Session variabelen in verschillende blokken (div)
Ik ben vrij nieuw met PHP en ben druk bezig met een login systeem.
Het volgende is het geval.
Ik heb mijn template-pagina als volgt ingedeeld (iets ingekort):
<div id="header">
</div>
<div id="menu">
</div>
Middels een CSS zijn de verschillende blokken gedefinieerd.
Deze template wordt aangeroepen vanuit andere pagina''s met de code voor het main-blok.
Ongeveer als volgt:
Code (php)
1
2
3
4
2
3
4
<?php
session_start();
include("../template.php"); <<dit roept de template aan zoals hierboven staat
?>
session_start();
include("../template.php"); <<dit roept de template aan zoals hierboven staat
?>
<div id="main">
>> hier de code voor de betreffende pagina <<
</div>
Nu zet ik bij het inloggen (code in het main-blok) een session variabele en wil deze gebruiken in het menu. (om het knopje "login" aan of uit te kunnen zetten). Probleem is alleen dat de variabele leeg is. Als ik naar de session_id's kijk zie ik ook dat er per blok dat gescheiden wordt door de "div's" een ander sessie id is. Het is dus logisch dat mijn variable niet gevonden wordt. weet iemand hier een oplossing voor? Ik wil eigenlijk niet met cookies gaan werken.
Vast bedankt,
Frip
Vast bedankt,
Frip
Elke div een andere session? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Hoe maak je de session-var aan?
Streef ernaar dat session_start() altijd helemaal bovenaan staat in je code. Hij mag best in een include of een require staan, maar doe dat dan ook helemaal bovenaan je pagina. Nu staat hij middenin je code.
Ik ga het nog een keer proberen (vanmiddag of vanavond) Ik heb het al een keer zitten proberen geloof ik maar door het vele testen raak je af en toe de klust kwijt. Ik laat het weten.
Thanks,
Frank
Ik heb een inlogpagina waar ik een sessie variable registreer met de usernaam.
In een andere pagina kan ik deze sessie weer gewoon oppakken (session_start) staat bovenaan de code.
In deze pagina heb ik ook een include naar een menu.php bestand. In dit bestand wil ik ook gebruik maken van de sessievariabele. Dit lukt me echter niet.
Als ik geen session_start bovenaan menu.php zet dan lijkt het erop dat er geen sessie is geregistreerd: echo session_id(); geeft geen resultaat.
Als ik nu bovenaan het menu.php bestand session_start(); zet dan krijg ik een ander sessie ID dan waar mijn variabele instaat.
Het lijkt erop dat ik geen variabele kan meenemen naar een include bestand. Hoop dat iemand mij verder kan helpen. Ben nieuw in PHP maar wordt er een beetje moedeloos van na een paar uur zoeken in boeken en op internet...
Groetjes,
Frank
Als ik
Code (php)
1
2
3
4
5
2
3
4
5
<?php
session_start();
$BaseURI="http://www.wereldbolletje.nl/newsite/";
include($BaseURI."menu.php");
?>
session_start();
$BaseURI="http://www.wereldbolletje.nl/newsite/";
include($BaseURI."menu.php");
?>
doe dan zijn de variabelen niet beschikbaar...
Zet ik ipv de variabele $BaseURI het echte path (..\menu.php) dan zijn de variabelen wel beschikbaar.
Het menu wordt in beide gevallen getoond.
Heeft iemand hier een verklaring / oplossing voor. Ik wil graag met de variabelen werken nl.
Gr,
Frank
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank
Groetjes,
Frank