Studierichting..
Volgend jaar ga ik verder studeren.
Normaal ga ik de richting Toegepaste Informatica in Geel volgen.
http://www.thomasmore.be/toegepaste-informatica
Als ik naar de brochure kijk, interesseren die vakken me wel :)
Maar,
Er zijn in die school ook nog 2 andere richtingen:
Interactive multimedia design (IMD)
- http://www.thomasmore.be/interactive-multimedia-design-imd
Informatiemanagement en -systemen (IMS)
- http://www.thomasmore.be/informatiemanagement-systemen-ims
Ik weet niet echt wat kiezen, en misschien kunnen jullie je voorkeur geven.
Misschien heeft iemand al in deze school gestudeerd?
Alvast bedankt
Diov
Ik kan niet echt een voorkeur geven. Ik ga niet af op de inhoud van een brochure maar ga meestal eerst naar een meeloopdag / kijkavond. Maar als de inhoud van een brochure interessant genoeg is ga ik daar natuurlijk altijd even langs om te kijken of het ook echt iets is voor mij.
Ikzelf ga waarschijnlijk volgend jaar ook verder studeren op het HBO (ik zit op dit moment nog op het MBO). Persoonlijke mening: Ik ga niet de 'Multimedia / Design / Communication' kant op. Ik ben een beetje bekend met dat soort spul, erg leuk maar ik ben er alweer bijna op uitgekeken. Ik wil volgend jaar Informatica volgen bij de Noordelijke Hogeschool Leeuwarden. Als ik later toch iets met Webdevelopment wil doen, dan kan ik nog steeds solliciteren met mijn bijpassende MBO diploma en mijn bijpassende 'HBO denkwijze' (en de ervaringen van mijn stage (en misschien bijbaantje)).
Helaas ben ik mijn geloof in studeren allang kwijt geraakt en ik zit alleen nog op school voor het papiertje en omdat ik geen 3 jaar studief terug wil betalen. Op school zit ik alleen maar mijn tijd te verneuken zonder dat ik echt nuttige dingen doe, met wil, motivatie mbv zelfstudie kom je over het algemeen verder.
@Albert, ik volg dus de opleiding CMD op de NHL en ben niet echt te spreken over de opleiding/NHL ;-) Hoop dat het je beter zal bevallen.
@Hertog, heb je de minor theNextWeb? Ik ben van plan om een meeloopdag/kijkavond te bezoeken maar dan Informatica ;).
Ja ;-) Heb nu ondertussen al zon 4x de minor TheNextWeb gedaan, heb ik wat geleerd? Nee, alleen toen ik een iOS app ging maken. Maar op het gebied van programmeren, vormgeven of dergelijk helemaal geen fuck geleerd. Enige wat de leraren willen doen is je Ruby aanleren, meer niet. Geen college's voor Javascript, PHP, HTML of dergelijk. En mochten die er zijn worden die gegeven door studenten die studiepunten nodig hebben voor de competentie 'sharing' en eigenlijk zelf nog op basis niveau zitten en voor de helft onzin vertellen. Als echt beginneling kun je er denk ik nog wel wat leren, maar mocht je al op een wat wat verder niveau heb je er weinig te zoeken. Zelfstudie en stage kom je verder mee.
Een kennis van me zei inderdaad dat er vooral Ruby werd aangemoedigt. Weet je toevallig ook hoe het met de Informatica daar zit?
Nee daar kan ik niks overzeggen
Waarschijnlijk betert dat wel na het tweede jaar (je kan dan een afstudeerrichting kiezen). Als je web wilt doen raad ik zeker IMD aan.
Extra vragen, stel gerust. :-)
Gewijzigd op 12/01/2014 22:25:54 door Jasper DS
Zelf doe ik niet zo graag photoshop of designen.
Mijn interesses liggen vooral in C#
Kijk,
Ik heb hieronder 3 richtingen naast elkaar geplaatst.
De eerste 2 richtingen zijn in Kortrijk, 'dicht' waar ik woon.
7 sp. Taalvaardigheden 1
3 sp. Algoritmische technieken 1
3 sp. Statistiek 1
5 sp. Management van bedrijfsinformatie 1
3 sp. Handelsdocumenten en boekhouden 1
3 sp. Algemene economie
3 sp. Bedrijfseconomie
3 sp. Lab XML
4 sp. Lab multimedia en webtechnologie
3 sp. Databaseconcepten
5 sp. Databasetoepassingen
5 sp. Programmaontwerp
7 sp. Objectgeoriënteerd programmeren 1
6 sp. Computersystemen
3 sp. Netwerken 1
3 sp. Hardware
5 sp. Computersystemen
3 sp. Lab XML
4 sp. Lab multimedia en webtechnologie
3 sp. Programmeren voor mobile devices 1
5 sp. Programmaontwerp
8 sp. Objectgeoriënteerd programmeren 1
3 sp. Databaseconcepten
5 sp. Databasetoepassingen
5 sp. Bedrijfsmanagement 1
5 sp. Algoritmische technieken 1
3 sp. Statistiek 1
5 sp. Taalvaardigheden 1
10 sp. Applicatieontwikkeling in C#
3 sp. Communicatieve vaardigheden
4 sp. Fundamenten van webdesign
3 sp. Databanken
4 sp. Datacommunicatie en netwerken
3 sp. Frans
7 sp. Businessanalyse
5 sp. Java : project
5 sp. Applicatieontwikkeling in Java
3 sp. Webapplicaties en webdesign: HTML5
4 sp. Engels
6 sp. Besturingssystemen: Windows en Linux
3 sp. Professionele ontwikkeling
Als je dit zo ziet, waar gaat jouw oog dan naar uit?
Gewijzigd op 13/01/2014 23:01:23 door - Diov -
In dat geval, geen IMD komen doen. De enige "echte" programmeertaal die we hebben is Java en dat is echt basic (voor iemand met ervaring). Ik raad je toegepaste informatica aan in Geel (thomas more) of applicatie ontwikkeling aan KDG (Antwerpen). In Kortrijk heb je Devine en nog een richting maar die zijn beide zéér grafisch. Geen idee of ze daar een informatica richting hebben. Ik zou in uw geval zoeken naar een richting zonder multimedia in de naam maar eerder iets met toegepaste informatica, aangezien je met de echte talen wilt werken.
Als je altijd alleen maar een fiets rijdt weet je niet wat een auto is ...........
Ger van Steenderen op 14/01/2014 00:00:39:
>> De enige "echte" programmeertaal die we hebben is Java
Als je altijd alleen maar een fiets rijdt weet je niet wat een auto is ...........
ja en nee. gaat er voornamelijk om dat het de énige talen zijn die worden gegeven. ook in NL wordt er vrij weinig op de informatica/opleidingen die enigsinds met internet te maken hebben geleerd over PHP. hooguit wat basis HTML en verouderde PHP.
blijf erbij dat als je programmeertalen wilt leren, je meer hebt aan 'losse' cursussen, boeken en vooral het 'zelf doen, vallen en opstaan'. bijvoorbeeld met een Zend studie, de boeken van o.a. Ward en uiteraard deze website. qua opleiding heb je in dat opzicht meer aan management; dat zijn dingen die je niet zo 1-2-3 via het internet kan leren (omdat daar meer ervaring voor nodig is om de basis goed op te pikken) en die uiteindelijk ervoor kunnen zorgen dat je hogerop komt (bijvoorbeeld als senior/leidinggevende).
Het is als programmeur belangrijk dat je kunt aansluiten bij de omgeving waarin je software wordt gebruikt. Je moet de gebruikers kennen. En dan bedoel ik niet dat je weet dat iemand Jantje of Pietje heet, maar je moet je kunnen "verlagen" tot hun niveau (dat klinkt heel negatief, maar ik bedoel daarmee dat zij geen weet hebben van de interne werking van jouw programma en dus wellicht je software op een andere manier gebruiken dan jij in eerste instantie voor ogen had). Daarnaast moet je niet alleen rekening houden met de persoon op de werkvloer die je software gebruikt, maar ook met hun manager en wellicht ook met de manager daar weer boven. Bovendien, als je een boekhoudpakket programmeert, is het handig als je iets van boekhouden weet. Als je firmware maakt voor een auto, is het handig om iets van autotechniek te weten. Hoe breder je opleiding is, hoe makkelijker je aansluiting zult vinden bij de omgeving waarin je software gebruikt gaat worden.
De keuze voor een programmeertaal wordt vaak bepaald door de waan van de dag. Vandaag is het C#, morgen Ruby, en over drie weken gebruikt iedereen weer een tijdje Intercal. De achterliggende technieken zijn echter veel minder vluchtig en als je die beheerst is het omschakelen naar een andere programmeertaal een kwestie van jezelf een paar avondjes opsluiten met een goed boek om de syntax en idiosyncrasieën van de betreffende taal te leren.
Cursussen? De afgelopen 20 jaar heb ik één keer een cursus gevolgd, omdat mijn baas dat wilde. Had ik er iets aan? Eigenlijk niet. ;-) Je leert veel meer door het gewoon zelf te proberen. Mits je de basis hebt om te begrijpen wat je aan het doen bent.
Gewijzigd op 14/01/2014 10:12:53 door Willem vp
Offtopic:
zelf overigens nog nooit een cursus gevolgd, behalve m'n typcursus 12 jaar geleden haha! de hoeveelheid toetsaanslagen die ik hedendaags haal ligt nu een stukkie hoger: gemeten typesnelheid is 503 aanslagen per minuut, 100 woorden per minuut.
Hahaha... ik moest lachen! :)
Hoe we dat beter kunnen formuleren:
"maar je moet je kunnen inleven in hun belevingswereld"
Zo, da's wat vriendelijker :)
@Albert hea?? 603? :p ik kwam tot 400 en ik typ redelijk snel.. misschien morgen ochtend maar is weer proberen als ik fris en fruitig ben. Overigens heb je hier natuurlijk geen *** aan als je aan het coderen bent want met het coderen haal je misschien net aan de helft van je snelheid vanwege het nadenken terwijl je codeert ^^ maar mocht je ooit als assistent van een grote baas werken en veel moeten typen dan is dit natuurlijk voor je weggelegd haha!