software ... betekenis
Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »
Fraai is dat! :-P
>> Het journaal en de voetbalfinale die daarop worden uitgezonden, zijn software.
Ook als het gestreamed wordt en niet fysiek op je computer aanwezig is?
Ozzie PHP op 24/06/2016 21:15:45:
>> Het journaal en de voetbalfinale die daarop worden uitgezonden, zijn software.
Iets dat op je televisie wordt uitgezonden is sowieso niet op je computer aanwezig. ;-)
Je noemt het woord 'fysiek' in relatie met 'software'. Software is echter per definitie niet fysiek, anders zou het hardware zijn. Het kan dus niet fysiek op je computer aanwezig zijn. En je moet ook afstappen van het idee dat software per se opgeslagen moet zijn op een medium (het kán worden opgeslagen, maar het hóeft niet). Iets wat in RAM staat is ook software, en als iets gestreamd wordt, zal het eerst in RAM opgeslagen moeten worden voor je computer er iets mee kan doen.
Hehe, lol ... iets te snel getypt, maar je snapt wat ik bedoelde ;-)
Fysiek is inderdaad niet de meest lekkere woordkeuze. Met fysiek bedoelde ik in dit geval "aanwezig" tegenovergesteld aan "vervlogen" wanneer je iets streamt.
Anyhow ... het idee is wel duidelijk nu. Thanks :-)
Er bestaan ook analoge apparaten als radio's, tv's, en computers.
In die gevallen kan je niet spreken van software omdat de inhoud niet bestaat uit bits. Zo is muziek op een audio-tape ("bandje") of LP geen software, maar op een DAT-tape of MiniDisc wel. Tenzij het geluidsspoor bestaat uit discrete stappen, zoals bij het telefoneren waar een telefoonnummer wordt gekozen aan de hand van tonen: https://nl.wikipedia.org/wiki/Telefoontonen.
Goed bekeken is een analoog signaal beeld- of audio- signaal geen software. Het ligt ook niet in de geest van het woord software, daar is het woord nooit voor bedacht of nodig geweest.
Bij een analoge computer kan je wel spreken van een programma, maar dan slaat dat op de manier waarop een analoge computer is geprogrammeerd: hoe de patch-kabels zijn aangesloten op de verschillende elektrische componenten. Het programma bestaat dan niet uit software maar hardware.
als je het met je vingers kan aanraken: hardware.
Zo niet: software.
Kan je de met licht ge-etste atomen van een moderne microchip aanraken met je vingers?
Raken elektronen je vingers niet via een opgewreven (statisch geladen) ballon?
An tje op 26/06/2016 21:18:54:
@Eddy, ik vind hem mooi gevonden, maar ik vrees dat het niet voor alles opgaat...
Kan je de met licht ge-etste atomen van een moderne microchip aanraken met je vingers?
Dat is het mooie van vuistregels: ze hoeven niet voor 100% sluitend te zijn.
En als je zover inzoomt als jij nu doet, krijg je weer andere vraagstukken: op atomair niveau bestaat het begrip 'aanraking' niet, dus hoe kun je dan uberhaupt voorwerpen aanraken? Volgens mij kun je beter in het oude zoomlevel blijven, want daar zijn nog zat andere vragen te bedenken. Zo zou je je kunnen afvragen waar je firmware moet indelen.
Het is aan de ene kant hardware, maar aan de andere kant software. Of, iets breder: wat is een FPGA? Je kan het aanraken, dus het is hardware, maar functioneel gezien is het software. Of misschien is het zelfs geen van beide en kun je het zien als een drager van software. In dat geval zou het een medium zijn.
Om buiten het zoomlevel te blijven.. volgens de aanraakdefinitie is een FPGA software, net als firmware. En ik zie niet in waarom dat niet zou kloppen.
Bij firmware of "stevige" software in flash ROMs ed, zit de software vast in ROM, net als bij CD-ROM's, het bestaat uit bits bedoeld om verwerkt te worden door een microcontroller dus is het software.
Nou heb ik weinig kennis genomen van een FPGA, naar ik lees is het een hardware-emulator, met een microprocessor die volledig softwarematig wordt beschreven. Die gesimuleerde microprocessor is dus software, vergelijk het met VirtualBox. Wellicht maakt de software van een FPGA gebruik van circuits binnen de FPGA. Dan zijn die circuits dus hardware, waar vanuit de software gebruik kan worden gemaakt. Een FPGA is dus hardware met software, en voor de software heeft een FPGA een intern medium aan boord.
Het FPGA-voorbeeld vind ik niet vergezocht, CPU's zijn vergelijkbaar omdat de processorinstructies zelf opgebouwd zijn met microcode wat weer software is. Wanneer je assembleertaal programmeert hoef je je daar niet mee bezig te houden, maar het kan handig zijn om dat te beseffen. Uiteindelijk is de fysieke layout van de chip de hardware.
Samenvattend: kenmerkend voor software is dat het zich in de vorm van bits in geheugen bevindt (RAM, ROM of een signaal op bv. een tape) en het is passief. Er gebeurt alleen is mee wanneer deze bits door een molen van microchip(s) worden verwerkt.
De verleiding was groot om het signaal te duiden als elektrisch, maar dat is geen voorwaarde omdat een signaal allerlei vormen aan kan nemen: optisch, via geluid, of wat er verder nog te verzinnen valt. Deze kunnen worden opgeslagen in chips, op tape, ponskaarten, schijfjes, etc. Die dingen zijn het medium, en dus ook hardware. Echter de combinatie van bits is wat we software noemen.
Nogmaals, ik vind de vuistregel van Eddy echt mooi gevonden, en makkelijk te begrijpen.
Maar bovenstaande dekt de lading preciezer ondanks dat het moeilijker te begrijpen is.
Niet helemaal. Sommige FPGA's bevatten een CPU, andere niet. En je hoeft deze ook niet te gebruiken (er zitten vaak hoge licentiekosten aan het gebruik). Een FPGA is een gate array, dus een bak met flipflops die mbv een bitstream aan elkaar geknoopt kunnen worden. Er komt hier geen emulatie aan te pas.
Een mogelijkheid is om op FPGA's een CPU na te bouwen (ik heb zelf ook een aantal gebouwd) en hoewel VHDL en Verilog programmeertalen zijn wordt dit niet als zodanig uitgevoerd door de FPGA maar worden de interne gates geopend of gesloten op basis van welke bits aan en uit staan in de bitstream. Hiermee is de programmering van de FPGA feitelijk gewoon data die tijdens de start van de array uit een bijhorende ROM kan worden gelezen.
Er zijn ook nog FPGA's die geen externe ROM nodig hebben welke fysiek geprogrammeerd worden; de gates worden semipermanent geopend of gesloten tijdens het programmeerproces. Ik zeg hier semipermanent omdat het proces meerdere malen kan worden uitgevoerd.
Als je een spreadsheet nou gewoon een spreadsheet noemt, of een rekenblad of werkblad, dan heb je daarvan geen last meer...
Het viel mij op dat Wikipedia drie hele alinea's nodig heeft om tot een werkbare definitie van software te komen. Dat is veel voor een definitie.
Quote:
Computer software, or simply software, is that part of a computer system that consists of encoded information or computer instructions, in contrast to the physical hardware from which the system is built. The term is roughly synonymous with computer program.
The term "software" was first proposed by Alan Turing and used in this sense by John W. Tukey in 1957. In computer science and software engineering, computer software is all information processed by computer systems, programs and data.
Computer software includes computer programs, libraries and related non-executable data, such as online documentation or digital media. Computer hardware and software require each other and neither can be realistically used on its own.
The term "software" was first proposed by Alan Turing and used in this sense by John W. Tukey in 1957. In computer science and software engineering, computer software is all information processed by computer systems, programs and data.
Computer software includes computer programs, libraries and related non-executable data, such as online documentation or digital media. Computer hardware and software require each other and neither can be realistically used on its own.
Lol, dat is zeker waar. Dat was alleen de (insteek van de) vraag niet. De vraag was wat software is, en of bijv. een spreadsheet of plugin ook software is. Die vraag is in ieder geval beantwoord met een volmondig 'ja'.
De grap is nu dus wel dat iedereen die wel eens een digitale foto schiet, zich een 'software-ontwikkelaar' mag noemen :-) Vrijwel iedereen maakt tegenwoordig dus software! :D
Ozzie PHP op 27/06/2016 17:09:37:
De grap is nu dus wel dat iedereen die wel eens een digitale foto schiet, zich een 'software-ontwikkelaar' mag noemen :-)
Voor mij blijft een foto nog steeds digitale opslag en geen software.
>> Voor mij blijft een foto nog steeds digitale opslag en geen software.
... maar dat is dus precies wat software volgens de meesten hier is.
Waar ik concreter meer moeite mee heb, is SELECT SUM(...) in SQL of array_sum(...) in PHP wél software noemen, maar een @SUM(...) géén software noemen. Dan maar liever alles software noemen, als compromis vooral.
Quote:
Hiermee is de programmering van de FPGA feitelijk gewoon data die tijdens de start van de array uit een bijhorende ROM kan worden gelezen.
Ik vrees dat je in het geval van FPGA's dan eea. moet verduidelijken, is dan de programmering van de FPGA dan geen software? Terwijl de interne gates de hardware zijn?
Ik bedoel, dat geldt toch ook voor 'gewone' software op een DVD (hardware)?
@Ward, het grootste probleem van classificeren zijn juist de overeenkomsten, want die overlappen doorgaans waar een classificatie hierarchisch is. Je kunt dan niet alle eigenschappen in een enkele classificatie vastleggen. Classificeren is vaak een beetje koffiedik kijken. Maar in het geval van software en hardware moet het toch duidelijk zijn?
An tje op 27/06/2016 21:19:54:
@Ward, het grootste probleem van classificeren zijn juist de overeenkomsten, want die overlappen doorgaans waar een classificatie hiërarchisch is.
En dát is het fundamentele probleem van de vraag. De vraag "is het software of hardware" sluit elk alternatief uit. Er is geen derde of vierde mogelijkheid. Er is ook geen alternatief voor de geboden keuzen, want het is software óf hardware, maar niets dat erop lijkt én niets dat van de tweedeling software of hardware afwijkt. Dat is een sturende vraag.
Methodologisch dan hè, want juist op een forum kun je daarover discussiëren. :-)
Gewijzigd op 27/06/2016 22:03:32 door Ward van der Put
Haha, en dat doen we maar wat graag!
Ik stel dan maar voor om vanaf nu ook 'mediumware' te introduceren. Hangt tussen hard- en software in :-)
https://en.wikipedia.org/wiki/Gate_array
https://en.wikipedia.org/wiki/FPGA
Dus een normale gate array (grote verzameling elektrische componenten in chipvorm) wordt in de fabriek geprogrammeerd, en verkocht als hardware. Hoe een gate array geprogrammeerd wordt is beschreven in software. De uiteindelijke programmering wordt niet opgeslagen als bits maar veroorzaakt hardwarematige koppeling in de chip tussen elektrische componenten, en is dus hardware. Dit principe is 1-op-1 te vergelijken met het met een patchen van een analoge computer, alleen is de schaal letterlijk anders. Zie https://en.wikipedia.org/wiki/Analog_computer
Bij een FPGA kan soms zelfs de eindgebruiker de hardwarematige werking van de chip herconfigureren. De configuratie is software zolang het als data is opgeslagen, bijvoorbeeld in een bijbehorende ROM. Wanneer met die software een FPGA is geprogrammeerd heeft de software zijn uitwerking gehad en is het resultaat hardware.
Ik trek een parallel met de tekenmachine van LEGO, waar de tekening software is zolang het in bits is opgeslagen. Wanneer die software eenmaal (of vaker) is gebruikt om een tekening te maken, is die tekening hardware.
Het enige dat ik me kan voorstellen is dat er juristen en andere ambtenaren zijn die het begrip software involledig begrijpen, en daar hun eigen voorstelling bij hebben, waardoor scheve wetgeving ontstaat.
Er zijn dan ook wel erg weinig mensen die het wezenlijk interesseert, zoals bij de term muziek. Muziek is altijd live, is muziek opgenomen dan heet hetgeen dat is opgenomen een (muziek-)registratie. Velen beschouwen zelfs het opslagformaat (LP of MP3) synoniem aan muziek, en toegegeven, in de volksmond maakt het weinig uit.
Maarja, we zijn hier nu aan het discussiëren geslagen...
Dus "mediumware" zal niet nodig zijn :)
Er schiet me nog te binnen dat iemand kan aanvoeren dat de schakelaars in een FPGA ook te beschouwen zijn als bits, en dat als je die uit zou kunnen lezen, de configuratie van de FPGA kunt lezen.
Het cruciale verschil dat ik dan zou willen aanbrengen is dat die bits in een FPGA niet bedoeld zijn om te worden verwerkt door een microcontroller, het is dus geen software. Die bits zijn de microcontroller, en dus hardware.
Echter, de bits van een FPGA die configuratiedata bevatten (bv. ROM) waarmee je de FPGA zou kunnen programmeren is software. Zoals Ben kunnen FPGA's uit software (ROM) en hardware (CPU, ..) tegelijk bestaan. Zouden we dit onderscheid tussen de onderdelen van een FPGA negeren dan wordt de typering onzinnig, zoals de vraag of een complete PC nou hardware OF software is.
Overigens blijft Wards punt van kracht; stel dat je een FPGA wel zou moeten classificeren onder hardware of software? Dan zou dat hardware zijn, omdat de essentie van het ding is dat het iets is en doet, een FPGA is geen programma en wordt niet typisch ingezet als geheugenchip voor opslag van software.
Exact, en dat kan ook, omdat deze instelling niet op de FPGA wordt opgeslagen maar op een ROM chip die vaak onder de naam "configuration device" genoemd wordt. Wanneer de bits de FPGA zijn ingestuurd door het omliggende circuit heb je een stuk hardware dat op dezelfde wijze als bijvoorbeeld een decadeteller, PIC, CPU of wat voor IC je maar zou willen bouwen dienst kan doen. The sky (en het aantal discrete gates in de FPGA) is the limit.
Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 volgende »