ssh grafische editor?
Vannacht heeft zich hier een hele discussie afgespeeld die ik er graag even wil uitlichten zodat meer mensen hun gedachten erover kunnen laten gaan.
Ik zoek iets, maar wellicht bestaat het helemaal niet. Alle hulp is welkom!
In het kort even een situatieschets:
Ik huur sinds kort een VPS. Om op de server root bestanden te kunnen aanpassen gebruik ik de editor WinSCP (zie screenshots). Dit is een soort FTP editor die gebruik maakt van een beveiligde SSH verbinding. De editor waarmee je bestanden kunt wijzigen is een beetje vergelijkbaar met Notepad en werkt heel makkelijk.
Gisteren werd mij aangeraden om mijn "root" user te disablen, zodat men niet meer via de username "root" kan inloggen op de SSH poort. Waarom? Om mogelijke bruteforce aanvallen tegen te gaan. Dit lijkt mij inderdaad een hele goede reden en ik wil dan ook graag de root user disablen. Ik moet dan wel een nieuwe user (bijvoorbeeld "Ozzie") aanmaken. Ik kan in Putty dan nog steeds root opdrachten uitvoeren, maar dan moet ik eerst een commando intypen dat er voor zorgt dat user "Ozzie" de rechten van de root user overneemt.
En dan nu het probleem:
Als ik de "root" user disable, dan kan ik de "root" user niet meer gebruiken om in te loggen in WinSCP. Hiervoor zou ik dan de user "Ozzie" moeten gebruiken. Het probleem is alleen dat deze in eerste instantie geen root rechten heeft. In Putty kan ik dit wijzigen, maar in WinSCP (zover ik weet) niet. Hierdoor kan ik geen root bestanden wijzigen in WinSCP.
Om toch root bestanden te kunnen wijzigen, zou ik in Putty moeten inloggen als "Ozzie" en mezelf root rechten moeten geven. Vervolgens zou ik dan via een text-based editor root bestanden kunnen wijzigen. Oké, probleem opgelost zou je denken. Nou... niet helemaal. Die text-based editors lijken op oude "DOS-achtige" programma's. Knippen en plakken gaat niet met de muis en je moet werken met allerlei commando's. Om een impressie te krijgen hoe zo'n editor eruit ziet, klik hier. Voor mij werkt dit echt niet prettig en super onhandig.
Wat ik daarom zoek is een grafische editor waarmee ik via een SSH verbinding als "Ozzie" kan inloggen, maar waarmee ik mezelf via een commando root rechten kan toe-eigenen, zodat ik via die editor alsnog de root bestanden kan wijzigen.
Mijn vraag:
a) weet iemand of zo'n editor bestaat?
b) is er wellicht nog een andere oplossing waardoor ik toch een grafische editor kan gebruiken met root rechten?
Alvast hartelijk dank voor het meedenken!
Gewijzigd op 18/12/2012 18:01:52 door Ozzie PHP
Zelf gebruik ik van de osx terminal om onze servers te beheren, daarnaast maak ik gebruik van vmware vcloud , maar hier heb je alleen wat aan bij eigen servers en niet bij een vps.
Je maakt gebruik van een control panel, wat in feite ook een grafische editor is. Vaak kun je hiermee de relevante bestanden ook aanpassen.
Verder is bij een goed geconfigureerde server niet nodig om meer te doen dan te updaten.
Mocht je hulp nodig hebben met de beveiliging en de root user te disablen, stuur mij dan een pm.
Welke bestanden wil je wijzigen?
De paar bestanden die je incidenteel met root moet onderhouden gewoon met vi doen en de rest, alle andere bestanden onder een gewone usernaam op de juiste plek inderdaad met winscp of filezilla. Het is even leren voor vi maar na een tijdje wil je niet anders meer.... Als grafisch hulpmiddel zou je VNC in kunnen zetten maar ook daarin werk je met vi.
@Phoenix: ik wil een paar cPanel templates aanpassen die gebruikt worden om httpd.conf op te bouwen. Ik wil er wat standaard links en subdomeinen uit slopen en aan de hoofdaccount wil ik een paar subdomeinen toevoegen.
Ik vraag me trouwens nog wel iets af... gisteren werd gezegd dat ik die root login moet disablen en dat ben ik ook van plan. Maar ik moest dan ook een nieuwe user aanmaken en die lid maken van de wheel group.
Nu zie ik dat ik ook met mijn cPanel hoofdaccount kan inloggen op SSH. Kan ik die dan niet gewoon gebruiken in plaats van een compleet nieuwe user aan te maken?
Die nieuwe user maak je aan om weer met putty in te kunnen loggen en su naar root te doen. Zo kan je altijd op os de superuser root worden een noodzakelijke ingrepen doen.
Gewijzigd op 18/12/2012 21:49:32 door Ozzie PHP
Ozzie PHP op 18/12/2012 21:28:43:
Hangt ervan af of dit ook een linux user is. Kan je met die user ook in ssh (putty) inloggen? Zoja dan kan je die gebruiken. Kwestie van testen. Ik zou toch ook users aanmaken voor je websites maar dat doe je misschien later.Hoi Aad. Ja dat begreep ik inderdaad. Maar kan ik daar dan niet de reeds bestaande user van mijn cPanel hoofdaccount voor gebruiken? Dan hoef ik geen extra gebruiker aan te maken.
Ik hoef geen extra users per website aan te maken, omdat ik de enige ben die op de server moet kunnen.
Ik zie dat er een vervolg is van gisteravond. Bij deze een reactie op hierboven: Dan kan je één user aanmaken die eigenaar is van alle website files. Met die user kan je naar hartelust WinScp-en.
Oké... maar volgens mij heb ik die user al. Ik ga mijn websites als add-on domains instellen. Dus met de ene user kan ik dan bij alle users.