SQL vraag
Nu is het volgende, bij een reactie die geplaatst word op een artikel.
Moet de artikel plaatser een mail ontvangen.
Ik gebruik hiervoor 2 tabellen en het is erg jammer dat ik niet zo goed om kan gaan met meer dan 1 tabellen. Tijd om te leren dus.
Nu het volgende.
Ik moet dus een SQL query uitvoeren om de mail adres te pakken.
Ik heb een artikel 2009/article.php?id=24
Id 24 moet ik de username van pakken dat is in mijn geval jason
Dit gebeurt in de tabel 'latest-articles'.
Nou is het zo dat latest_articles geen email adres van de user heeft.
Deze moet ik namelijk pakken van de tabel 'users'.
Hoe zorg ik er dus voor of wat is de query om het bovenstaande uit te voeren.
SELECT id (van de url) en pak de username van latest articles vergelijk met users selecteer de row en selecteer het email adres?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want dit is mij nog te moeilijk.
FROM latest-articles INNER JOIN users ON latest-articles.userid = users.userid AND latest-articles.open = True
Best even tutorial raadplegen of opzoeken hoe joins werken.
http://www.postgresql.org/docs/8.3/static/queries-table-expressions.html
Met dit te lezen geraak je wel verder.
Het probleem is dat k de ID van latest articles moet getten.
Dus aan de hand van dat de usernames overeenkomen dus
users.username = latest_articles.postby wil ik die id getten zodat ik het email adres daarvan kan selecteren.
heb tot nu toe dus
SELECT users.email, latest_articles.postby, latest_articles.id FROM users, latest_articles WHERE users.username = latest_articles.postby
Deze werkt wel, maar hij laat alles zien, ik wil echter alleen 1 rij dus pak ik een id bijvoorbeeld $_GET['id'] controleer username latest_articles.postby =gelijkaan users.username SELECT email.
Ben al verder daar ben ik heel blij mee.
SELECT users.email, latest_articles.postby, latest_articles.id FROM users, latest_articles WHERE users.id = latest_articles.postby AND latest_articles.id = 3
hij werkt.
SELECT users.email, latest_articles.postby, latest_articles.id FROM users, latest_articles WHERE users.username = latest_articles.postby AND latest_articles.id = 6
In de tabel lastest_articles moet je wel het user ID zetten en niet de username hoor!