SQL datum in DB invoeren als 'dd-mm-yyyy'
ik heb een tabel in mijn DB genaamd : datum
die datum staat in de database als DATE en standaard staat die op 0000-00-00.
Nu wil ik dat de gebruiker niet 2006-01-02 hoeft in te vullen maar dat hij ook 02-01-2006 kan invoeren.
Ik lees de datum namelijk wel uit als 02-01-2006
Iemand een idee hoe ik dat kan doen?
groetjes
Marije
Beste kan je dit doen door drie input boxjes te maken. En dan controlleren of het wel twee cijfers is en evt aanvullen naar 2. En dan omgekeerd in de query zetten
Of via een select ;)
Bedankt voor je reactie in ieder geval!
Dit kan bijv met substr()
Dan krijg je dit soort dingen:
1/1/2006
1 januari 2006
2006-1-1
1 jan 2006
Probeer maar eens code te schrijven die dat allemaal correct verwerkt. De beste oplossing is drie selectboxen met vooraf ingestelde waarden voor de dagen, maanden en jaren. En dan met check_date kijken of het een geldige datum is, voor je hem in je db stopt.
misschien is een javascript die kijkt of je het goed invoert een idee?
@Marije: ik heb erg veel ervaring met "gebruikers die weten hoe ze het moeten invoeren" en geloof mij: je database wordt een zootje als je ze de vrije hand geeft.
Ik denk dat ik ze gewoon force om de datum op een bepaalde manier in te geven (zoals de DB met de gegevens omgaat) YYYY-MM-DD dus...
is daar een JS voor? die dat kan checken?
Code (php)
edit: voor maanden kun je de code kopieren maar dan 1 t/m 12 invullen. Voor jaren kies je een bereik dat bij jouw situatie past. Bijvoorbeeld 1950 tot 1995 als het om een geboortejaar gaat.
Gewijzigd op 18/03/2006 22:58:00 door Jan Koehoorn
Kan ik niet 3 velden maken dus een vakje met DD eentje met MM en YYYY ? en dan zeggen vakje 1 is $day etc?
of praat ik nu onzin? :)
Ik zou zeggen: probeer het uit ;-) En kijk wat er met je database gebeurt :-)