Switchen tussen voorbeeld/bewerken met POST?
Voor de cms die ik maak wil ik dat die erg gebruiksvriendelijk is. Daarom wil ik bijvoorbeeld bij het plaatsen van een nieuwsartikel dat je kan switchen tussen 'bewerken' en 'voorbeeld'. Bij voorbeeld krijg je dus te zien hoe het er op de website uit komt te zien en bij bewerken heb je gewoon de invoervelden, zoals inhoud en titel. Nu heb ik het zo weten te maken dat, wanneer je naar 'voorbeeld' gaat, de gegevens uit het formulier worden gePOST en in het voorbeeld worden neergezet. Als je weer terug gaat naar bewerken worden de gegevens (die ik in een hidden input heb gezet) weer 'terug gePOST' naar de bewerken-pagina.
Op 't oog lijkt het heel vloeiend, maar wat ik mij afvraag...
Is er geen makkelijkere manier voor? Ik bedoel, als men telkens switcht tussen de 2 tabs, is dat dan wel goed... het telkens overPOSTEN, of kan dat geen kwaad?
Dit wilde ik even weten voordat ik er mee verder ga.
Alvast bedankt voor het advies.
Misschien heb zou je de tijdelijke code in een session kunnen zetten, en dan als de gebruiker op de toevoeg knop klikt dat je dan de sessionwaarde in de database zet. De vraag is hoeveel je daar mee opschiet en als het nu al goed werkt zou ik het niet doen. Je kunt misschien wel iets overwegen om het met ajax te doen, dat je naast het input field al een preview ziet (volgens mij heeft hyves dat ook als je een krabbel zet).
Met een fraai stukje JS moet dit mogelijk zijn. Meer kan ik je daar echter niet over vertellen... Of toch wel, zie Google! ;)
Met een stukje javascript alles in een div stoppen lijkt mij verstandiger, kan je zelfs 'live' previewen terwijl je aan het tikken bent ;).
Met getElementById en .innerHTML zou het wel moeten kunnen, en voorbeeld/bewerken is dan een switch van <div> inderdaad. Dan zou ik 't ongeveer zo moeten doen? (ik ben niet zo'n held in javascript)
<a href="#" onClick="switchDiv(), preview(form)">
Zoiets?
Daar ga ik even naar kijken nu (want dat is natuurlijk nog gebruiksvriendelijker dan HTML; tenminste voor de beginner). Bedankt voor de tip.
www.hyves.nl als je een krabbel of iets degelijks zet. Je zit direct dikke tekst + smilies + plaatjes volges mij. Mooi gefixed met ajax;)
Wat ik zelf nog gebruiks vriendelijker vind is het reactie formpje op http://www.robertdeiman.net/preview.php
Je ziet wel wat je doet, maar krijgt wel een invulveld als hier. Een keer text selecteren, een klik op de knop en je ziet wat het doet.
Voor de testfunctionaliteit had ik ook meteen even een veld ingevoegd waarin je kon zien wat er met de ubb-code wordt gedaan/ welke html code ervan wordt gemaakt.
Robert, dat ziet er mooi uit, jammer dat het preview-venstertje weg is als de zit te lang word...
Daar is ook wel eea aan te doen hoor. Verplaats het previewvenstertje eens naar meteen naast je tekstveld. nog een scriptje zoeken die je tekstveld rijen verlengt als je tekst meer regelsn beslaat dan je tekstveld lang is, en het werkt als een trein.