[server] shell commands history
Ik heb een nieuwe vps en nu kwam ik er per toeval achter dat de commando's die ik een paar weken terug via KiTTY (Putty fork) had ingevoerd nog gewoon in het geheugen staan als ik met de pijltjes-toetsen omhoog klik. Is dat gebruikelijk? Ik kan me eigenlijk niet herinneren dat dit bij mijn vorige vps het geval was. Indien het gebruikelijk is, bestaat er dan een manier waarop de history automatisch wordt gewist? Lijkt me niet echt zinvol als al die opdrachten voor altijd in het geheugen blijven bestaan.
Het is zeker een zinvolle optie, je tikt iets, en moet een zelfde command doen maar dan net even wat anders dan hoef je niet de hele regel te tikken.
Overigens zolang ik al met linux werk welke distro dan ook is dit zo dus ik zou het heel knap vinden als dat bij jou oude vps niet was. :)
Die bash-command zijn opgeslagen in een speciaal tekstbestand in je home-dir. Ik vind het wel handig vanuit veiligheidsdoeleinden.
heb wel vaker gezien dat ze bij het uitloggen van root gewist worden, maar voor normale users blijft het bestand bestaan.
is wel erg veel handiger dan het hele commando opnieuw tikken elke keer.
Zat in elk geval in de jaren 90 al in Linux zover ik me kan herinneren.
Toevoeging op 26/01/2015 10:01:25:
Lol met de history:
http://www.symkat.com/understanding-bash-history
Dankjulliewel voor de reacties! Ik begrijp dat het zinvol kan zijn, maar ik ben er nog mee aan het rommelen omdat ik het nog niet zo goed beheers, en dan komt er dus allerlei "troep" in de history terecht. Ik denk dat ik het met het linkje van Ivo wel kan uitschakelen door HISTFILESIZE op 0 te zetten, dus moet denk ik wel goedkomen.
Ik dacht 4000 maar dat weet ik niet zeker.
@SanThe, oké. Maar wellicht ga ik die limiet (volgens mij is dat HISTFILESIZE) dan maar een stukje omlaag brengen :)
De rechten van die file zijn 600 dus alleen read/write voor de owner.
Niemand kan daar in kijken.
Ah oke, dat wist ik niet. Maar goed, ik heb het liever een beetje "opgeruimd" :) Hoe schoner hoe beter.
op een willekeurige server van mij: voor de gewone user 17kb en voor root 22kb
backup hem nog eens een keer of 7 dan past het nog steeds op een floppy disk.
Toevoeging op 26/01/2015 12:54:44:
Ivo P op 26/01/2015 12:50:18:
voor de gewone user 17kb en voor root 22kb
1.4 kb en 7.4 kb
'Tis inderdaad echt niks.
Dat is het probleem ook echt niet hoor. Maar ik vind het simpelweg rommelig. Commando's die ik eventueel vaker moet uitvoeren, kan ik in een tekstbestandje stoppen. Even het tekstbestandje selecteren en de terminal voert het keurig uit :) Daar hoef ik dus geen ongeordende history voor bij te houden.
zou jammer zijn als de "ik ruim alles op" actie van jou dat dan verwijderd had
Ozzie PHP op 26/01/2015 12:54:52:
Commando's die ik eventueel vaker moet uitvoeren, kan ik in een tekstbestandje stoppen.
Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.
Gewijzigd op 26/01/2015 12:57:54 door - SanThe -
Hmmm, ja ... daar heb je dan wel weer een punt.
>> Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.
Waarom?
Ozzie PHP op 26/01/2015 13:06:29:
>> Ik krijg hier een onveilig gevoel bij.
Waarom?
Waarom?
Omdat dan de rechten 644 zijn en dus leesbaar voor iedereen.
Moet je dus steeds aanpassen/controleren terwijl history dat allemaal netjes geregeld heeft.
Ah, maar dat bedoel ik niet. Ik bedoel, ik kan lokaal op mijn pc een tekstbestandje zetten. Ik kan dit bestandje dan inlezen met de terminal en doorsturen naar de server. De tekstbestandjes staan niet op de server zelf. Ik zou bijvoorbeeld een tekstbestandje "reboot server.txt" kunnen maken, en als ik dat bestandje dan inlees via KiTTY dan reboot ie m'n server, zonder dat ik zelf iets hoef te typen :)
Ik heb net uitgevoerd.
cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/eenfile.js ./
cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/nogeenfile.js ./
cp /www/eenserver/ontwikkel-server/docroot/javascript/enweereenfile.js ./
beetje jammer om dat steeds opnieuw in te kloppen.
kan met copy/paste, maar pijltje up en dan laatste stukje editen gaat wel zo fijn.
En hoe meer je de commando's zelf intikt hoe sneller je ze allemaal leert.
Ja, oké ... maar als ik het goed begrijp wordt dit zolang de sessie loopt ook in het RAM geheugen opgeslagen. Dus dat zal zolang je bent ingelogd gewoon werken. Ik snap dat het nu, terwijl je op dit moment bezig bent, wel handig is. Maar om diezelfde opdracht over 2 maanden er nog tussen te hebben staan, tja ...
Toevoeging op 26/01/2015 13:32:18:
@SanThe: dat is waar.