server os

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Stef

stef

15/12/2005 22:44:00
Quote Anchor link
hee beste mensen,

ik ben al een hele poos niet meer actief op dit forum omdat ik nu al aardig kan phpen MAAR :) ik heb nu een deatlje gesloten met mijn hardware leraar.. een krat grolsh voor een celeron 400
ik moet daar dus een os voor hebben waar ik natuurlijk php en mysql kan draaien. ik zat zelf te denken aan linux
Of het geld gaat kosten maakt mij niet uit want ik regel dat wel via school :) verder over de oude pc:

- 400 mhz
- 64 MB Intern geheugen (word nog 128!)
- 6 gigabyte harde schijf

dit was het wel zo'n beetje :P

greetz,,

stef
Gewijzigd op 15/12/2005 22:45:00 door Stef

PHP hulp

PHP hulp

23/11/2024 18:44:16

Jan Koehoorn

Jan Koehoorn

15/12/2005 22:46:00
Quote Anchor link
Wat is de vraag eigenlijk?

Stef

stef

15/12/2005 22:52:00
Quote Anchor link
nou ik moet dus een Operating System vinden... je weet wel besturings systeem ofzo die wel op die celeron kan draaien en wel php en mysql op mogelijk is
maar ik ik zit zelf niet echt te wachten op windows 89 of 95 want die zijn niet stabiel... ik vraag dus om een linux ofzo of een windows server editie maar daar ben ik persoonlijk ook niet echt fan van

Bo az

Bo az

15/12/2005 22:57:00
Quote Anchor link
Ik heb hier een pII 266 met 96Mb 3Gig staan
daar draai ik debian op, werkt prima...

De cd is ruim 200Mb dacht ik, in +/- een half uurtje geinstalleerd en daarna kan je 'm vanaf je windows pc met putty beheren...

extra dingen installeren is makkelijk met apt-get...
Gewijzigd op 15/12/2005 22:58:00 door Bo az

Stef

stef

15/12/2005 23:01:00
Quote Anchor link
dankje :) ik weet wel hoe putty werkt dus zoiets moet ik hebben:) maar als mensen nog meer weten post maar ik zie het wel!

- SanThe -

- SanThe -

15/12/2005 23:32:00
Quote Anchor link
Ik draai OpenBSD op nog veel kleiner/minder met het grootste gemak.

- SanThe -

- SanThe -

15/12/2005 23:34:00
Quote Anchor link
SanThe:
Ik draai OpenBSD op nog veel kleiner/minder met het grootste gemak.

Edit: Er draait onder andere Apache, mySQL, LDap, Exim, Samba, Pop3, Imap en nog meer.

Stef

stef

16/12/2005 08:18:00
Quote Anchor link
kijk dat ziet dr ook heel aantrekkelijk uit !!:) ik zal ff research naar beiden doen

dan beslis ik wel wat ik nodig heb

Remco van Arkelen

Remco van Arkelen

16/12/2005 08:57:00
Quote Anchor link
Ik heb hier Debian draaien op een P1 133 MHz (staat nog ergens in een hoekje weg te stoffen), is goed te doen als server, je moet geen X-Windows willen draaien ofzo.

Persoonlijk vind ik het een erg goed OS, heb al diverse installaties gemaakt en draai het op meerdere serieuze productie-omgevingen als firewall / db-server / webserver / mailserver / proxy etc.

Onbekend onbekend

onbekend onbekend

16/12/2005 10:54:00
Quote Anchor link
stef:
kijk dat ziet dr ook heel aantrekkelijk uit !!:) ik zal ff research naar beiden doen

dan beslis ik wel wat ik nodig heb

Je moet eerst kijken wat je nodig hebt, dan kijken welk os aan je eissen voldoet.

Volgens mij doe jij nu precies het omgekeerde :P

16/12/2005 11:21:00
Quote Anchor link
ja jaa dat bedoelde ik :P

Stef

stef

16/12/2005 19:03:00
Quote Anchor link
he ik ben nu aan het proberen om Debian aan het installeren maar het lukt niet bepaalt :( hij geeft steeds aan dat hij de pakketten niet goed kan
insalleren

maar als ik dabian dan gewoon boot vanaf de harde schijf kan ik inloggen op mijn eigen naam en op de root

maar ik heb nu geen idee hoe ik de bestander erop moet krijgen en dergelijke

ik heb namelijk al geprobeert de webserver te installeren maar dat wil niet.

een anderre jongen van school heeft me wel proberen te helpen maar we hadden in de les niet genoeg tijd:(

weten jullie mischien een goeie tut om het te installeren of een handleiding ofzo ik heb zelf al wel gekeken op de site van dabian maar daar kon ik niet veel veden over de fout die ik heb

groeten stef
Gewijzigd op 16/12/2005 19:05:00 door stef

Han eev

Han eev

16/12/2005 20:02:00
Quote Anchor link
Begin gewoon met windows.... 2000 ofzow
Daar op instaleren, en als het werkt eerst ff php leren.
En dan overgaan op een ander OS
Zo heb ik het ook gedaan ;)

Stef

stef

16/12/2005 20:05:00
Quote Anchor link
eeh ? ik kan wel php :P maar hoezo eerst ff php leren en dan over gaan op os?:S kan windows 2000 php en mysql draaien dan?? ik ben aar opzich niet zo bekent mee maar er is vast wel een addon ofzo

greetz,,

stef

Bo az

Bo az

16/12/2005 20:42:00
Quote Anchor link
Ik zou niet weten waarom je eerst windows 2000 zou moeten leren? Dat is niet te vergelijken met linux.

Ik ben met ubuntu (gebaseerd op debian) begonnen daar zit een GUI bij die vanzelf geinstalleerd wordt. Hierbij heb ik veel gehad aan:
http://ubuntuguide.org/#extrarepositories

daarna ben ik debian zonder GUI gaan installeren.

Er is veel te vinden op internet, je moet gewoon zo exact mogelijk omschrijven in google wat je op dit moment moet weten...
Gewijzigd op 16/12/2005 20:43:00 door Bo az

Han eev

Han eev

16/12/2005 21:09:00
Quote Anchor link
Het voordeel van windows is: je weet precies hoe het werkt.
Alsje beginner bent ga je toch niet eerst proberen om een geavanceerde webserver te maken?
Nee je wilt php doen dus pak wat je het beste kan(ik denk windows, windows word het meest gebruik ^^ )

Stef

stef

16/12/2005 21:11:00
Quote Anchor link
jaa dat klinkt simpel en makkelijk :) ik kijk ook ff naar dat ubuntu, ik heb nog wel een is ovan windows server 2000 ergens op mijn usb hd:) ik zal ff prutsen maar ik maak wel alles in een virtual machine maar ik denk zelf niet dat dat zo'n probleem is

Han eev

Han eev

17/12/2005 11:04:00
Quote Anchor link
Niet te moeilijk beginnen... is een grote tip :P

Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

17/12/2005 11:17:00
Quote Anchor link
Zo, ben ik weer :).

Eerst een kleine mededeling, apache en ook php draaid op practisch ieder OS wel. IBM AIX, Darwin 1.0+ / Mac OS X, FreeBSD, HP-UX, Linux (welke distro dan ook), Netware, Os2, OS 390, Sun Solaris, Spark en practisch ieder Windows OS (alhoewel je voor windows 95 wel WinSock2 TCP/IP zou moeten installeren).

De keuze voor een OS ligt dus niet bij de vraag 'welk os kan ik apache op installeren', maar meer bij de vraag 'met wel os heb ik de meeste ervaring'.

Ik kan iedereen aanraden om Debian (linux distro) te installeren. De kleine NetInstall (die automatisch van internet de nieuwste packages download) is maar 40 MB groot. Na het installeren van het broodnodige (een serversysteem heeft geen X nodig, dus je pakt een minimaal systeem) kan je gemakkelijk aan de gang met apt-get en zal er een prachtig systeem staan die iets van 300 mb schijfruimte inneemt.

Echter, als jij niet weet hoe het presies werkt, eg je heb er geen ervaring mee... dan kan het knap lastig worden. Waar staat de httpd.conf van apache? En al heb je hem gevonden, waarom is hij dan bijna leeg?

Op het gebied van veiligheid is het ook niet handig om als 'onervaren persoon' achter een debian/linux systeem te gaan zitten. Opzich is het te doen, maar alleen als je iemand bent die iets niet na een paar uur opgeeft. En bereid is serieus veel door te nemen. De kennis die je opdoet is geweldig, en je zal de mening van mij, en vele andere betere waarderen... Maar het feit dat je met je bovenstaande vraag al geen vooronderzoek heb gedaan geeft mij geen goed gevoel.

Eerlijk is eerlijk, debian met zijn apt-get, en apt-get upgrade is natuurlijk een heerlijk systeem wat relatief makkelijk is... maar om nou te zeggen dat het _goed_ installeren makkelijker is dan een Windows 2k installatie. Ik denk dat de meeste al vastlopen bij de eerste schermen als het indelen van de partities... Swapspace? Wat is dat? Hoe groot moet dat wezen?

Een andere, voor de meeste wat makkelijkere oplossing is het installeren van een Windows OS. Niet alleen zal je daar wat meer ervaring mee hebben, ook zal een grafische interface je wellicht makkelijker kunnen helpen. Jou systeemeisen zijn echter niet zo heel erg hoog, dus koop alstublieft geen opgeblazen software cdtje zoals windows server 2003. Wat ik zoiezo al geen prettig systeem vind, ik ga liever voor windows 2000. Qua systeemeisen moet dat ook 'redelijk' draaien. Als het enkel bedoeld is voor simpele websites en jij gaat er geen andere software op installeren...

Ik kan wel aanraden om wat extra geheugen aan te schaffen, alhoewel dat vrij prijzig kan zijn (sdram, pc100 waarschijnlijk, wellicht ook nog een dubbelzijdig).

Dan komt er nog de vraag 'welke windows 2000?'. Er zijn er namelijk meerderen. Ik ga nu even uit van de normale (professional) en server. De rest is te groot/niet nodige functies etc.

Windows 2000 pro is wat je in de winkel koopt, kost ongeveer 80 euro voor ene OEM versie. Dit OS is stabiel, vrij ligt, makkelijk te gebruiken en alles wat jij wilt draait erop.

Een andere oplossing is Windows 2000 server, 700+ euro voor 5 users. Het voordeel is hiervan oa Terminal Services, je kan de computer met jou andere computer overnemen en besturen. Wel zo handig... Beter dan gratis oplossingen als winvnc o.i.d TS roeleerd de pan uit als het aankomt op vloeiend.

Andere voordelen is dat je in de toekomst gebruik kan maken (als je het leuk vind) van anderer mogelijkheden. Zoals het opzetten van een domainserver, dns/dhcp server, profielen op de server plaatsen etc.

Nu is nog de vraag... welke software?

Jij wilt gebruik maken van php & mysql. php is een scripting taal, die heeft een zogenaamde webserver nodig. mysql is een database server, voor het opslaan van data.

Basicly heb je de keus uit 2 soorten webservers:

IIS (Internet Information Services), standaard bij windows 2000 server.

Apache, de opensource variant. Tevens de meeste gebruikte, betrouwbaarste en stabielste variant. Alhoewel de laatste IIS versies ook best goed te pruimen zijn. Vroeger hadden ze nogal veel last van bugs.

Het grote voordeel van Apache is de ruime hoeveelheden makkelijk te volgende handleidingen. Zoals ook die van mij: hier leg ik uit hoe je Apache, Mysql, Php, Phpmyadmin en de beveiliging daarvan regelt. Wel zo makkelijk dus. Tevens vind je er ook andere handleidingen zoals het installeren van een forum, gebruikers aanmaken in phpmyadmin etc.

Maar welke keuze je ook maakt, UPDATE! 99% van de problemen is opgelost als mensen hun systeem up-to-date blijft houden. En of dat nou is met APT-GET, of windows update maakt niet uit.

Elwin - Fratsloos

Elwin - Fratsloos

17/12/2005 12:15:00
Quote Anchor link
Als je een iets grotere HDD zou hebben had ik CWS aangeraden. Helemaal compleet met webserver, DB-server (MySQL, PostgreSQL), mailserver, FTP en een control panel).

Elwin

Arjan Kapteijn

Arjan Kapteijn

17/12/2005 12:23:00
Quote Anchor link
Nadeel van zulke systemen is dat je dan meer installeerd dan dat je gebruikt, wat niet alleen meer ruimte/resources gebruikt (belangrijk op zo'n oud systeem) maar ook een potentieel gevaarlijk risico is... Immers installeer je software die je niet gebruikt, dus niet up-to-date houd en niet goed insteld...

Komt nog eens bij, Mysql 4.1.10 terwijl we al op 4.1.16 zitten, php 4.3.10 terwijl we al op 4.4.1 zitten etc. Kleine details maar toch.

Uiteindelijk is het iedereen zijn eigen keuze, daar niet van. Maar ik ben iemand die graag zelf controlle houd over het systeem. Weten wat waar staat etc.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.