Strafbaar??
Is het illegaal als je eigen gemaakte albums inpakt en die upload bij www.megaupload.com , www.yousendit.com??
Ik weet het niet??
Wouter
Als het niet in de voorwaarde staat is het legaal
Als je albums in de zin van muziek -> cd's bedoelt, en de muziek is gewoon muziek van bijv. cd, dus copyright muziek, dan mag het niet. Je mag bij mijn weten geen copyright materiaal verspreiden.
Een beetje NL talige muziek die ik hier heb een albumpje van maken + cover en die uploaden bij Megaupload bijv .. ik weet dus niet of der copyright opzit dan..
Dus als jij niet de zanger/rechthebbende bent is dat illegaal.
Dat is wel naadje..
maar als je het upload naar een andere site krijg je een link als je die link nou op jou site zet.. zoals een link :p (vaak link:p) is het dan ook wel illegaal want je versprijt dan eigelijk alleen links... 8-)
Linken naar ilegale dingen is voor zover ik weet ook niet bepaald legaal :) Je kan het natuurlijk proberen, maar dan jij toch liever dan ik :)
tja maarja je hebt van die warez sites.. die lui worden ook niet aangepakt en ik ken iemand die deed het al 4 jaar ofzo.. hij is vorige week ermee gestopt omdat ie geen geld meer had voor zn host :S.. ik wou nu dus een NL talige site maken met NL talige nummers..
Persoonlijk denk ik dat een ieder heel goed weet dat wat wel mag en wat niet...
Ook het internet is net als real life voor eat betreft waarde en normen tenminste wanneer je in real life ook enige fatsoensnormen daarin hanteerd ^~^ lissy
Het plaatsen van links door andere sites is dan niet onrechtmatig, tenzij voor diegenen die de links plaatsen onmiskenbaar vaststaat dat er gelinkt wordt naar onrechtmatige informatie of bestanden (wat in jouw geval dus zeer waarschijnlijk zo zal zijn).
Met andere woorden: tenzij jij de stichting BREIN of een andere gerelateerde instantie ervoor gaat betalen (en dat is duuuuur) mag jij dat werk niet op internet plaatsen. Het enige wat je dan nog kan doen is de muziek dusdanig bewerken dat jij een nieuw auteursrecht op die muziek krijgt, maar dan moet dat zo gedaan worden dat je de 'oude' muziek niet als origineel terughoort.
En dat van warez-sites: neem maar van mij aan dat er wel degelijk tegen wordt opgetreden en dat dat alleen maar meer wordt gedaan. Niet doen dus... ;)
Jammer had bijna alles al klaar :(
Torrents zijn niet altijd verwijzingen naar illegale content, en het wordt er niet door de makers opgezet.
Die nemen dus ook de verantwoording niet.
Zo had Suprnova gewoon door kunnen gaan, maar helaas ...
Het gebruik van dergelijke programma's is overigens wel strafbaar, omdat er geen optie is om de bestanden die je gedownload hebt niet te delen met anderen. Alleen als die optie er wel is (bijv. bij KaZaA), is het gebruik ervan - zelfs van het downloaden van auteursrechtelijk beschermd werk - niet strafbaar.
Vooralsnog is er zelfs geen probleem als je illegaal spul binnensleept :X
Als ik of iemand ff een EIGEN gemaakt album met mixen van NL talige nummers enzo maakt die upload bij bijv megaupload en die link geeft via een forum op de site.. ik die toevoeg aan de Downloads.. ik vind het raar dat je dan ook illegaal bezig bent.. ik verspreid alleen links van downloads.. ik zet er dan nix op.. (dat weet ik maar hun niet )..
Misschien zou je het kunnen verspreiden in de vorm van een podcast, aangezien daar nog geen heffingen op worden gedaan....
Gewijzigd op 30/07/2005 00:44:00 door Jelmer -
Wouter:
ik wil 1 ding weten:
Als ik of iemand ff een EIGEN gemaakt album met mixen van NL talige nummers enzo maakt die upload bij bijv megaupload en die link geeft via een forum op de site.. ik die toevoeg aan de Downloads.. ik vind het raar dat je dan ook illegaal bezig bent.. ik verspreid alleen links van downloads.. ik zet er dan nix op.. (dat weet ik maar hun niet )..
Een mix maken mag wel, maar alleen als je een werk maakt dat een "eigen, origineel karakter heeft en het persoonlijke stempel van de maker draagt".
Je kan dan dus niet zomaar wat nummers aan elkaar mixen; je moet het nummer echt veranderen door er een beat achter te zetten en zo.
Als je zo'n mix gemaakt hebt, heb je daar zelf het auteursrecht op verworven en dan mag je het wel overal verspreiden (ook zonder links te gebruiken).
Maar het blijft riskant, omdat de rechter bepaalt of jij een werk hebt gemaakt met een eigen karakter en het persoonlijke stempel van de maker, en dus het auteursrecht op je mix hebt verworven. Als die vindt dat dat niet zo is, hang je alsnog.