Server specs
Ik wil een web applicatie bouwen en ik verwacht dat daar best wat mensen gebruik van gaan maken. Enkele honderden tot misschien enkele duizenden per dag.
Nu wil ik daar een geschikte webserver voor neerzetten. Hebben jullie enig idee wat daar bij komt kijken en hoe ik weet of een server geschikt is of niet? Hoeveel connecties kunnen er bijvoorbeeld tegelijkertijd zijn? En vanaf wanneer ga je vertraging merken?
Eigenlijk wil ik weten hoe ik de juiste server specs kan "berekenen".
Over het algemeen zul je de volgende punten moeten beoordelen:
- Benodigde opslagruimte
- Benodigde processorsnelheid
- Benodigd werkgeheugen
- Verwachte hoeveelheid dataverkeer
- Benodigde uplink naar andere servers en het web
Mogelijk dat ik nog 1 of 2 punten vergeet, maar dit zijn wel de belangrijkste. De eerste 3 vooral op gebied van de prestaties van de server en de laatste 2 op het gebied van de locatie waar je de server wilt onderbrengen.
Ik denk dat het me wel gaat lukken om de opslagruimte te berekenen. Dat is niet zo veel in dit geval. Processorsnelheid zal wel belangrijk zijn aangezien er zo nu en dan best complexe rapportages gemaakt meoten worden.
Snelheid is het belangrijkste. Het dataverkeer op zich zal niet zo veel zijn, een paar kb misschien per pagina. Zeer weinig. Dus ik denk dat de bottleneck het aantal gebruikers zal zijn. Maar ik weet niet hoe ik dat moet kwantificeren. Hoeveel gebruikers kunnen er bijvoorbeeld per minuut verbinding maken met een webserver en hoeveel data kunnen ze overpompen?
Dat hangt onder andere van de instellingen op de server af. Wat je zou kunnen doen is eens contact opnemen met een hostingbedrijf en je vraag daar neerleggen. Die jongens hebben er veel meer verstand van :-)
okay
Je moet ook rekening houden met het opbouwen van een community; een website bouwen kan altijd, maar een community opbouwen is een ander verhaal.
Let er dus op dat je niet direct heel veel geld gaat uitgeven wanneer dat niet nodig is.