Spellingscontrole-online.nl
http://spellingscontrole-online.nl/
Ja, zeeeeeer basis. Echt maar 1 pagina.
Iemand tips?
Let wel: zet even je eigen spellingscontrole in je browser uit ;).
Wat ik nog wil maken: dat het via jQuery.ajax() direct gebeurt bij typen (on-the-fly).
En eventueel opslaan (ala jsFiddle etc)
Ik heb onlangs een nieuwe website gelanceerd: Ja, zeeeeeer basis. Echt maar 1 pagina.
Iemand tips?
Let wel: zet even je eigen spellingscontrole in je browser uit ;).
Wat ik nog wil maken: dat het via jQuery.ajax() direct gebeurt bij typen (on-the-fly).
En eventueel opslaan (ala jsFiddle etc)
Klopt het dat hij alleen "controleert" en niet "verbetert"?
En je echo de array met woorden
Foutieve woorden kan hij niet verbeteren: het is niet duidelijk welk woord je bedoelt ;)
Ik wil nog wel iets gaan maken dat je (door erop te klikken) een ander woord wat er op lijkt, kan kiezen.
Wel verbetert hij (zo goed mogelijk) de interpunctie, enters en dat soort dingen.
Was nog een klein foutje Tobias. Eigenlijk niet: ik was er net mee bezig.
Gewijzigd op 29/09/2012 12:19:43 door Eddy E
misschien als je een <select> daarvan maakt.
Grappig, ik typ in "wad gebeurd er" en dat vindt ie gewoon goed.
Wad is een normaal woord hoor.
iets wat misschien wel leuk als uitbreiding zou zijn
Quote:
Het is een spellingscontrole, geen gramatica grammatica controle.
;-)
Grammatica controle is wel lastig om te bouwen hoor. Wat je iig kan doen is het verbeteren van de spelling.
Gewijzigd op 29/09/2012 15:51:54 door Niels K
In plaats van een textarea kun je dus beter één invoerveld plaatsen waar je dan als bijschrift bij zet: "voer woord in" of iets dergelijks.
Niels Kieviet op 29/09/2012 15:51:27:
;-)
Grammatica controle is wel lastig om te bouwen hoor. Wat je iig kan doen is het verbeteren van de spelling.
Quote:
Het is een spellingscontrole, geen gramatica grammatica controle.
;-)
Je denkt denk ik iets te moeilijk. Ik weet dat jij zeker meer ervaring dan mij hebt in PHP maar als je nou een zin ontleed heb je persoonlijk voornaamwoorden, werkwoorden, lidwoorden, etc. Als je die allemaal in die tabellen zet dus bijvoorbeeld:
Lidwoorden
1 de
2 het
3 een
Werkwoorden
1 loop lopen gelopen liepen loopt
2 zie zien gezien zagen ziet
3 wijs wijzen gewezen wezen wijst
etc... dan kun je er wel een soort ritme ingooien, vraagtekens en komma's herkennen? Zie ik het nu te makkelijk of klopt het ongeveer wat ik zeg?
Toevoeging op 29/09/2012 17:26:41:
het word wel een gigantische database, maar uiteindelijk niet al te moeilijk denk ik.
Ozzie PHP op 29/09/2012 17:13:10:
In plaats van een textarea kun je dus beter één invoerveld plaatsen waar je dan als bijschrift bij zet: "voer woord in" of iets dergelijks.
Maar als ik een hele lap tekst wil controleren moet ik dan alles woord voor woord controleren?
Wat ik me wel afvraag: Met automatische spellingscontrole in Word, Outlook, IE, GC en weet ik waar nog meer --> Wat is het nut van deze site?
Foutloos:
Quote:
Spel links controle is en zeer complex gedoe met aller lij vreemde taal dingen er in. Als je dan ook noch de zinsbouw en grammatica wil controleren bent je al helemaal zoet.
Alle woorden bestaan maar er klopt uiteraard geen barst van.
Gewijzigd op 29/09/2012 17:46:38 door - SanThe -
Quote:
Alle woorden bestaan maar er klopt uiteraard geen barst van.
Inderdaad, en ga dat maar eens goed krijgen ;-)
@Albert
Zet het eens om in code ;-)
@ Niels: dat is inderdaad onmogelijk. Voor hetgeen ik nu heb (dus wat enters, hoofdletters + controel woord) zijn al bijna 200 regels nodig. Wel met commentaar en genoeg 'ruimte', maar 't is niet even 2 functies eroverheen gooien ;).
@ Ozzie: hoe heten die dingen rondom de Waddenzee ook al weer?
@ Niels: grammatica-controle is heel lastig. Word heeft wel iets (de groene streepjes), maar dat is ook zeer beperkt. Goede controle moet je ook zinsontleding voor doen: een persoonsvorm vinden. Dat doe je door een vraagzin te maken en/of de tijd te veranderen.... laat jij dat een computer maar eens doen...
Ik werk nu trouwens ook elk woord en eindsymbool (als punt, vraagteken, puntkomma, komma, enter etc) af.
Quote:
grammatica-controle is heel lastig. Word heeft wel iets (de groene streepjes), maar dat is ook zeer beperkt. Goede controle moet je ook zinsontleding voor doen: een persoonsvorm vinden. Dat doe je door een vraagzin te maken en/of de tijd te veranderen.... laat jij dat een computer maar eens doen...
Ik werk nu trouwens ook elk woord en eindsymbool (als punt, vraagteken, puntkomma, komma, enter etc) af.
Jep! Ik heb ooit wel eens een keer een poging gedaan, maar dat was niet heel denderend. Daarnaast is de grammatica controle in word echt slecht.
Wat je kan doen is een database met alle Nederlandse woorden downloaden (opentaal.org?) en op basis van wat vergelijkingen het welbekende 'Bedoelde u niet' verhaal maken.
Niels
Daarvoor wilde ik phpspellcheck.com gebruiken. Die woordenlijst gebruik ik ook. Maar dat werkte net niet goed genoeg.
Niels aan jou de eer, ik ben slechts een 2de jaars leerling op het MBO, ik kan niet eens OOP programmeren.
Eddy Erkelens op 29/09/2012 18:44:22:
@ Ozzie: hoe heten die dingen rondom de Waddenzee ook al weer?
Denk je nu echt daadwerkelijk dat ik niet weet wat wadden zijn? Ik geef alleen aan dat het in de context niet klopt.
context? je bedoelt grammatica. en eerder is al gezegt dat dit geen grammaticacontrole is maar een spellingscontrole
Kijk, daar in de verte zie ik een mooi wad.
Hier staat "wad" in de juiste context.
Wad gebeurt hier?
"Wad" is juist gespeld, maar staat niet in de juiste context.