Sorteren van karakterveld

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Gustaaf

Gustaaf

17/02/2009 18:20:00
Quote Anchor link
Kan men de manier wijzigen waarop karktervelden gesorteerd worden in mysql-tabel?
Ik bedoel niet met DESC, maar mogelijk met het instellen van de kenmerken van dit karakterveld?

Dank
Gustaaf

PHP hulp

PHP hulp

26/11/2024 16:09:11

Eddy E

Eddy E

17/02/2009 18:32:00
Quote Anchor link
Hoe bedoel je dan?
In de volgorde van verschijnen?

Code (php)
PHP script in nieuw venster Selecteer het PHP script
1
SELECT kolom3, kolom1, kolom2

Frank -

Frank -

17/02/2009 18:37:00
Quote Anchor link
Quote:
maar mogelijk met het instellen van de kenmerken van dit karakterveld?

1) Wat is een "karakterveld" ?
2) Wat bedoel je met "de kenmerken" ?

Sorteren gaat ASC (oplopend), DESC (aflopend) of random. Je kunt uiteraard een functie gebruiken om een bepaald deel uit je data te gebruiken voor het sorteren, dat is geen enkel probleem.

Gustaaf

Gustaaf

17/02/2009 18:51:00
Quote Anchor link
Het volgende doet zich voor wanneer ik bv sorteer op naam(=karakterveld)

Van de Vijver
Van Leuven
Vanleuven

Je zou verwachten dat deze reeds gesorteerd zijn ...
Als ik deze uit een tabel haal ...

komt er dit uit:

Van Leuven
Van de Vijver
Vanleuven

Gebruikers storen zich aan deze sortering ??
Kan me daar iets aan doen?

Hopelijk ben ik duidelijk?
Alvast dank
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Gustaaf

Tim

Tim

17/02/2009 19:02:00
Quote Anchor link
Door 'ORDER BY naam ASC' is dit probleem opgelost, denk ik. Hierdoor wordt de data die in naam staat alfabetisch gerangschikt. Dat levert dus dit rijtje op:

- Van de Vijver
- Van Leuven
- Vanleuven

Groetjes

- SanThe -

- SanThe -

17/02/2009 19:19:00
Quote Anchor link
@Tim: Jouw rijtje klopt niet.
Dit klopt:
Van Leuven
Van de Vijver
Vanleuven

@Gustaaf: Eigenlijk heb je de data niet goed in de database opgeslagen.
Hier maak je óf dit
'Vijver, van de'
óf dit van.
Twee aparte kolommen
1) achternaam => 'Vijver'
2) tussenvoegsel => 'van de'
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - SanThe -

Joey Drieling

Joey Drieling

17/02/2009 20:13:00
Quote Anchor link
SanThe heeft gelijk, ASC werkt aleen op het eerste woord.
Maar aangezien dat het tusenvoegsel is sorteert hij dus het word van, en niet de achternaam.
Dus zo als SanThe al zei moet je echt enkel de achternaam sorteeren met ASC zonder de tussenvoegsels.

- SanThe -

- SanThe -

17/02/2009 20:23:00
Quote Anchor link
joey schreef op 17.02.2009 20:13:
SanThe heeft gelijk, ASC werkt aleen op het eerste woord.

Dat heb ik niet gezegd. Een spatie is lager dan een letter en komt dus eerder in de rij. Verder is een hoofdletter weer lager dan een kleine letter. (Mits hoofdlettergevoelig uiteraard)

Tim

Tim

17/02/2009 20:23:00
Quote Anchor link
@ SanThe: Sorteren op naam geeft toch wel het volgende rijtje terug:

- Van de Vijver
- Van Leuven
- Vanleuven

Als het goed is ga je bij alfabetisch sorteren iedere letter één voor één af, zolang woorden hetzelfde zijn. Daarnaast gaat een spatie voor een letter, dus zullen eerst 'Van de Vijver' en 'Van Leuven' worden vergeleken. Aangezien de 'd' voor 'L' komt, is 'Van de Vijver' eerder in het alfabet. 'Vanleuven' komt als laatste.

Edit: Het verhaal hierboven gaat niet echt in op de vraag, excuses. Punt is, dat ik persoonlijk dit de meest logische opbouw vindt van achternamen (dus inclusief tussenvoegsel) weergeven. Ik zou waarschijnlijk nou juist problemen hebben als 'Van Leuven' voor 'Van de Vijver' komt. Een uitzondering hierop is als het weergeven wordt zoals SanThe voorstelt: 'Leuven, van' en 'Vijver, van de'.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Tim

- SanThe -

- SanThe -

17/02/2009 20:27:00
Quote Anchor link
@Tim: Zie mijn vorige post. Jouw volgorde klopt als er niet 'hoofdlettergevoelig' wordt gesorteerd.

Frank -

Frank -

17/02/2009 20:33:00
Quote Anchor link
Tim schreef op 17.02.2009 20:23:
Punt is, dat ik persoonlijk dit de meest logische opbouw vindt van achternamen (dus inclusief tussenvoegsel) weergeven. Ik zou waarschijnlijk nou juist problemen hebben als 'Van Leuven' voor 'Van de Vijver' komt. Een uitzondering hierop is als het weergeven wordt zoals SanThe voorstelt: 'Leuven, van' en 'Vijver, van de'.
En hoe zoek jij namen op in het telefoonboek? Jij gaat bij de "v" zoeken wanneer iemand "van" in zijn naam heeft staan? Sorteren op achternaam doe je op de achternaam en niet op het tussenvoegsel. Tussenvoegsels zul je dus apart moeten opslaan wil je op de achternaam kunnen sorteren.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.