Spaghetti
Pagina: « vorige 1 2 3 4 5 6 volgende »
Stackoverflow is een vraagbak. Geen forum. Ik weet niet of we dat moeten willen. Het is niet echt heel gezellig ofzo. Ook is er niet heel veel ruimte voor discussie.
Ik zou dan werken met een puntentelling systeem, die bijgehouden wordt als je iemand waardering geeft voor een reactie op het forum, script, boek etc. Deze rate zou ik ook gewoon laten zien bij zijn of haar naam, zodat anderen kunnen zien wat de waarde van zo'n persoon is.
Bij bepaalde ratings krijg je gewoon meer rechten. Heb je 1000+ dan mag je vragen editen/corrigeren van topic starters, of antwoorden van anderen bijhouden, etc. Heb je 3000+ dan mag je tutorials verbeteren, 5000+ mag je scripts aanpassen in de script library. Iets in die trend.
Ik zou dan ook forum posts, tutorials en scripts auditten. Dus dat je revisies bijhoudt. Dan kun je zien wie wat gedaan heeft en is het eventueel ook terug te draaien :)
Klinkt goed Kees. Door een soort puntentelling bij te houden (thumbs up / down) stimuleer je mensen ook tot het geven van goede en positieve antwoorden. Members die verkeerde / onbeschofte antwoorden geven worden op deze manier "afgestraft" en mensen die wel hun best doen worden "beloond".
Ozzie PHP op 10/01/2012 20:22:05:
Mee eens, laagdrempelig houden. Internet is een makkelijk en vluchtig medium. Je moet dan niet allerlei barrières opwerpen om een vraag te mogen stellen. Daar zitten bezoekers niet op te wachten.
Jelmer rrrr op 10/01/2012 08:52:36:
Ik denk dat je nooit de drempel moet gaan verhogen om vragen te stellen. Op die manier jaag je alleen maar de onzekere mensen weg, niet de schreeuwlelijken die het liever voor zich laten doen.
Belonen werkt, straffen niet zo.
Belonen werkt, straffen niet zo.
Mee eens, laagdrempelig houden. Internet is een makkelijk en vluchtig medium. Je moet dan niet allerlei barrières opwerpen om een vraag te mogen stellen. Daar zitten bezoekers niet op te wachten.
Ik heb nooit gezegd dat het niet laagdrempelig zou moeten zijn. Ik praatte over te laagdrempelig. Met als gevolg dat je topics krijgt waarbij de topicstarter niet eerst zelf nagedacht, opgezocht of getest heeft.
Aangezien je toch redelijk anoniem een topic kunt plaatsen, en de gestelde vragen eenvoudig zijn, zie ik geen enkele reden dat dit een probleem kan zijn voor mensen die te kampen hebben met onzekerheid. Wanneer de onzekerheid in extreme mate is, zal het al een probleem zijn om überhaupt een php-project af te ronden of zal dit hoogstwaarschijnlijk lang duren.
Daarnaast wordt er nu gepraat over een mogelijk systeem met punten toekennen, rangen etc., maar ik denk dat er beter tijd gestoken kan worden in het maken van een overzichtelijke structuur m.b.t. voorbeeldscripts/-tutorials (uiteraard up-to-date)voor beginners en gevorderden. Wanneer je als beginnende PHP-er nu zoekt op iets heel simpels als 'databaseverbinding' krijg je toevallig nul op het rekest. Al zouden er wel resultaten zijn, dan moet je je afvragen wat een beginner als gewenst resultaat zou willen zien. Zijn dit alle topics, scripts en tutorials waar 'databaseverbinding' in voorkomt of een toegankelijk, volledig getest en uitgewerkt voorbeeldscript (evt. meerdere varianten) gemaakt door de leden van phphulp?
Over het niveau, dat hou je altijd. Tenzij je iedere persoon een basis cursus PHP gaat geven. Verplicht. Een tentamen erachter aan en iedereen die succesvol gescoord heeft mag lid worden. Dat gaat natuurlijk niet werken.
Over de phphulp.nl cultuur, daar kan veel over gezegd worden, je hebt altijd een groot verschil tussen de goede en minder goede mensen, de noobs en de ninja`s en de vriendelijke en arrogante mensen.
Waar ik wel voor sta is de mogelijkheid melding te kunnen maken als iemand je zit af te zeiken. Als iemand de plank totaal mis slaat en met een kut antwoord op de proppen komt of, nog erger, een afstraffing op persoonlijke toon gaat geven, je die persoon moet kunnen aangeven. Geef die persoon gewoon een waarschuwing of tijdelijke ban. De phphulp cultuur bestaat uit de vriendelijke, behulpzame mensen en de mensen die de boel een beetje lopen te verzieken. Geef die laatste groep waarschuwingen of bans en laat ze normaal antwoord geven, dat scheelt al een hoop.
En dan mijn laatste punt, ook de wat betere PHP programmeurs kunnen hier gerust topics plaatsen. Ik heb niet het idee dat zulke topics verziekt worden, vaak worden die namelijk overgeslagen. Er zitten hier genoeg mensen die kennis van zaken hebben en die daar dus ook goede antwoorden kunnen geven. Wat dat betreft heb ik er geen problemen mee. Daar komt bij, des te beter je in PHP wordt, des te minder je op phphulp.nl zit. Of eigenlijk, des te minder ( lees: niet) heb je phphulp.nl nodig. Je weet waar je de antwoorden kunt zoeken, de wiki`s, de documentatie van php zelf, de handleiding of user guide van de frameworks die je gebruikt of de README`s van de classes die je implementeert. Steeds minder vaak kom je op phphulp.nl terecht en dat is een goed teken lijkt me :) De mensen die hier nog wel zitten maar toch op niveau zijn, blijven hier plakken om de noobs te helpen.
Daar met dat soort antwoorden kan de topicstarter wienig me:
1) Hij leest hier gewoon domweg overheen
2) Hij is te lui om dit allemaal even op te zoeken op google.
Het lijkt mij gewoon handig als iemand een tip geeft dat er ook even een linkje mee geeft waar de topic starter meer informatie over de tips/antwoorden kan geven.
Een zin als ' Let op sql injecties' laat google en ook deze site bergen informatie teruggeven.
Waarom googlen gevorderden dan wel en beginners niet? Ik denk zelf omdat de echte beginners hier scholieren zijn die een opdracht hebben die zo gauw mogelijk af moet.. Dan hebben ze geen zin / tijd om goed te googlen. Het enige wat ze gegoogeld hebben is "PHP hulp" en dan komen ze hier uit.
Niels Kieviet op 17/01/2012 12:04:33:
Waarom googlen gevorderden dan wel en beginners niet? Ik denk zelf omdat de echte beginners hier scholieren zijn die een opdracht hebben die zo gauw mogelijk af moet.. Dan hebben ze geen zin / tijd om goed te googlen. Het enige wat ze gegoogeld hebben is "PHP hulp" en dan komen ze hier uit.
Nee niet een opdracht die zo snel mogelijk af moet, een opdracht die zo snel mogelijk af moet met zo min mogelijk moeite.
Er zit dan ook een verschil tussen mensen helpen die het echt willen leren en mensen die graag iets voor elkaar willen hebben.
Maar waarom zou iedereen hetzelfde recht hebben op onze tijd? Wat mij betreft worden deze bezoeker sgeholpen met een kort antwoord. Als ze dan weigeren zelf moeite te doen ga ik in ieder geval ook geen moeite voor hen doen.
Pim - op 17/01/2012 12:16:42:
Maar waarom zou iedereen hetzelfde recht hebben op onze tijd? Wat mij betreft worden deze bezoeker sgeholpen met een kort antwoord. Als ze dan weigeren zelf moeite te doen ga ik in ieder geval ook geen moeite voor hen doen.
Wat mij betreft haal je recht en plicht een beetje door elkaar. Iedereen heeft het recht om iets te vragen en niemand heeft de plicht om te antwoorden. Volgens mij is het gewoon zo simpel. Dat betekent dus ook dat ik reageer op de topics die ik ofwel gewoon leuk vind, ofwel die ik kan beantwoorden, waarbij zin om te reageren in beide gevallen ook meespeelt. En als iemand zelf geen enkele moeite doet om bijvoorbeeld nette vragen te stellen of om zelfs iets uit te zoeken, dan reageer ik bij een tweede vraag helemaal niet meer.
Pim - op 17/01/2012 12:16:42:
Als de gevorderen niks doen word het niveau op PHPhulp dus nooit hoger. Als wij ons best doen dan word PHPhulp misschien van hoger niveau. Als wij iedereen rechtstreeks doorsturen naar google waarom bestaat PHPhulp dan nog? De helft van beginners weten niet hoe ze bijvoorbeeld moeten zoeken op google en komen vaak dus bij oude topics uit 1999 en word hun niveau zelden beter. Dus waarom gaan wij als gevorderen dan niet de beginners helpen door ze goede links te geven waar ze iets mee kunnen.
'Verbeter de wereld begin bij jezelf.'
Verder is er taalkundig volgens mij niets mis met wat ik eerde schreef. Zij hebben geen recht op onze tijd en wij hebben niet de plicht hen te helpen.
Hallo,{name},[/members] komt dat vote systeem dan niet.
EDIT
Sinds wanneer kun je met [members]{name}[/members] een dynamische naam maken?
Gewijzigd op 29/02/2012 13:49:26 door Wouter J
Toevoeging op 29/02/2012 13:50:17:
{name}[/members] jij spoort echt niet he!
En ik zit maar te zoeken in dit topic waarom iemand hier op mij reageert... *awkward*
Hoezo spoor ik niet?
Boris lezek peeters op 29/02/2012 14:12:04:
Hoezo spoor ik niet?
Hahaha, grappig dit. Volgens mij ben je zo dom als het achtereind van een varken {name}[/members]. Niks persoonlijks hoor...