session hijacking

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Belastingdienst - Freelance Applicatieontwikkelaar

Startdatum: 01.06.2023 Richttarief: €65,00 - €75,00 Duur van de opdracht: 6 maanden Uren per week: 36 Taal: Nederlands vereist! Gelieve in het Nederlands te solliciteren. Hybride. Kantoordagen in Utrecht, incidenteel in Apeldoorn Functieomschrijving: De afdeling IV – Generieke Voorzieningen – Interactie Online is onderdeel van de keten Interactie. De missie van de keten is: “het faciliteren van de interactie met alle burgers, bedrijven en hun vertegenwoordigers om hen in staat te stellen aan hun fiscale verplichtingen te voldoen en aanspraak te maken op hun rechten.” De afdeling Interactie Online heeft een belangrijke bijdrage binnen deze keten. Dit door het ontwikkelen

Bekijk vacature »

Software Developer C# - Deventer

Software Developer C# – Deventer Bijdragen aan de toekomst van het onderwijs! Ben jij op zoek naar een dynamische omgeving waar vol enthousiasme wordt gewerkt aan software voor interactieve dashboard- en analysetoepassingen ter verbetering van het onderwijs? Dan zijn wij het bedrijf voor jou! TIG is een bedrijf met een informele en ondernemende werksfeer, waarbij goede ideeën snel leiden tot concrete acties. Wij zijn een software ontwikkelorganisatie en focussen ons op het ontwikkelen en implementeren van oplossingen voor het leveren van managementinformatie, datavisualisatie en analyses voor het onderwijs. Met onze dashboard- en analyseoplossingen zetten scholen gegevens om naar betekenisvolle informatie.

Bekijk vacature »

Outsystems Developer Junior

Dit ga je doen Bouwen aan nieuwe en innovatieve applicaties; Maken van koppelingen tussen Outsystems en het bestaande applicatielandschap; Troubleshooting op bestaande software. Hier ga je werken De organisatie is internationale speler binnen de bouwbranche en richt zich op de infrastructuur, zowel boven als onder de grond. Ze zijn ruim 1100 man groot en maken op IT vlak een mooie groei door. Als junior Outsystems Developer kom je te werken op een IT-afdeling van zo'n 25 man groot. Een aantal jaar geleden hebben ze de keuze gemaakt om zich meer te gaan richten op ontwikkeling en door de groei van

Bekijk vacature »

Back-End Web Developer

As a Back-End Web Developer at Coolblue, you ensure that our webshops work as optimal as possible. How do I become a Back-End Web Developer at Coolblue? As a Back-End Web Developer you work together with other development teams to make our webshop work as optimal as possible and to make our customers happy. Although you are a PHP Developer, you also feel confident with setting up microservices in Typescript or are open to learning this. Would you also like to become a PHP Developer at Coolblue? Read below if the job suits you. You enjoy doing this Writing pure

Bekijk vacature »

Oracle APEX developer

Wat je gaat doen: Als Oracle APEX ontwikkelaar bij DPA werk je samen met collega’s aan de meest interessante opdrachten. Je zult je ervaring met SQL, PL/SQL, JavaScript, HTML en CSS inzetten om wensen van opdrachtgevers te vertalen naar technische oplossingen. Je werk is heel afwisselend, omdat DPA zich niet beperkt tot een specifieke branche. Zo ben je de ene keer bezig binnen de zorgsector, de andere keer is dit bij de overheid. Wat we vragen: Klinkt goed? Voor deze functie breng je het volgende mee: Je hebt een hbo- of universitaire opleiding afgerond Je hebt 2 tot 5 jaar

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functieomschrijving Voor dit leuke softwarre bedrijf in de omgeving Vught zijn we per direct op zoek naar een C#/.NET Developer. Is development jouw passie en doe je dit graag met C#/.NET? Lees dan snel verder! Jou werkzaamheden zullen zijn: Zorgen voor de optimalisatie van de huidige software en het automatiseren van bedrijfsprocessen. Naar aanleiding van de wensen van de klant ga je, met je collega's op zoel naar passende oplossingen en je werkt dit uit tot een mooi eindproduct. Je gaat webshops, websites en webapplicaties ontwikkelen door middel van ASP.NET, C# en MVC Framework. Bedrijfsprofiel Deze opdrachtgever houdt zich bezig

Bekijk vacature »

C# .NET Developer

Functie omschrijving C# .NET Developer gezocht. Ben jij een full stack developer die op zoek is naar een nieuwe uitdaging binnen een leuk snel groeiend bedrijf? Lees dan snel verder! Wij zijn op zoek naar een Developer met ervaring op het gebied van .NET die een organisatie in de regio Bennekom gaat versterken. Jij gaat je binnen dit bedrijf vooral bezighouden met het verbeteren van de functionaliteiten van hun dataplatform. Samen met andere ontwikkelaars denk je mee in oplossingsrichtingen, architectuur en nieuwe technologieën. Bedrijfsprofiel De organisatie waar je voor gaat werken heeft een onafhankelijk dataplatform ontwikkelt voor de agrarische sector.

Bekijk vacature »

C# .NET Software Developer

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging binnen software development waar je gaat werken voor een jong en flexibel bedrijf? Lees dan snel verder! Wij zijn op zoek naar een Software Developer met ervaring binnen C# .NET die enthousiast wordt van het aansluiten en begeleiden van (complexe) nieuwe klanten. Verder begeleid je complexe projecten, ben jij iemand die altijd kansen ziet? Dan zoeken wij jou! In deze functie ga jij je bezighouden met: Meedenken in oplossingsrichtingen; Werken aan de architectuur; Het verbeteren van functionaliteiten binnen het dataplatform; Ontwikkelen van nieuwe technologieën. Bedrijfsprofiel Waar ga je aan de

Bekijk vacature »

.NET developer

Functie Voor jou als junior .NET ontwikkelaar staat er een flinke uitdaging klaar bij dit bedrijf waar jij veel van kan gaan leren. Zo willen zij een flinke uitbreiding doen op het webbased gedeelte dat zij nu hebben en willen zij het standaard deel gaan moderniseren. Jouw team is dan ook op zoek naar een junior .NET ontwikkelaar die het leuk vindt om op basis van research en development aan de slag te gaan. Jouw mening telt mee als het gaat om hoe en met wat deze applicaties gebouwd en herschreven gaan worden. Jouw functie bij dit bedrijf gaat dan

Bekijk vacature »

Medior Mobile Developer iOS Amsterdam

Functie What will you be doing as Mobile Developer? As an iOS app developer you will work in a multidisciplinary team of app developers, web developers and designers. You will work on world-class apps that will be used by thousands of people. There is a lot of room for self-development on a technical and personal level. Together with the rest of the team you develop in the newest techniques and you go for the best quality. We work with Kotlin Multiplatform Mobile to develop hybrid apps and we guarantee quality with peer reviews, unit testing and we use a CI/CD.

Bekijk vacature »

Medior .NET developer

Functie Jij gaat als Medior .NET ontwikkelaar aan de slag in ons scrumteam met 6 developers die gepassioneerd en actief bezig zijn om onze spelers kwalitatieve en mooie spelervaringen aan te bieden. Als medior .NET developer ga jij werken aan een technisch hoogwaardig platform welke bezoekerspieken verwerkt van tienduizenden tot honderdduizenden gebruikers per minuut! Ons scrumteam werkt in drie wekelijkse sprints en wij beginnen iedere ochtend met een stand-up. Jij werkt bij ons met C# .NET, .NET Core, React.JS, Xamarin, Azure, Docker en Kubernetes. Wij hechten enorm veel waarde aan het leveren van hoogwaardige en kwalitatieve code. Zodra jij de

Bekijk vacature »

Full stack .NET developer Microsoft 365

Wat ga je doen als Full stack .NET developer Microsoft 365? Je stelt je op als sparringpartner voor het team en PO over toekomstige functionaliteiten, architectuur en mogelijke nieuwe producten. Je bent mede-verantwoordelijk voor het vertalen en omzetten van een user story in een passend technisch design. Je implementeert functionaliteiten op basis van een technisch design en user story. Je bent mede-verantwoordelijk voor het beheer van Azure DevOps, waaronder het beheer van GIT, Build Pipelines, Release Pipelines en geautomatiseerde testen. Hier herken jij jezelf in Hbo werk- en denkniveau of hoger aangevuld met relevante certificeringen en/of cursussen; Minimaal 3 jaar

Bekijk vacature »

Medior PHP Developer

Functie omschrijving We are looking for a dutch native speaker Wil jij als developer werken bij een interne organisatie en de eigen software verder helpen ontwikkelen? Lees dan snel verder! In deze functie ga je werken als PHP Developer en de interne software en applicaties verder ontwikkelen. In het kort houdt dit in: Je gaat de interne applicaties en software verder optimaliseren. Verder bouw je verschillende API's en koppelingen tussen systemen. Je gaat het CRM-systeem door middel van PHP verder ontwikkelen. Ook ga je collega's ondersteunen bij vragen over de software en applicaties. Bedrijfsprofiel Dit bedrijf is actief in het

Bekijk vacature »

Software Developer

Functie omschrijving Psst hé jij daar! Op zoek naar een nieuwe uitdaging als developer? Wacht niet langer en reageer direct. In deze functie ga je bij een familiebedrijf werken als developer. Je gaat maatwerk software ontwikkelen met de Microsoft stack. Je gebruikt technieken als C#, ASP.NET en MVC. Je werkt in een leuk team van andere developers. Je krijgt veel vrijheid in je werk en kan flexibel werken. Dagje thuiswerken? Geen probleem! Daarnaast is er veel ruimte om écht mee te denken met het bedrijf en met de klanten. Bedrijfsprofiel Deze organisatie is gevestigd in de regio van Boxtel. Vanaf

Bekijk vacature »

Software Programmeur

Functie omschrijving Ben jij op zoek naar een organisatie waar je samen met een team werkt aan iets moois en waar je naast hard werken ook hard kunt lachen? Dan ben je hier aan het juiste adres! Voor een informeel IT-bedrijf in omgeving Wassenaar zijn wij op zoek naar versterking. Ben jij op zoek naar een nieuwe uitdaging als Software Programmeur lees dan snel verder! Werkzaamheden Programmeur Je bent bezig met het ontwikkelen van software en webapplicaties. Je kunt technische klussen uitvoeren op locatie. Je onderhoudt contact met de projectleider om er zeker van te zijn dat een project goed

Bekijk vacature »
Dave muller

dave muller

15/04/2013 13:01:31
Quote Anchor link
Hoi hoi, ik ben hier nieuw en ben net met PHP begonnen. Nu ben ik een leuke database aan het maken in MySQL en een inlogscherm voor de ecommerce site. Hiervoor maak ik een session aan en nu heb ik wat gelezen over session hijacking.

Nu vroeg ik mezelf af. Kan dat niet worden uitgesloten door alle formulieren op de website te laten filteren met de preg_replace functie?

$gebruiker = preg_replace('#[^A-Za-z0-9?!\s\.\@]#i', '', $_SESSION["gebruiker"]);

Doormiddel van het filter is er dan nog mogelijkheid om met een script te werken?

Ik hoor het graag van jullie :), alvast bedankt!

Dave

PHP hulp

PHP hulp

11/12/2024 22:00:49

Chris -

Chris -

15/04/2013 13:27:33
Quote Anchor link
Nope, dat gaat niet werken. De sessie ID staat in een cookie (meestal PHPSESSID) en het gaat juist om die variabele. Die moet, theoretisch, vast blijven zitten aan de huidige gebruiker. Dus, de combinatie van browser en IP. Maar vergis je niet, want er zijn ook genoeg providers in de wereld die dynamische IP's leveren. Dat betekend dat, in tegenstelling tot de meeste Nederlandse providers, je in één keer een ander IP kan krijgen. Daar moet je dus wel rekening mee houden.

Jouw preg_replace heeft in die zin geen nut. Het gaat hier om een variabele binnen de sessie, en die is (in tegenstelling tot een cookie) niet aan te passen. Tenzij je ergens anders binnen jouw website de mogelijkheid geeft om $_SESSION['gebruiker'] te bewerken, dan zou hier weer een andere waarde in kunnen worden gezet. Maar ook dat valt niet onder session hijacking.

Dave muller

dave muller

15/04/2013 13:58:27
Quote Anchor link
Thanks voor de snelle reactie Chris.

Ik heb de cookies bekeken en ik heb elke keer een andere variabele. Ik gebruik het volgende:

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<?php

session_start();
if (!isset($_SESSION["gebruiker"])) {
    header("location: admin_login.php");
    exit();
}

// Check gebruiker of deze in database is
$gebruikerID = preg_replace('#[^0-9]#i', '', $_SESSION["id"]); // filter
$gebruiker = preg_replace('#[^A-Za-z0-9?!\s\.\@]#i', '', $_SESSION["gebruiker"]); // filter
$wachtwoord = preg_replace('#[^A-Za-z0-9]#i', '', $_SESSION["wachtwoord"]); // filter

// query gebruker en password session var gelijk aan db informatie
// verbinding mysql  

include "verbinding_mysql.php";
$sql = mysql_query("SELECT * FROM admin WHERE id='$gebruikerID' AND gebruiker='$gebruiker' AND wachtwoord='$wachtwoord' LIMIT 1"); // query de gebruiker

// ------- kijken of persoon in database is ---------

$existCount = mysql_num_rows($sql); // count  row nums
if ($existCount == 0) { // evalueer count
     echo "Login niet in database.";
     exit();
}

is dit veilig genoeg?

Cookie variabele : Apr 15 2013 13:55:00 tlpetrrogotq49ksnh06con1s2
Cookie variabele : veqve824l6faeslig74ogi2te4  Apr 15 2013 13:57:58

Cookie krijgt elke keer een andere nummer? Hoe zit dat dan?

- SanThe -

- SanThe -

15/04/2013 15:37:59
Quote Anchor link
Ik heb geen idee wat je aan het doen bent maar het heeft in ieder geval niks met session hijacking te maken.

Dave muller

dave muller

15/04/2013 15:56:52
Quote Anchor link
@ Santhe

Misschien stel ik de verkeerde vraag? Mijn vraag is eigenlijk........is mijn loginpagina op deze manier voldoende beveiligd tegen hackers?

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

15/04/2013 16:09:56
Quote Anchor link
We missen code: hoe vul je $_SESSION?

- SanThe -

- SanThe -

15/04/2013 16:13:47
Quote Anchor link
Je zet iets in de session en als je het er weer uithaalt gaat er een preg_match() overheen.
Ik zie daar het nut niet van.

Nooit een password in een COOKIE, SESSION of iets gelijkwaardigs zetten.
Een password hoort, goed beveiligd met sha1() md5() of wat dan ook, alleen in de database

Dave muller

dave muller

15/04/2013 16:17:32
Quote Anchor link
}
$_SESSION["id"] = $id;
$_SESSION["gebruiker"] = $gebruiker;
$_SESSION["wachtwoord"] = $wachtwoord;
header("location: index.php");
exit();
} else {
echo 'verkeerde informatie <a href="index.php">Click Here</a>';
exit();
}
}
?>

formulier

Ward van der Put
Moderator

Ward van der Put

15/04/2013 16:20:40
Quote Anchor link
En waar komen $id, $gebruiker en $wachtwoord dan vandaan?

Ik heb zo'n vermoeden dat je controles op de verkeerde plaats uitvoert.

Dave muller

dave muller

15/04/2013 16:20:41
Quote Anchor link
@ Santhe

Ik heb op youtube gezien hoe ze via een tekstbox javascript uploaden, met de preg_replace filter je dit lijkt mij?

- SanThe -

- SanThe -

15/04/2013 16:21:39
Quote Anchor link
En waar komen $id, $gebruiker en $wachtwoord vandaan?

Dave muller

dave muller

15/04/2013 16:23:04
Quote Anchor link
@ward van der put

Misschien handig dat ik de hele pagina hier zet met html en al:

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
<?php

ini_set('session.cookie_httponly', true);

session_start();
    exit();
}

// Check gebruiker of deze in database is
$gebruikerID = preg_replace('#[^0-9]#i', '', $_SESSION["id"]); // filter
$gebruiker = preg_replace('#[^A-Za-z0-9?!\s\.\@]#i', '', $_SESSION["gebruiker"]); // filter
$wachtwoord = preg_replace('#[^A-Za-z0-9]#i', '', $_SESSION["wachtwoord"]); // filter

// query gebruker en password session var gelijk aan db informatie
// verbinding mysql  

$sql = mysql_query("SELECT * FROM admin WHERE id='$gebruikerID' AND gebruiker='$gebruiker' AND wachtwoord='$wachtwoord' LIMIT 1"); // query de gebruiker

// ------- kijken of persoon in database is ---------

$existCount = mysql_num_rows($sql); // count  row nums
if ($existCount == 0) { // evalueer count
     echo "Login niet in database.";
     exit();
         }

$_SESSION["id"] = $id;
         exit();
    }
else {
        exit();
    }
}

?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Login voor de manager </title>
<link rel="stylesheet" href="../style/style.css" type="text/css" media="screen" />
</head>

<body>
<div id="wrapper">
Code (php)
1
<?php include_once("../headernav_template.php");?>

<div id="inhoud"><br />
<h2>CADSPECS dfdgNA</h2>

<form id="form1" name="form1" method="post" action="admin_login.php">
<div class="row">
<div class="label">User Name:</div>
<div class="input">
<input name="gebruiker" type="text" id="gebruiker" class="detail" size="40" />
</div><!--einde input-->
</div>
<div class="row">
<div class="label">Password:</div>
<div class="input">
<input name="wachtwoord" type="password" id="wachtwoord" class="detail" size="40" />
</div><!--einde input-->
</div>
<br />
<br />
<br />
<div class="submit">
<input type="submit" name="submit" id="submit" value="Log In" />
</div>
</form>
<p>&nbsp; </p>

</div>
Code (php)
1
<?php include_once("../footer_template.php");?>

</div>
</body>
</html>

- SanThe -

- SanThe -

15/04/2013 16:23:08
Quote Anchor link
Ward van der Put op 15/04/2013 16:20:40:

Dat idee krijg ik ook steeds meer.

Toevoeging op 15/04/2013 16:24:47:

En nu admin_login.php nog, want daar log je in neem ik aan.

Dave muller

dave muller

15/04/2013 16:26:30
Quote Anchor link
- SanThe - op 15/04/2013 16:23:08:
Ward van der Put op 15/04/2013 16:20:40:

Dat idee krijg ik ook steeds meer.

Toevoeging op 15/04/2013 16:24:47:

En nu admin_login.php nog, want daar log je in neem ik aan.

Toevoeging op 15/04/2013 16:27:14:

verontschuldiging: dat is de admin_login.php..........misschien bedoel je de index.php?

- SanThe -

- SanThe -

15/04/2013 16:31:09
Quote Anchor link
Dave muller op 15/04/2013 16:26:30:
verontschuldiging: dat is de admin_login.php

Lijkt mij niet.
Want dan zit je volgens mij in een oneindige loop.

Code (php)
1
2
3
4
5
<?php
    exit();
}
?>

Dave muller

dave muller

15/04/2013 16:33:27
Quote Anchor link
Oeps foutje..........dat moet zijn "location: index.php" heb er twee door elkaar gehaald!

Toevoeging op 15/04/2013 16:36:37:

Nog een keer nu de goede pagina!

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<?php

ini_set('session.cookie_httponly', true);

session_start();

if (isset($_SESSION["gebruiker"])) {
    exit();
}

?>

Code (php)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
<?php

if (isset($_POST["gebruiker"]) && isset($_POST["wachtwoord"])) {

$gebruiker = preg_replace('#[^A-Za-z0-9?!\s\.\@\]#i', '', $_POST["gebruiker"]);
    $wachtwoord = preg_replace('#[^sA-Za-z0-9]#i', '', $_POST["wachtwoord"]);  
    $sql = mysql_query("SELECT id FROM admin WHERE gebruiker='$gebruiker' AND wachtwoord='$wachtwoord' LIMIT 1");
    $existCount = mysql_num_rows($sql);
    if ($existCount == 1) {
         while($row = mysql_fetch_array($sql)){
             $id = $row["id"];
         }

$_SESSION["id"] = $id;
         exit();
    }
else {
        exit();
    }
}

?>

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" />
<title>Login voor de manager </title>
<link rel="stylesheet" href="../style/style.css" type="text/css" media="screen" />
</head>

<body>
<div id="wrapper">
Code (php)
1
<?php include_once("../headernav_template.php");?>

<div id="inhoud"><br />
<h2>CADSPECS dfdgNA</h2>

<form id="form1" name="form1" method="post" action="admin_login.php">
<div class="row">
<div class="label">User Name:</div>
<div class="input">
<input name="gebruiker" type="text" id="gebruiker" class="detail" size="40" />
</div><!--einde input-->
</div>
<div class="row">
<div class="label">Password:</div>
<div class="input">
<input name="wachtwoord" type="password" id="wachtwoord" class="detail" size="40" />
</div><!--einde input-->
</div>
<br />
<br />
<br />
<div class="submit">
<input type="submit" name="submit" id="submit" value="Log In" />
</div>
</form>
<p>&nbsp; </p>

</div>
Code (php)
1
<?php include_once("../footer_template.php");?>

</div>
</body>
</html>

- SanThe -

- SanThe -

15/04/2013 16:49:50
Quote Anchor link
De preg_replace() op regel 5 geeft een error.

Een wachtwoord moet zo moeilijk mogelijk zijn, maar bij jou mag ie alleen maar uit letters en cijfers bestaan. Dat is dus juist vaak NIET de bedoeling. Een vreemd !@#$%^&*()_-?/|\ wordt vaak juist aanbevolen.

Onlogisch: .. == 1 en dan verder met while().

Geen wachtwoord (en zeker nooit ongecodeerd) in een session of in een cookie.

Dave muller

dave muller

15/04/2013 17:01:12
Quote Anchor link
- SanThe - op 15/04/2013 16:49:50:
De preg_replace() op regel 5 geeft een error.

Ik denk een \ teveel!

Een wachtwoord moet zo moeilijk mogelijk zijn, maar bij jou mag ie alleen maar uit letters en cijfers bestaan. Dat is dus juist vaak NIET de bedoeling. Een vreemd !@#$%^&*()_-?/|\ wordt vaak juist aanbevolen.

Onlogisch: .. == 1 en dan verder met while().

Niet echt een verklaring voor :). Volgens mij de gedachtegang "id moet overeenkomen met 1 rij, dan pak array, anders foutmelding........Mja klinkt mij logisch

Geen wachtwoord (en zeker nooit ongecodeerd) in een session of in een cookie.

Hahahaha, ik ben ook niet helemaal klaar he ;). Was ff aan het controleren wat de mogelijkheden waren bij "gebruiker", wordt nog veranderd hoor!

BTW hoe kan ik de invoer gelijk aan gegevens database maken? Case sensitive?

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.