het een kwestie van dit commando uitvoeren:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
cd /usr/local/directadmin/custombuild
./build roundcube

En ja de 'custombuild' is de CLI-tool om alle DA_gerelateerde applicaties zoals PHP, MySQL, Apache, PMA etc..) te kunnen updaten. Ook kan je zelf in de options.conf of de CLI aangeven welke branch je wilt.
Zo wil je niet altijd de nieuwste PHP 5.5 hebben als je PHP een update wilt geven.

Als je nu DA op een server zou installeren, ben je gegarandeerd zeker van een goede roundcube versie 1. Hopelijk werkt deze dan, want bij een update is deze bij mij stuk gegaan :-P
Gewijzigd op 03/06/2014 22:21:48 door - Ariën -

Pagina: 1 2 3 volgende »

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.