Tabeloverstijgende variabele
Ik ben nieuw hier en ook nieuw in het gebruik van php-mysql.
Vandaar ook mijn volgende vraag: Ik heb twee tabellen gemaakt in mysql: 'registratie' (naw-gegevens) en 'onderhoud'. Op het moment dat ik een onderhoudsbeurt via een formulier wil toevoegen aan de database wil ik die koppelen aan een userid uit de registratietabel zodat ik later per userid alle onderhoudswerkzaamheden kan opvragen. Hoe krijg ik dat voor elkaar bij de inrichting van de tabellen?
Alvast hartelijke dank!
Marc
Gewijzigd op 27/11/2018 22:36:06 door Marc O
Een gebruiker heeft na registratie altijd een uniek ID, en diezelfde ID hang je ook aan een onderhouds-record.
Vervolgens kan je met een JOIN in je query beide tabellen koppelen, zodat je bijvoorbeeld bij het ophalen van een onderhouds-record ook alle NAW-gegevens hebt van die persoon.
De relatie leg je dus sowieso vast op de plek waar je met de query de boel ophaalt.
Gewijzigd op 28/11/2018 10:01:11 door - Ariën -
- Ariën - op 27/11/2018 23:01:17:
Beide tabellen moeten overeenkomende gegevens hebben waarmee je ze koppelt.
Een gebruiker heeft na registratie altijd een uniek ID, en diezelfde ID hang je ook aan een onderhouds-record.
Vervolgens kan je met een JOIN in je query beide tabellen koppelen, zodat je bijvoorbeeld bij het ophalen van een onderhouds-record ook alle NAW-gegevens hebt van die persoon.
De relatie leg je dus vast op de plek waar je met de query de boel ophaalt.
De relatie leg je dus vast op de plek waar je met de query de boel ophaalt.
Dank Ariën. Dus in beide tabellen neem ik een identieke kolom 'userid' op.
Als je een echte relationele database wilt opzetten (waarbij er echt een verband is tussen primaire en verwijzende sleutels) dan moet je dit ook tot uiting laten komen in de database engine. Dit is als het ware het type (MySQL) database wat bepaalt wat voor eigenschappen de database heeft (of kan hebben).