sessions
Ik heb me af zitten vragen, stel je hebt een site met 50.000 bezoekers per dag.
Al die bezoekers moeten inloggen. Dat gebeurt natuurlijk met sessions.
Wat ik mij nou afvroeg is, heeft het aantal sessions actief op de server, effect op de snelheid van de server? Zoja, hoeveel sessions zouden er op 1 moment actief kunnen zijn. Zonee, kunnen er ongelimiteerd sessions actief zijn?
Session management heb je ergens extern staan. Op een memcache server bijvoorbeeld zodat beide nodes dezelfde sessions hebben.
Kortom; als je zulke sites hebt dan heb je een andere opstelling.
Dat is ook vaak het probleem bij sites die opeens populair worden. Ze zijn niet voorbereid op een snelle groei.
Ik heb op dag 1 10 bezoekers
dag 2 100
dag 3 1000
dag 4 10000
dag 5 100000
ik wil voorbereid zijn hierop, dus wat doe ik dan?
Toevoeging op 17/08/2012 17:58:49:
ik zeg niet dat ik zulke verwachtingen heb maar ben benieuwd hoe en wat.
Toevoeging op 17/08/2012 17:58:49:
ik zeg niet dat ik zulke verwachtingen heb maar ben benieuwd hoe en wat.
Bijvoorbeeld een Syfony of Zend 2 (als het stable is).
Alles zo bouwen dat je al cached, dat je goede managers hebt voor je DB en je session en je statische content.
Daarbij hosting nemen die je zo kan schalen. Als bijvoorbeeld een VPS bij een goede VPSboer.
Mocht je gaan groot groeien kan je gaan schalen. Bijvoorbeeld je sessions niet meer file / DB maken maar een memcacheserver opzetten (of als je die al hebt los trekken van je hosting node. Daarnaast je DB op een aparte server zetten die bijvoorbeeld op SSD's draait.
Als dat nog niet genoeg is je statische inhoud ook op aparte servers zetten en wellicht meerdere node's voor je html output.
Script zo dat je alles al netjes cached op zo'n tijd dat het nuttig is. Gebruik een ORM zoals doctrine (zit in symfony2), die hebben mooie cache mechanismes die je niet zelf hoeft uit te vinden.
Zelf zit ik ook bij een betrouwbare VPS aanbieder die veel ervaring en verstand heeft en die ik ook zo kan bellen om ze opdracht te geven mij te helpen (tegen betaling natuurlijk) om zo'n serverpark op te zetten. Want dit zelf even opzetten zonder ervaring is vragen op een failure (zoals dat ene social framework wat dood ging na het op nu.nl stond).
Maak dus een plan van ten voren.
http://www.youtube.com/watch?v=-yspfTsidzs
ik heb het voor mijn website gestoken om hem sneller te maken en zo.
Gewijzigd op 17/08/2012 23:21:59 door php knipper
Zie niet in waarom dat een goede oplossing zou zijn.