Spaghetti
Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »
Voorbeeld.
Staat erbij 'zo begin je je eerste php code'.
Er staat niet bij waarom je ; gebruikt aan het eind van een regel.
Daarom snap ik nu ook bepaalde dingen nog niet eens precies.(ik ben nog steeds beginner)
Ik vind het eigenlijk wel een goed idee om een wiki te maken.
Hoop dat dit doorgaat want kan mijn echte basis dan denk ik nog een stuk verbeteren.
En dit zal een hoop beginners extra helpen.
Gewijzigd op 08/01/2012 13:28:28 door Bas van de Steeg
Een soort van kreet "Hallo wereld!", we zijn er... de allereerste code is gelukt!
Met ; sluit je een instructie af. Doe iets;
(Ik zie dat je tussen echo'Hello'; geen spatie zet. Gebruikelijk is om dat wel te doen, dus echo 'Hello'; Jeschrijftnormaalgesprokenooknietallesaanelkaarwantdatleestnietzofijn.)
Gewijzigd op 08/01/2012 13:20:22 door Ozzie PHP
Gewijzigd op 08/01/2012 13:27:45 door Bas van de Steeg
Bram Boos op 08/01/2012 12:00:14:
Edit
Nog een leuke aanvulling is dit topic. Er wordt een normale, duidelijke vraag gesteld waar niks mee is. Er wordt een antwoord gegeven waar ook niks mis mee is maar zodra de TS zegt dat die het toch liever anders doet krijgt die de wind van voren. In plaats van een grote mond geven kun je beter uitleggen wat daarvan de voor/nadelen zijn zodat er een discussie start, daar is het forum voor. Niet alleen vragen en antwoorden maar ook delen van ervaringen.
Nog een leuke aanvulling is dit topic. Er wordt een normale, duidelijke vraag gesteld waar niks mee is. Er wordt een antwoord gegeven waar ook niks mis mee is maar zodra de TS zegt dat die het toch liever anders doet krijgt die de wind van voren. In plaats van een grote mond geven kun je beter uitleggen wat daarvan de voor/nadelen zijn zodat er een discussie start, daar is het forum voor. Niet alleen vragen en antwoorden maar ook delen van ervaringen.
over noppes homeland heb ik ook wat klachten als ik het zo mag zeggen. zie hier het desbetreffende topic. ik heb een vraag, waar een gevorderde programmeur een eenvoudig antwoord op kan geven. ik kon dat niet zomaar op internet vinden (zoals al gezegd is, zijn de meeste tutorials ontoegankelijk). en vervolgens krijg ik de wind van voren. als dan andere gebruikers een bruikbaar antwoord geven hebben die het al helemaal gedaan!
uiteindelijk is er nog een goede discussie ontstaan (mijn dank, het heeft me echt geholpen) en is het probleem opgelost.
ik schrijf dit niet om noppes homeland helemaal zwart te maken. ik, als beginnend programmeur en middelbaar schoolstudent, weet nog lang niet alles over een taal als php. dit kost tijd, en het moet op een goede manier aangeleerd worden. gelukkig zijn er veel mensen die mij helpen indien nodig, en dit op een goede manier doen. maar er zijn ook mensen die alleen maar overal tegenaan schoppen zonder een zinnige bijdrage te leveren. mede daarom pleit ik ook voor een soort van php wiki, waarin de brede basis op een goed manier wordt uitgelegd. wanneer de gemiddelde beginner volgens die goede basis begint, wordt het algemene niveau automatisch een stuk hoger.
Je moet de talenten gebruiken van de ervaren mensen. Joren bijv. vind ik erg goed in tutorials schrijven voor beginners, dat zou mij nooit lukken, en Pim en Niels zijn weer goed om het uit te leggen voor de mensen meer ervaring tot vell ervaring hebben.
Misschien moeten we een apart 'tutorialteam' maken die tutorial gaat schrijven. Deze mensen krijgen dan wat meer mogelijkheden bij een tutorial, bijv. het bewerken van een tutorial na 7 dagen, en kunnen daardoor de tutorial sectie flink verbeteren.
Ook ben ik het totaal eens met Bram over de reacties hier op het forum. Ik merk ook bij mezelf dat dat de laatste tijd wat chagrijnig over komt. We hebben hier allemaal zo iets van 'dat weet je toch' en 'doe het zo en dit moet je aanpassen en dat, enz.'. Misschien moeten we ons weer even inbeelden hoe we het vroeger, toen wij met die vragen zaten, wilden. Dat we zo ons antwoord gaan geven en dat we daardoor beginners vriendelijk en beter helpen en dat we andere dingen die niet met het topic te maken hebben via PM oplossen.
Ik wil wel melden dat de topics van bijv. Ozzie PHP altijd geweldig zijn. Die stelt lekkere discussie vragen en daarin zie ik ook dat de ervarenen goed en normaal aan het discussiëren zijn. Ik denk dat meer van deze topics bij dragen aan de sfeer van zo'n site, en als we dan de manier zoals we daar reageren ook toepassen als een beginner een vraag stelt denk ik dat we een heel eind op weg zijn naar een opnieuw vrolijke en gezellige community.
Dat heb ik dus netzo.
Ook met school enzo, ook bedankt dat je wat ik bedoel wat duidelijker hebt uitgelegt.
@Wouter
Tutorialteam is inderdaad een goed, dat lijkt mij wel iets. Dan kunnen verschillende mods aan de zelfde futurisme werken. Zo kan de tutorial alleen maar duidelijker worden.
Gewijzigd op 08/01/2012 13:37:55 door Bas van de Steeg
Wouter J op 08/01/2012 13:30:20:
Ik wil wel melden dat de topics van bijv. Ozzie PHP altijd geweldig zijn. Die stelt lekkere discussie vragen en daarin zie ik ook dat de ervarenen goed en normaal aan het discussiëren zijn.
* Ozzie glundert * :)
Leuk dat er een discussie ontstaat :-). Ik zal spoedig uitgebreider reageren.
Jeroen & Iedereen: Dit topic is niet bedoelt om over specifieke personen te discussiëren. Als dit wel het geval word, wordt het topic gesloten. Gelieve er dus volledig mee te stoppen.
En dat zou ik zonde vinden...
Eddy, zoals ik al zei, ik probeer hier niet iemand specifiek zwart te maken. ik probeer alleen maar te laten zien dat er gewoon slecht wordt gereageerd op beginners hoofdzakelijk omdat de basis niet wordt begrepen. mijn excuses als dat verkeerd is doorgekomen
Jeroen: Dat is natuurlijk geen probleem, maar er is geen reden dat je dan een specifiek lid moet uitzoeken als voorbeeld. Als je verder er nog op wilt ingaan kan je me een bericht sturen.
ik zal er voortaan op letten
Ook bij het nieuws-systeem zal zoiets uiteindelijk wel helpen. een simpel formulier waarin gebruikers aanpassingen kunnen aan het nieuwsbericht doen zorgt ervoor dat er daadwerkelijk on-topic gereageerd kan worden in plaats van steeds dezelfde correcties. Dan kunnen we allemaal een duit in het zakje doen om de website kwalitatief te helpen.
Ik denk dat je het kaf van het koren kunt scheiden door gewoon een rangensysteem (Beginner, gevorderd, expert) in te voeren. Iedereen vanaf gevorderd geef je schrijfrechten in de wiki, beginners alleen leesrechten. Heb je de beginners-wiki helemaal gelezen dan krijg je bevoegdheden om topic's te posten, enzovoort. Zomaar een idee hoor, misschien dat het helemaal niet werkt.
Zoals op Stackoverflow.com dus :p
Jens Erd:
Ik denk dat je het kaf van het koren kunt scheiden door gewoon een rangensysteem (Beginner, gevorderd, expert) in te voeren. Iedereen vanaf gevorderd geef je schrijfrechten in de wiki, beginners alleen leesrechten.
Dit lijkt me wel een idee. Alleen hoe bepaal je wanneer je een iemand naar de volgende rang mag?
Ik bedoel wie is hier nou op PHPhulp een expert en wie is nou een gevorderd? En tussen beginner en gevorderd zit een wereld van verschil, misschien nog een extra rang erbij?
En het ligt er ook aan wie, er zijn hier mensen die OO expert zijn maar ook mensen die HTML en CSS expert zijn. Geef je deze dezelfde rang, of geef je ze een andere rang?
Of moeten we zo iets maken als op sitemasters.be? Een systeem waarbij je als je een topic hebt opgelost (en dus een vinkje bij je bericht hebt) punten erbij krijgt en dat je opgeven moment een andere rang krijgt (Bijv. HTML beginners, lid, Grafische Guru, enz.)?
En systeem waarbij je de oplossing kan weergeven, dus zoals op sitemasters maar ook op stackoverflow, lijkt me ook wel een goed idee.
Zomaar wat tips voor Bas.
Maar dat zou inderdaad wel een ideale sitautie zijn. En dan meteen als iemand een script toevoegd in de script library dat dit een git repo wordt en mensen met een bepaalde rang code kunnen aanpassen. Dan hoeven scripts niet verwijderd te worden maar verbeterd ;)
@Kees: Dat is natuurlijk onzin, Bas reageert misschien niet veel maar geeft wel degelijk om de inhoud en kwaliteit van de website.
@Kees, die github repro vind ik een beetje overdreven maar de rest kan er goed bij. Een rangsysteem is dus eigenlijk heel goed om te gebruiken.
Ik zal Bas een mailtje sturen met een link naar dit topic, dan leest hij onze goede ideeën tenminste, kan hij zelf bepalen wat hij ermee doet.
Wouter, doe geen moeite. Alle moderators hebben een bericht ontvangen over het topic.