taal... is soms best gek

Overzicht Reageren

Sponsored by: Vacatures door Monsterboard

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/10/2014 00:30:53
Quote Anchor link
Ik vroeg hoe het met haar ging.

Ik stelde vast dat hij hulp nodig had.

Ik vroeg me af of hij het wist.

---------------------------------------

Yup, de bovenstaande zinnen klinken heel logisch, en dat zijn ze ook...

Totdat je er ineens over nadenkt dat het best raar is, dat de hele zin verleden tijd wordt in plaats van enkel "Ik xxxxx". Eigenlijk zou het qua logica zo moeten:

Ik vroeg hoe het met haar gaat. (ik vroeg namelijk helemaal niet hoe het ging, maar hoe het nú gaat)

Ik stelde vast dat hij hulp nodig heeft. (ik stelde namelijk vast dat hij nú hulp nodig heeft)

Ik vroeg me af of hij het weet.

Hehe... best raar als je er zo eens over nadenkt :)

PHP hulp

PHP hulp

01/12/2024 04:52:15

John D

John D

29/10/2014 09:50:20
Quote Anchor link
Misschien leuk om dat eens na te vragen op: http://www.nederlands.nl/forum/

Henk de Vriep

Henk de Vriep

29/10/2014 10:11:25
Quote Anchor link
Het is toch best logisch: Je hebt gevraagd hoe het met haar ging. Dat komt omdat je dat in het verleden hebt gedaan je hebt toen gevraagd hoe het met haar ging op dat moment.

Zie de niet niet als:
Ik stelde vast dat hij hulp nodig had.

Maar als:
Ik stelde vast dat hij(op dat moment)hulp nodig had.

of

Ik vroeg hoe het (op dat moment) met haar ging.

Ivo P

Ivo P

29/10/2014 10:37:11
Quote Anchor link
ik denk dan aan Conjuctief of http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanvoegende_wijs

Obelix Idefix

Obelix Idefix

29/10/2014 12:06:18
Quote Anchor link
Als je het hebt over dat taal best gek is; onderstaande kwam ik tegen en is gebaseerd op een onderzoek.

"Vrouwen die meer dan drie glazen melk per dag dronken, hadden twee keer zoveel kans om te overlijden als vrouwen die minder dan een glas melk per dag dronken. "
Dit begrijp ik niet. De kans om te overlijden is toch, na een geboorte, te allen tijde 100%?!

"Voor mannen golden botbreuken en eerder overlijden in iets minder mate."
Hier staat het woordje 'eerder' er tussen; dat maakt een klein verschil.
Toch blijft het wel bijzonder, hoe je 'eerder' kunt overlijden. Een bus kun je 'eerder' of 'later' nemen, maar een datum van overlijden toch niet?!
Zal allemaal te maken hebben met statistieken, gemiddelden, etc. Maar blijf het een rare formulering vinden.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/10/2014 12:16:25
Quote Anchor link
>> Ik vroeg hoe het (op dat moment) met haar ging.

Maar de grap is dat ik dat niet vroeg. Ik vroeg "hoi, hoe gaat het met je?" en niet "hoi, hoe ging het met je?". Je spreekt over een handeling in het verleden, maar hetgeen ik toen vroeg, had geen betrekking op het verleden.

Taaltechnisch is het volkomen juist, maar inhoudelijk is het best raar.

Ander voorbeeld: "Ik stelde gisteren vast dat hij de stelling van Pythagoras kende." Oké... hij kende de stelling, dus nu kent ie 'm niet meer? Best raar toch?

@Obelix:

Inderdaad niet heel handig geformuleerd. Er had moeten staan "De kans dat vrouwen die meer dan 3 glazen melk per dag drinken eerder overlijden dan vrouwen die minder dan..."

Overigens... weet je zeker dat wat jij schrijft klopt? Ik dacht namelijk dat je júist veel melk moet drinken om sterke botten te krijgen (en wellicht langer te leven). Heb je de gegevens niet omgedraaid?

John D

John D

29/10/2014 12:22:30
Quote Anchor link
Obelix en Idefix op 29/10/2014 12:06:18:
Maar blijf het een rare formulering vinden.
De woordkeuze en zinsbouw van auteurs van stukken en met name in verslaglegging en rapportages, dus voor auteurs waarvan nederlandse taal niet hun hoofdvak is/was, is vaak discutabel en ook regelmatig om te huilen. Helaas wordt er op middelbare school tegenwoordig te weinig aandacht besteed aan taal waardoor mensen te pas en te onpas hun eigen taal vervuilen. Sprekend voorbeeld is het gebruik van "me" in: me computer, me leven, me hoofd, me php skript. Een andere steeds meer gemaakte fout zijn de bekende d's en de t's.

Kortom er is altijd discussie mogelijk maar of dat nou past op phphulp vraag ik me af. Of is het koffiekopje naast de titel een vrijbrief voor afwijkende onderwerpen?
Gewijzigd op 29/10/2014 12:33:28 door John D

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/10/2014 12:32:20
Quote Anchor link
>> Of is het koffiekopje naast de titel een vrijbrief voor afwijkende onderwerpen?

Inderdaad, zoals de omschrijving van het koffieforum dan ook luidt: "Praat over alles wat je bezig houdt en meer." :-)

Obelix Idefix

Obelix Idefix

29/10/2014 12:34:28
Quote Anchor link
Ozzie PHP op 29/10/2014 12:16:25:
Overigens... weet je zeker dat wat jij schrijft klopt? Ik dacht namelijk dat je júist veel melk moet drinken om sterke botten te krijgen (en wellicht langer te leven). Heb je de gegevens niet omgedraaid?

Heb alleen maar copy/paste gedaan ;-)
Dit onderzoek komt inderdaad tot afwijkende conclusies komen dan wat men tot op heden dacht.
Zie http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenland/article/detail/3778159/2014/10/29/Van-veel-melk-drinken-ga-je-eerder-dood.dhtml
Gewijzigd op 29/10/2014 12:36:35 door Obelix Idefix

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/10/2014 12:39:18
Quote Anchor link
Hmmm... lekker is dat. Er wordt altijd gezegd dat je veel melk en karnemelk moet drinken... en nu ga je er eerder dood door :-s

John D

John D

29/10/2014 12:39:53
Quote Anchor link
Tenslotte nog dit: >> taal... is soms best gek
Nee hoor, flauwekul. "Mensen passen taal soms best gek toe" zou wel kunnen kloppen.
"....zou wel kunnen kloppen" Is in dit geval: "onvoltooid verleden tijd" en dat klinkt natuurlijk helemaal raar, verleden tijd die onvoltooid is HaHa maar het is wel zo.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/10/2014 12:44:21
Quote Anchor link
Hoe passen we het dan correct toe John? :)

John D

John D

29/10/2014 12:50:17
Quote Anchor link
Je eerste zinnen zijn overigens volkomen taalkundig juist en inderdaad logisch:
>> Ik vroeg hoe het met haar ging.
Vul maar eens aan met "gisteren":
Ik vroeg gisteren hoe het gisteren met haar ging.
-- Je weet niet hoe het vandaag met haar gaat.
Ik stelde gisteren vast dat hij gisteren hulp nodig had.
-- Je weet niet of hij vandaag nog hulp nodig heeft
Ik vroeg me gisteren af of hij het gisteren wist.
-- Je weet niet of hij het vandaag (nog) weet.

Volkomen logisch en taalkundig juist dus en je alternatieven daaronder zijn minder logisch edoch wel taalkundig juist. Logica is dus ook een onderdeel van taal.
Gewijzigd op 29/10/2014 12:51:33 door John D

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/10/2014 12:54:53
Quote Anchor link
Ah ja... da's inderdaad een mooie uitleg John. Zo klopt het inderdaad.

Ramon Bos

Ramon Bos

29/10/2014 13:24:54
Quote Anchor link
Wat John zegt, was ook het eerste wat ik dacht...

Ter aanvulling van zijn voorbeelden, vul ook eens "morgen" in.
- Ik vroeg haar wat ze gisteren ging doen.
- Ik vroeg haar wat ze morgen gaat doen.
In het tweede voorbeeld "moet het nog gebeuren" en dus in tegenwoordige tijd geschreven ("Ik vroeg haar wat ze morgen ging doen" lijkt me taalkundig niet correct, en het klinkt me ook erg vreemd in de oren).

Om jouw eerste voorbeeld maar te nemen:
- Ik vroeg haar of ze hulp nodig had.
- Ik vroeg haar of ze hulp nodig heeft.
De eerste zin slaat op een gebeurtenis die is afgerond, dus in het verleden, terwijl de tweede zin slaat op een gebeurtenis die nog bezig is, of nog moet beginnen. Hangt van de context van het verhaal af.

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/10/2014 13:30:37
Quote Anchor link
>> "Ik vroeg haar wat ze morgen ging doen" lijkt me taalkundig niet correct, en het klinkt me ook erg vreemd in de oren

Oké... ik snap wat je zegt. Maar volgens mij klopt dat alleen als je het vandaag vraagt, en dat "morgen" nog in de toekomst ligt (volg je me nog).

Dus dit klopt wel "Ik vroeg haar "5 minuten geleden wat ze morgen ging doen". Maar als het een week geleden is, zou het denk ik moeten zijn "Ik vroeg haar vorige week woensdag wat ze morgen ging doen".

E vH

E vH

29/10/2014 14:06:30

Ozzie PHP

Ozzie PHP

29/10/2014 14:27:47
Quote Anchor link
Interessante aanvulling inderdaad. Er wordt in die laatste link ook nog verwezen naar:

https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/wat-was-uw-naam-wat-is-uw-naam

Die is ook wel grappig. Het zijn van die dingen die je vanzelf goed doet, maar zodra je er bewust over gaat nadenken, ga je twijfelen. Best maf.

Eddy E

Eddy E

29/10/2014 20:10:30
Quote Anchor link
Zijn mijn en mijn mijn zijn in mijn mijn. =~ Zijn bom en mijn bom liggen in mijn grot.

Toevoeging op 29/10/2014 20:13:42:

Ozzie PHP op 29/10/2014 12:16:25:
Ander voorbeeld: "Ik stelde gisteren vast dat hij de stelling van Pythagoras kende." Oké... hij kende de stelling, dus nu kent ie 'm niet meer? Best raar toch?

Nee: resultaten behaald in het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Dus als je weet dat hij de stelling van Pythagoras gisteren kende, zegt dat niets over vandaag (of morgen).
Daarbij is 'kende' niet per se voltooid verleden tijd.

Overzicht Reageren

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.