Tabel Overwriten
Ik zit met ene probleempje ik heb een foutje gemaakt in een script en nu zit ik met verschillende gebruikersnamen in 2 verschillende tabellen , in de tabel users staan de goeie namen maar in newsletter staan de verkeerde
Iemand een idee hoe ik dit heel snel en simpel met een sql kan oplossen ?
Select id,naam from users en dan moet hij overwrite naar newsletters.
ik hoop dat iemand kan helpen.
Groetjes Mike
Wil je SELECT query's hebben die de foutgeplaatste data toch juist weergeeft?
Of wil je het probleem oplossen, de data in de juiste tabellen steken en vanaf dan juist verder werken?
Nieuwsbrief hoort dan niet de gebruiker op te slaan.
Select id,naam from newsletter <- haal ik wel het correcte id op maar de foutive naam.
Dus ik wil uit het tabel van users de naam halen en die rewrite in de table newsletter.
zodat de namen uit de tabel users gelijk zijn met newsletter
en het comment wat karl karl geeft is totaal niet van toepassing omdat dat de hele intensie niet is....
Gr Mike
Gewijzigd op 30/11/2010 18:09:22 door Mike de jong
Mike de jong op 30/11/2010 18:06:59:
(...)
en het comment wat karl karl geeft is totaal niet van toepassing omdat dat de hele intensie niet is....
(...)
(...)
Dit volg ik niet.
En jawel. Want als het dus zo is zoals ik zei, dan kan je die hele kolom wegdoen!
nee dat kan je niet weg doen omdat ik het anders gebruik , het lijkt me toch simpel om antwoord te geven om mijn vraag ipv bullshit te posten , hou dan lekker je kop als je toch niets zinnigs of nuttigs te posten hebt.
Mike de jong op 30/11/2010 19:25:33:
nee dat kan je niet weg doen omdat ik het anders gebruik , het lijkt me toch simpel om antwoord te geven om mijn vraag ipv bullshit te posten , hou dan lekker je kop als je toch niets zinnigs of nuttigs te posten hebt.
Leg dan uit waarom die naam niet uit de nieuwsbrief tabel gehaald kan worden...
Ik post geen onzin, het is nuttig, dit is normaliseren.
meer is het niet , en ik hoef zeker niets uit te leggen hoe ik mijn systeem maak , de vraag is simpel.
Mike de jong op 30/11/2010 19:48:05:
dit is gewoon onzin wat je post , ik vraag als iemand weet hoe je uit een tabel users de naam kan halen en het kan overwrite op de tabel newsletter
Waarom dan? Waarom dan? Waarom dan?
Mike de jong op 30/11/2010 19:48:05:
meer is het niet , en ik hoef zeker niets uit te leggen hoe ik mijn systeem maak , de vraag is simpel.
Jawel dus.
Edit: Als jij de grondbeginselen van SQL al niet kent, dan zal je ook niet weten hoe je correct een database opstelt. Wat dus weer betekend dat je later in de problemen kan komen. Als je dan in de problemen zit, ga je vast en zeker hier weer komen.
En nog een voorbeeld:
Stel, iemand heet Jansen. Dus jij hebt dan in twee tabellen Jansen. Wat als die persoon trouwt, en het Jansen-de Boer wordt? Als je het verkeerd doet, dan komt de nieuwsbrief nog steeds bij Jansen uit.
In de ene tabel users staat jansen
in de andere tabel newsletter staat jansen1985
nu wil ik van tabel users de naam jansen rewrite naar newsletter thats all .
en ik weet wel zeker hoe je correct een database opsteld , alleen weet ik niet hoe ik het voor elkaar krijg om een waarde uit de ene tabel te halen en in een andere te rewrite .
Je kan wel hele verhalen gaan lopen tikken maar daar schiet ik niets mee op , ik verwacht een andwoord geen hele verhalen daar zit ik niet op te wachten....
en hoe en wat en waar een nieuwsbrief uitkomt is mijn probleem , ik heb alleen de sql nodig waarmee ik zou kunnen rewrite van het tabel users naar newsletter erg simpel...
Toevoeging op 30/11/2010 19:57:08:
Mike de jong op 30/11/2010 19:56:26:
nee dat is het probleem totaal niet
nu wil ik van tabel users de naam jansen rewrite naar newsletter zodat de foutive naam jansen1985 verdwenen is thats all .
en ik weet wel zeker hoe je correct een database opsteld , alleen weet ik niet hoe ik het voor elkaar krijg om een waarde uit de ene tabel te halen en in een andere te rewrite .
Je kan wel hele verhalen gaan lopen tikken maar daar schiet ik niets mee op , ik verwacht een andwoord geen hele verhalen daar zit ik niet op te wachten....
en hoe en wat en waar een nieuwsbrief uitkomt is mijn probleem , ik heb alleen de sql nodig waarmee ik zou kunnen rewrite van het tabel users naar newsletter erg simpel...
nu wil ik van tabel users de naam jansen rewrite naar newsletter zodat de foutive naam jansen1985 verdwenen is thats all .
En waarom wil je niet uitleggen waarom je de naam twee keer wilt opslaan?
Inderdaad is het een simpele query, daarom denk ik dus dat je totaal verkeerd zit, want je hoeft en moet die namen niet twee keer opslaan.
En waarom er om heen draaien en niet gewoon het antwoord geven , ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet met mijn database doe ;)
dus als je niet de oplossing kunt / wilt geven post dan niets meer want het is toch nutteloos...
Hoe weet jij welke goede username hoort bij de foute in die andere tabel?
inderdaad, dat is een fout.
Een fout heeft altijd een oorzaak.
En nee, zoals ik al uitgelegd hebt werkt het niet zo.
Bas Cost Budde op 30/11/2010 20:06:02:
Hoe weet jij welke goede username hoort bij de foute in die andere tabel?
Zie zijn tweede post.
Daarom is het dus ook zo'n onzin dat hij het twee keer wilt opslaan. Waarom?
Geef ons een reden, waarom? Waarom zou het zo moeten, en niet zoals de standaard manier? Waarom afwijken? Afwijkingen zijn interessant!
Dit kan ik zien via online users. de table users staan de correcte namen.
Mike de jong op 30/11/2010 20:10:37:
@ Bas Cost Budd
Er zit dus helemaal geen binding tussen die twee tabellen?
Apart hoor.
Maar daar gaat het niet om he ;)
Mike de jong op 30/11/2010 20:12:49:
ik ben altijd al apart geweest met dingen maken ;)
Jawel.
Want het is niet goed.
Misschien begrijp je mijn vraag niet goed; het stukje informatie dat je met het antwoord zou geven is een van de onderdelen waarmee je de herstel-query kunt opbouwen. Kun je het zo formuleren dat ik, zonder kennis van je applicatie of datamodel, aan de twee tabellen het verband zou kunnen leggen?
Gewijzigd op 30/11/2010 20:15:22 door Bas Cost Budde
@bas
Naar mijn weten moet uit de tabel users het id en naam gehaald worden en deze rewrite over newsletter de newsletter is de tabel waar het verkeerd is gegaan met naams veranderingen die tabel werd niet geupdate
Dus de oude foutive namen staan nog in newsletter en de correcte werkende in users
Hoop dat ik het zo een beetje duidelijk verteld heb anders moet je het zeggen
Gr Mike
(knijpt in zijn arm)
Jou citeren:
Select id,naam from users <- haal ik het correcte id en naam op
Select id,naam from newsletter <- haal ik wel het correcte id op maar de foutive naam.
Betekent het id in die twee tabellen hetzelfde, namelijk gebruikers-id?