Soort serverside javascript
Ik zat laatst een beetje te dagdromen over hoe het zou zijn als
er een soort serverside javascript programmeertaal op de markt zou
komen.. Het lijkt mij persoonlijk veel handiger dan dat javascript
wat je nu hebt.. Iedereen kan het jatten en het zien...
Hoe denken jullie hierover?
Groet,
Mik
De bedoeling van javascript is juist dat hij client side runt, en nu wil je het server side? Daar heb je toch PHP voor?
Gewijzigd op 10/02/2011 15:17:53 door Niels K
Als je bedoeld dat je de DOM kan beïnvloeden vanaf de server, dat is altijd leuk. Van node.js heb ik goeie dingen gehoord maar nooit uitgeprobeerd... misschien word het eens tijd...
als ik het niet mis heb
Javascript lijkt op Java qua naam, en dat het veel gebruik maakt van objecten.
Dat zijn ongeveer de overeenkomsten.
nog een gezegde die ik eens gehoord heb...
java is to javascript as laughter is to slaughter
EDIT
Nu ik eraan denk.. client-side naar serverside halen klinkt op zich leuk, zei het ontzettend moeilijk.. maar andersom dan? Met HTML5 kan je (als het overal geimplementeerd is) met javascript een sql-lite server aansturen, verbinding maken met andere servers (dmv websockets) en afbeeldingen lokaal genereren (svg en canvas)
Niet javascript naar de server halen... maar meer PHP naar de client halen?
Gewijzigd op 10/02/2011 16:01:22 door Johan Dam
Maar waarop javascript server side maken terwijl php makkelijker is
(Ik kan er totaal naast zitten hoor, maar dit is wat ik lees)
Johan Dam op 10/02/2011 15:56:34:
@jordi.. wees voorzichtig met het noemen van 'java' wanneer het over 'javascript' gaat. Er zijn mensen die dat persoonlijk opvatten ofzo.
(...)
(...)
Ja, ik. Het is ontzettende onzin als je java schrijft, terwijl je javascript bedoelt. Jij heet toch ook Jordi en niet Jor. Als je de naam verkeerd schrijft, dan ben je ook niet duidelijk in waarover je het hebt, want als je het over java gaat hebben, heb je het dan over java of over javascript.
Maar ik blijf het gewoon stom vinden dat je een NAAM aanpast!
Jordi kroon op 10/02/2011 16:00:36:
ik bedoelde ook java :P geen javascript
Javascript is ook makkelijk, alleen goed javascript is moeilijker.
Johan Dam op 10/02/2011 16:03:03:
Omdat het (volgens mij) niet zozeer om de taal gaat, maar het beinvloeden van de client-side, de DOM (de html dus eigenlijk) zoals javascript dat nu kan maar dan via de server zodat het niet te zien is in de broncode
Nah, javascript is wel een andere taal, waar je veel leuke dingen mee kan doen die je niet echt makkelijk kan met php.
Maar inderdaad, de DOM is ook leuk om mee te werken.
Sorry, dat ik in het begin je vraag verkeerd opvatte. Maar ik raad je net zoals Karl node js aan.
Ja dat weet ik, maar het is veel handiger als de functies die er voor javascript zijn
gewoon server side waren.. Ik bedoel, het enige dat de gebruiker aan javascript heeft, is dat hij het kan jatten.. Ook als javascript serverside zou zijn, zou het volgens mij ook allemaal een stuk veiliger zijn.
Wat ik vooral bedoel is de dynamische onderdelen van javascript.. Hierbij bedoel ik dan met aanvulling van ajax of jquery.
Mij lijkt het persoonlijk handiger
Gewijzigd op 10/02/2011 16:28:02 door Mik PHP
Toevoeging op 10/02/2011 17:11:25:
javascript deze keer xD
Jordi kroon op 10/02/2011 16:51:17:
jij bedoeld eigenlijk dat je java JAVASCRIPT runt op dezelfde manier maar dat het niet in de broncode staat?
toevoeging;
ok ;)
Gewijzigd op 10/02/2011 17:12:12 door Jasper DS
PHP Jasper op 10/02/2011 17:11:37:
toevoeging;
ok ;)
Jordi kroon op 10/02/2011 16:51:17:
jij bedoeld eigenlijk dat je java JAVASCRIPT runt op dezelfde manier maar dat het niet in de broncode staat?
toevoeging;
ok ;)
Iedereen die nog java schrijft, i.p.v. javascript ga ik steeds zo verbeteren.
Met node.js + yahoo yui is het mogelijk om de html te renderen op de server.
Overigs is er inderdaad ook een 'php' javascript bij de client, gemaakt door kevin zonneveld.