service in verkeerde map?
http://www.zeroflux.org/projects/knock een rpm package geïnstalleerd. Op diverse websites, bijv. deze http://tecadmin.net/secure-ssh-connections-with-port-knocking-linux/, las ik dat na installatie het config bestand in de map /etc/knockd.conf zou moeten staan. Bij mij staat dit bestand echter in /usr/local/etc/knockd.conf
Als ik 'service knockd start' typ zegt ie dat ie de service niet kan vinden. Iemand enig idee wat er kan fout zijn gegaan?
Ik heb van de de website Als ik 'service knockd start' typ zegt ie dat ie de service niet kan vinden. Iemand enig idee wat er kan fout zijn gegaan?
Gewijzigd op 02/05/2016 18:00:06 door Ozzie PHP
Gewoon een pakket dat met default configuratie opties (dus zonder --prefix=/usr --sysconfdir=/etc) gecompiled is. Het verbaast me dan ook niet dat er geen script voor starten/stoppen is bijgevoegd.
Heb ik iets verkeerd gedaan? In de package zelf zat een handleidinkje hoe ik het moest installeren. Dat is op zich allemaal goed gegaan, maar het lijkt alsof het niet in de juiste map staat of zo. In ieder tutorial die ik lees hebben ze het over de file /etc/knockd.conf maar bij mij is dat /usr/local/etc/knockd.conf Wat heb ik niet goed gedaan?
Jij hebt niets verkeerd gedaan, de package maintainer heeft het gewoon verprutst. Zoek gewoon een andere package, of compile je eigen van source. Zo lastig is dat niet.
En iedere tutorial installeert het weer op een andere manier. Pfff ...
Wat moet ik nu doen om het te installeren? Waar haal ik een werkende versie vandaan? :-/
Gewoon zelf de source downloaden en zelf compilen. Het is ongetwijfeld iets als
Er is overigens een reden dat knockd niet wordt geleverd bij de meeste distributies. Het levert alleen extra problemen op in het remote beheer. Dan kun je net zo goed een VPN server opzetten, als OpenVPN of ptppd. ptppd heeft als voordeel dat je er zonder extra hulpmiddelen vanuit de meeste besturingssystemen mee kunt verbinden.
Toevoeging op 02/05/2016 21:57:51:
Met jouw bovengenoemde regel ...
./configure --prefix=/usr --sysconfdir=/etc && make install
... staat het bestandje nu wél in de /etc map, dus ik ben een klein stukje verder. Alleen kan de service nog niet worden gestart. Heb je nog een idee waarom?
Hij zegt:
Failed to start knockd.service: Unit knockd.service failed to load: No such file or directory.
Of je geeft de parameters "-c /usr/local/etc/knockd.conf" mee bij het het starten van knockd...
Toevoeging op 02/05/2016 22:04:02:
Quote:
Failed to start knockd.service: Unit knockd.service failed to load: No such file or directory.
Zo te zien heeft de package ook geen systemd initscript neergezet...
Ik snap er niks van :'(
Moet ik een ander package laden? Ik weet niet goed wat ik moet doen nu :-(((
Toevoeging op 02/05/2016 22:07:05:
Ik heb overigens deze aanwijzingen gevolgd ...
https://github.com/jvinet/knock/blob/master/README.md
Quote:
To build knockd, make sure you have libpcap and the autoconf tools installed. Then run the following:
$ autoreconf -fi
$ ./configure --prefix=/usr/local
$ make
$ sudo make install
$ autoreconf -fi
$ ./configure --prefix=/usr/local
$ make
$ sudo make install
Die prefix is echter wat je default configuratiedirectory daar instelt, vandaar ook dat ik andere config options heb gegeven die je kunt gebruiken. En je zult zelf een init script moeten schrijven, want dat leveren ze niet mee.
Ik heb een init scriptje gevonden inmiddels. De service lijkt nu te starten en stoppen, maar ik kan nog niet inloggen via Kitty. Vraag me trouwens af waarom zo'n init niet gewoon wordt meegeleverd. Is dat niet heel vreemd? Hier een stukje software, maar je moet wel zelf de helft er bij zoeken. Vreemd ...
Dat is erg gebruikelijk wanneer software niet voor een bepaalde distro wordt ontwikkeld. Voor het overige beschrijft de handleiding heel duidelijk het proces dat je moet volgen, dus inclusief je default iptables instellingen die je moet maken.
Toevoeging op 03/05/2016 01:47:02:
nog een beetje bijschaven, maar het lijkt nu toch gelukt :-)