slecht designen
Ik ben best wel veel bezig met webdesign etc.. maar nu (al eerder hoor) kom ik dus tegen dat ik gewoon zo slecht ben in designen en het creatief zelf bedenken van een leuke layout. Soms teken ik het eerst op papier ziet het er goed uit.. moet ik het maken, zuigt het hard :P
Heeft iemand tips voor mij?? want het programmeren gaat me allemaal wel makkelijk af. Ofcourse volg ik veel tuts op internet van Bijvoorbeeld pslover.com (<klinkt pervert), dit heeft een beetje geholpen.. ik kan nu goed werken met photshop. Maar nog lukt het me niet. Wat mis ik en hoe kan ik het verbeteren?
Iemand?
Groeten en alvast bedankt hea :D
Het is niet zo zeer dat de inspiratie niet hebt, maar meestal beginnen mensen te snel met ontwerpen op de computer. Ook het tekenen komt pas later.
Ga eerst vragen stellen:
- Wat is het doel van de website
- wat moet de website kunnen
- Welke doelgroep gebruikt de website
- Welke kleuren moeten de website hebben
- Wat wil de opdrachtgever of jij met de website kunnen
- Waarvoor is de website nodig
- etc.
Al dat soort vragen zou je eerst moeten uitwerken op papier. Aan de hand van al die antwoorden begin je met een leuk ontwerpje te tekenen. (eventueel: kijk je bij concurrenten voor inspiratie (NIET om te kopieren uiteraard!!)
Vervolgens controleer je, je resultaat (tekening) aan de hand van je antwoorden. Daarna ga je met photoshop beginnen. Probeer altijd vanaf boven naar beneden te werken met tekenen. en niet eerst een stukje midden, daarna de footer en o ja de header moet er ook nog bij.
Stap voor stap. Dit scheelt enorm in de output wat je krijgt met nu en later.
Ik had voorheen ook altijd dat programmeren uitstekend ging maar mijn lay-outs bagger waren. Door zelf opzoek te gaan naar waar het probleem lag kwam het er bij mij op uit dat ik niet gestructureerd begon met werken ,maar als een jonge hond achter de stok aan, begon met tekenen, photoshop en scripten en alles door elkaar te doen. Ik hou altijd aan het begin van het creeren van een website een soort stappenplan aan en dat werkt heel goed :)
Gewijzigd op 15/10/2010 15:55:23 door Bas IJzelendoorn
Kijk hier heb ik wat aan :D thx <3
Gewoon computer uit laten, eerst schrijven. Het is saai en minder leuk, maar je hebt gewoon een iets om op terug te vallen als je het even niet meer weet of iets anders is geworden dat je had verwacht.
vet apart :)
Bijv. als je het hebt over schilders, dan ga je kijken hoe die site's eruit zien. Daardoor krijg je een beeld van hoe een site er voor zo'n onderwerp uitziet. Zo is bijv. een outdoor winkel veel speelser en ruiger dan een site van een bank.
Wat je ook kan doen is kijken naar site's. Gewoon willekeurig, templates, ect. Daar kies je een paar mooie van uit en je gaat denken. Waarom vind ik deze zo speciaal?
Op http://www.webdesignerwall.com zie je veel tips en andere dingen over webdesign. Lees en kijk daar eens rond en laat je inspireren.
Verder is dit ook een goede site om inspiratie op te doen.
Nu kun je gaan beginnen, maak nooit maar 1 ontwerp. Doe er veel en laat de klant/jezelf kiezen.
Als je klaar bent met het ontwerpen begin je met het slicen. Je gaat het lay out in stukjes happen. Je begint met het maken van bijv. de header. Als die goed gescripd is ga je in een ander document het menu maken, enz. Op het eind voeg je alles bij elkaar en pas je het hier een daar aan.
Je hoeft je ook niet perse aan het begin-ontwerp te houden, als je wat veranderingen hier en daar doet ziet het er vaak op het scherm nog leuker uit.
Succes!
Dat is het probleem dus niet want ik zie het heel mooi voor me (in mn hoofd) maar het lukt me nooit om te uiten.. it takes an hour to learn and a lifetime to master
Ik had precies dezelfde probleem en eerlijk gezegd is het allemaal oefening baart kunst. En als je meteen een voorschot wilt in je kunnen kan je het beste doen wat The Dutch Guy zegt en ook is het handig om inspiratiebronnen te zoeken.
Gewijzigd op 15/10/2010 17:11:12 door Aad B
Hmmm ja denk dat ik het toch mis :O
ik start met denken,
- voor WAT is de website
- WELKE kleuren passen bij het onderwerp
- Stijl (bv, gaming site moet je niet maken als een site voor een fiets-zaak)
- Details: Hoeveel colommen, de resolutie (Game site= breed, fiets-zaak: middelmatig, portfolio: smal)
dan pas kan je aan het werk
ik start altijd met mijn hoofdlijnen, dus ik teken (shape tool) de header, de content, de menubar, alles wat nodig is voor de site. hierna kan het opmaken van start gaan.
Meestal begin ik met de achtergrond:
-als die zakelijk moet overkomen gebruik je een lichte kleur, niet te donker gaan.
-als die jong en fris moet zijn, gebruik je heldere kleuren, vector past hier ook mooi bij...
Ontwerpen vergt veel tijd! Probeer zeker niet in een half uur klaar te zijn met je web-design, deze zal mss in je ogen klaar zijn, maar die is het NIET! laat het een uurtje rusten, kom terug en dan zie je meteen wat nog fout is, wat beter kan enzovoort...
ook: vul je design op met foto's, tekst, dummy tekst, zo lijkt deze al beter op een echte site en zie je het al bij het ontwerpen als iets niet klopt.
ik hoop dat ik je bij deze een goeie hint heb gegeven!
veel succes nog met het ontwerpen!
Mvg
Robbe
Gewijzigd op 23/01/2011 12:24:13 door Robadub Dewilde
Ik heb ook altijd super ideën, maar kan ze niet tot uiting brengen.
Maar weet iemand een goede tutorial die mij een hoop leert? Eigenlijk over alles?
(van begin tot eind?)
mvg