session id
Pagina: « vorige 1 2 3 volgende »
De sessie, op de server, bepaalt dus wat een geldige HTTP-respons is. Geen handtekening? Of een verouderde handtekening? Dan wég met dat formulier. En wég met die sessie.
Ward ik begrijp wat je bedoelt. Maar ik zit me even af te vragen... De geheime code staan in de cookie op de client. De client post een formulier. Ik vraag de post gegevens op, maar kan ik dan niet tegelijkertijd de cookie gegevens opvragen bij een post request? Anders zou ik gewoon de code uit de cookie kunnen gebruiken.
Daarvoor zijn grofweg drie redenen:
• Iemand kan een webpagina met een formulier lokaal opslaan. Of er eentje opvissen uit de browsercache. Dat willen we niet: we willen een actueel formulier voor een actieve sessie.
• Browsers springen flexibeler om met sessiecookies dan met gewone cookies. Maak het sessiebeheer van PHP daarom liever niet afhankelijk van gewone cookies.
• Je applicatie kan zich in een bepaalde toestand bevinden. Bijvoorbeeld "ik ben bezig met het openen van een account" is een andere toestand dan "ik heb een account geopend en wil nu afrekenen". Dat is bijvoorbeeld belangrijk als gebruikers op de knop Vorige gaan zitten klikken.
Maar zeg je dan eigenlijk dat het opslaan van de code in een afzonderlijke cookie geen goed idee is?
Mijn idee was:
- code opslaan in sessie en cookie
- bij iedere pagina-aanroep controleren of de code uit de cookie overeenkomt met die uit de sessie
- zo nee, sessie vernietigen
Je kunt de code inderdaad beter meegeven in een formulier. Niet alleen worden sessiecookies anders behandeld dan gewone cookies. Je hebt ook nog het "probleem" dat gewone cookies worden verzonden bij alle verzoeken om afbeeldingen, JavaScript en CSS van de huidige webpagina. Programmeer je dat ergens verkeerd, dan kan één zo'n request leiden tot een nieuw token en een webpagina die vastloopt.
Ah oke, maar dan kan ik die geheime code dus niet werkend krijgen als ik niet met cookies kan werken. Want dan kun je bij een normale (niet-post) request dus geen controle uitvoeren. Dus dan kan wel iemand je sessie stelen als ik het goed begrijp.
Even een paar reacties terug: waarom wil je session_regenerate_id() niet gebruiken?
1) ik log in... sessie wordt gestart.
2) nieuwe sessie id wordt gegenereerd
3) hacker "raadt" mijn nieuwe sessie id en neemt mijn sessie over... :(
"Raden" van een 512-bits SHA-2 sessie-ID (of token) is praktisch onmogelijk, tenzij je toestaat dat er vele miljoenen verzoeken met steeds een andere sessie-ID naar je server worden verzonden. Dáár moet je beveiliging dus op ingericht zijn. Bijvoorbeeld door niet meer dan x ongeldige sessie-ID's per IP-adres toe te staan.
Euh, en hoe weet je dan of iemand een ongeldig sessie-id aanroept? :-s Ik heb geen idee hoe je dat zou moeten controleren. Heb jij sowieso enig idee hoe iemand eigenlijk zo'n id te pakken kan krijgen? Want ze kunnen immers niet op je server.
Ozzie PHP op 04/10/2013 18:05:10:
Euh, en hoe weet je dan of iemand een ongeldig sessie-id aanroept? :-s Ik heb geen idee hoe je dat zou moeten controleren. Heb jij sowieso enig idee hoe iemand eigenlijk zo'n id te pakken kan krijgen? Want ze kunnen immers niet op je server.
Ozzie, begrijp je überhaupt hoe een sessie-ID bij PHP tot stand komt en hoe die vervolgens wordt uitgewisseld tussen client en server?
Dat is toch echt wel de minimale basis die je moet kunnen dromen voordat je aan verbeteringen gaan sleutelen :(
Ozzie PHP op 04/10/2013 18:05:10:
http://en.wikipedia.org/wiki/Session_hijacking
@Ward, ja dat weet ik... maar de vraag was hoe iemand die sessie kan stelen. NOLot bedankt voor de link. Ik vraag me dus af of iemand een soort van bruteforce-aanval kan uitvoeren (net als met wachtwoorden), dus continue een andere id uitproberen. Maar de vraag is of dit kan. Ik zou namelijk niet weten hoe.
Open index.php?PHPSESSID=827463473047fhON bijvoorbeeld.
Ben je 'opeens' ingelogd, heb je dus een sessie gekaapt.
Je zou kunnen kijken of iemand $_GET['PHPSESSID'] opgeeft, per IP-adres bijvoorbeeld (niet per sessie, want dat overschrijf hij).
Als dat meer dan 3 is, blokkeer het IP-adres.
Je kan ook, wellicht gaat dat nadelige consequenties hebben, voor je session_start() gewoon $_GET['PHPSESSID'] unsetten.
Ben je er ook van af, dus werkt dat PHPSESSID niet meer.
Ozzie PHP op 04/10/2013 20:15:20:
Ik vraag me dus af of iemand een soort van bruteforce-aanval kan uitvoeren (net als met wachtwoorden), dus continue een andere id uitproberen. Maar de vraag is of dit kan. Ik zou namelijk niet weten hoe.
Dat kan zeker. De sessienaam en de sessie-ID zijn te vervalsen doordat ze als een eenvoudig cookie worden uitgewisseld tussen client en server. Bij de standaardconfiguratie van PHP 5 is dat de naam PHPSESSID gevolgd door een MD5-hash voor de ID, dus als iemand je server gaat bestoken met vergelijkbare cookies, kan hij binnenkomen.
In wezen is het dus een eenvoudige variabele. Maak je de waarde langer (minimaal MD5 vervangen door SHA-1) en wijzig je de waarde voortdurend, dan neemt de beveiliging sterk toe.
Vroeger werden sessies nog wel eens onbedoeld overgenomen wanneer de sessie-ID werd doorgegeven in een URL. (Een optie in php.ini die nu standaard uitstaat.) Als iemand dan een link deelde met iemand anders, vaak via e-mail, hadden twee gebruikers dezelfde sessie.
Bij phpBB-fora bijvoorbeeld, net nadat je ingelogd ben.
@Ward: dat is inderdaad dus ook de manier die ik in gedachten had. Maar precies vandaar dus ook mijn vraag. Zoals je zelf zegt kun je de waarde langer maken en telkens wijzigen. En hoewel de kans uiteraard zeer zeer zeer klein is, zou het echter nog steeds kunnen dat iemand met zo'n valse cookie jouw sessie kaapt. Toch? En daar ging mijn vraag dus over. Hoe voorkom je dat? SHA-1 en een telkens wijzigende sessie-id zal de kans kleiner maken dat een hacker de juiste code vindt, maar het maakt het niet onmogelijk. En wat doe je dan als die hacker toch ineens jouw sessie te pakken heeft? Wat is dan het stukje extra controle, waardoor het systeem weet dat 2 gebruikers gebruik maken van dezelfde sessie?
Daarom varen goed beveiligde systemen nooit blind op sessies alleen. Er is altijd een aanvullende beveiliging. Meestal meerdere zelfs.
Ward, dat is dus precies mijn vraag. Iemand steelt dus een sessie. Hoe weet het systeem dan dat de sessie is gestolen? Dan moet er toch iets aanwezig zijn op de cliënt van de originele sessie, wat niet aanwezig is op de cliënt van de hacker. En zodoende dacht ik dus aan een cookie op de cliënt van de originele sessie, maar jij zei dat dat geen goed idee is. Wat is dan wel een goed idee?
Zodra er twee clients zijn (waaronder bijvoorbeeld één hacker), verandert de digitale handtekening in de sessie. Degene die een formulier met een verouderde handtekening indient, vist dus achter het net.
Hetzelfde idee als jouw cookie, denk ik, maar minder gevoelig voor cookieweigeraars.