Sortering MySQL tabel
1e test tabel:
In de kolommen id en id2 mag niet twee keer hetzelfde record voorkomen, dus:
id - id2
1 - 1
1 - 1
Gaat fout.
2e test tabel:
Ik weet nog niet helemaal hoe MySQL met indexen om gaat, volgens mij moet je de index alleen op veld1 zetten. De (20) erachter betekend dat alleen de eerste 20 karakters in veld1 wordt geindexeerd, dit bespaard geheugen.
Als we nu dit doen:
SELECT * FROM test WHERE veld1 = 'blaat'
Dat gaat deze query sneller dan dat we geen index gebruiken. Dit omdat veld1 van A-Z en 0 - 9 is geeindexeerd. MySQL hoeft niet alle records in de tabel te doorzoeken.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Martijn B
Quote:
Waar heb je die opgegraven??? De nieuwste versie is 5.1. Dat niet iedere hoster de nieuwste versie heeft geinstalleerd, ok. Maar versie 3.23 ? Die is dusdanig verouderd en gebrekkig, daar kun je niets fatsoenlijks mee gaan bouwen. Niet doen dus.MySQL 3.23.58
Ik raad je heel sterk aan om een nieuwere versie te gaan gebruiken, minimaal versie 4.1 maar beter is het om direct een hoster met versie 5 op te gaan zoeken.
Ik heb gezocht naar de oudste versie die ik kon vinden, snap je?
En waaarom als ik vragen mag?
Stefan:
Nee, daar ik met de pet niet bij. Die versie die je nu gebruikt is zo slecht, dat doe je niemand aan. En al helemaal niet jezelf!Ik heb gezocht naar de oudste versie die ik kon vinden, snap je?
Ik meld de versie er dan ook alleen bij, ingeval het uit maakt voor mijn vraag.
Niet om te horen hoe slecht ie is.
Dus waar maak je je druk om als het niet relevant is?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Stefan Libbe
Het is ook niet werkelijk een probleem, zolang hij gepatched is voor de laatste exploits, is het goed denkbaar dat je in een productieomgeving niet elke laatste versie installeerd. Maar een iets gedateerde versie waarvan het aannemelijker is dat de grote bugs zijn uitgehaald is volgens mij geen 'bad practice'.
overzicht. Dan springen je de tranen in de ogen.
En je hebt al heel snel last van de zwakheden van MySQL, vrijwel iedere vorm van data-integriteit moet je met PHP oplossen terwijl een 'normale' database hier zelf al voor zorgt. Tevens kan versie 3.x nauwelijks een datum van een getal onderscheiden, laat staan daar mee gaan rekenen. Kun je zelf het wiel weer gaan uitvinden...
Kortom, zoek een hoster die een betere versie van MySQL aanbiedt of zelfs PostgreSQL. Met PostgreSQL ben je helemaal uit de problemen...
Waarom MySQL zo slecht is? En dan vooral de oudere versies? Zie dit En je hebt al heel snel last van de zwakheden van MySQL, vrijwel iedere vorm van data-integriteit moet je met PHP oplossen terwijl een 'normale' database hier zelf al voor zorgt. Tevens kan versie 3.x nauwelijks een datum van een getal onderscheiden, laat staan daar mee gaan rekenen. Kun je zelf het wiel weer gaan uitvinden...
Kortom, zoek een hoster die een betere versie van MySQL aanbiedt of zelfs PostgreSQL. Met PostgreSQL ben je helemaal uit de problemen...
Frank:
Waarom MySQL zo slecht is? En dan vooral de oudere versies? Zie dit overzicht. Dan springen je de tranen in de ogen.
En je hebt al heel snel last van de zwakheden van MySQL, vrijwel iedere vorm van data-integriteit moet je met PHP oplossen terwijl een 'normale' database hier zelf al voor zorgt. Tevens kan versie 3.x nauwelijks een datum van een getal onderscheiden, laat staan daar mee gaan rekenen. Kun je zelf het wiel weer gaan uitvinden...
Dan kan ik me gelukkig prijzen. Mijn hoster biedt ook PostgreSQL aan, bovendien kan ik desgewenst worden overgezet naar een andere server met PHP5 en MySQL5. En dat allemaal zonder meerprijs.
Ik wil dat alleen nu even niet. Voor mijn eigen gerommel zou het wel kunnen, daar zit niks belangwekkends bij. Ik help echter ook wat anderen die nog minder kennis ;) hebben dan ik, en ik wil natuurlijk wel compliant blijven met hen.
En natuurlijk heb ik ook wel ergens een account waar dat allemaal wel kan, alleen met een ander prijsje en andere nadelen. Prima voor testdoeleinden. Net zoals je op de thuis-pc ongebreideld rommel kunt uitproberen.
Ik begrijp dus uit de reactie van Frank dat MySQL sowieso rommel is, en dat de versies 3.zoveel en eerder dermate beroerd zijn dat het een wonder is dat iemand ooit op het idee is gekomen er überhaupt gebruik van te maken. Ok, prima.
Nog een vraag die terug gaat naar het begin van deze topic, als ik middels het SQL-statement van Martijn! met PRIMARY KEY ( id, id2 ) een nieuwe tabel aanmaak, gaat dat prima. Is het correct dat het met phpMyAdmin niet mogelijk is hetzelfde te bereiken of zie ik dan wederom iets over het hoofd?
Quote:
Ik raad je aan om daar wel grenzen aan te stellen. Versie 4.1 lijkt mij wel de ondergrens. Het is aan jou om de anderen te overtuigen van de overstap naar een betere database (-versie). en ik wil natuurlijk wel compliant blijven met hen.
Wanneer 1 van mijn klanten MySQL versie 3.x wil gebruiken, prima, maar dan mag hij/zij een andere opdrachtnemer gaan zoeken. Daar maak ik mijn handen niet aan vuil, ik kan ze nu al vertellen dat de kans op problemen erg groot is. En waarom zou je die kans willen lopen? Voor een paar euro in de maand heb je een goede hostingprovider die de boel wél onderhoudt!
Frank:
In PHPmyAdmin kun je hetzelfde bereiken, maar (volgens mij) alleen als je domweg SQL gaat inkloppen. De userinterface ondersteunt het volgens mij niet.
Aha. Dat was mijn probleem inderdaad.
Quote:
Wanneer 1 van mijn klanten MySQL versie 3.x wil gebruiken, prima, maar dan mag hij/zij een andere opdrachtnemer gaan zoeken. Daar maak ik mijn handen niet aan vuil, ik kan ze nu al vertellen dat de kans op problemen erg groot is. En waarom zou je die kans willen lopen? Voor een paar euro in de maand heb je een goede hostingprovider die de boel wél onderhoudt!
[/quote]Quote:
Ik raad je aan om daar wel grenzen aan te stellen. Versie 4.1 lijkt mij wel de ondergrens. Het is aan jou om de anderen te overtuigen van de overstap naar een betere database (-versie). en ik wil natuurlijk wel compliant blijven met hen.
Dat is een keuze. We zien wel. Ik kan dus over op PHP5&MySQL5.
Stefan:
Frank:
Waarom MySQL zo slecht is? En dan vooral de oudere versies? Zie dit overzicht.
Een fraaie lijst overigens!