target="_blank" of javascript
wat ik me afvraag. ik ben bezig met een website waar oa. partner bedrijven in komen te staan op een pagina. maar er moet ook gelinkt worden naartoe en wanneer iemand op die link klikt moet je naar die website natuurlijk maar de gebruiker moet de huidige website niet verlaten.
normaal gesproken gebruikte ik altijd target="_blank" maar op internet zeggen veel mensen nee gebruik de JS oplossing dus wat gebruik je nou precies wanneer?
de website wat ik nu bouw is trouwens 4.01
In de strict versie (ik was het nou vanaf XHTML?) is het 'target'-attribute verdwenen, omdat het niet in HTML hoort. Vanaf dan kan je het namaken in javascript.
Gewijzigd op 03/07/2012 13:08:14 door - Ariën -
transitional
Reshad F op 03/07/2012 13:07:51:
transitional
Dan mag je het target-attibute gebruiken.
http://www.w3schools.com/tags/tag_a.asp
Gewijzigd op 03/07/2012 13:14:44 door - Ariën -
ah thanks!
Reshad F op 03/07/2012 12:54:14:
wanneer iemand op die link klikt moet je naar die website natuurlijk maar de gebruiker moet de huidige website niet verlaten.
Zo natuurlijk is dit niet.
Ik weet niet of er een consensus is onder de webdesigners, maar argumenten tegen zijn er genoeg.
Hier een link: http://uxdesign.smashingmagazine.com/2008/07/01/should-links-open-in-new-windows/
Helemaal eens met Kris Peeters. Waarom zou je het overigens willen? De gebruiker kan dit zelf afdwingen als hij dát wil. Druk is op een link met je scrollwheel...
Tevens vind ik Ctrl + Klik iets makkelijker dan met het muiswieltje...
Als laatste zal ik zeggen: Snel weg met die transition en ga Strict gebruiken. Veel beter.
Misschien nog even dus een kleine aanvulling: gebruik het gewoonweg niet. Noch via HTML, noch via JS. De reden waarom schreef ik al in mijn vorige post: laat de gebruiker beslissen.
Ik heb er echter een ander idee over. Open interne links in dezelfde browser en open externe links in een nieuwe browser.
Ik wil niet dat de bezoeker door het klikken op een link mijn website verlaat. Hoe dan ook, het is een persoonlijke keuze en er is geen goed of fout.
Indien je zelf overtuigd bent, kan je altijd proberen de klant te overtuigen dat er in de software-gemeenschap zware twijfels zijn over de wenselijkheid.
Even een extemer voorbeeld: ik denk dat de modale webscripter zijn klant uit het hoofd kan praten om nog <marquee> te gebruiken.
Dat is nog iets anders dan de klant wandelen te sturen
Dat je dan bezoekers verliest, doordat de pagina in hetzelfde tabblad wordt geopend vind ik echt onzin. Als je een bezoeker echt weet te boeien zal hij wel terugkomen op je pagina door op BACK te klikken of de pagina in een nieuw tabblad openen.
@Ozzie:
Ja en nee... Ik vind niet dat je de gebruiker kan dwingen een nieuw venster te openen omdat jij je bezoeker niet kwijt wil. Als je site voldoende interessant is, zie ik geen reden waarom jouw bezoeker niet zal terugkeren. De manier waarop de bezoeker terugkeert maakt uiteindelijk toch niet uit? Of het nou gaat om een (misschien) onkundig persoon die op 'Vorige vorige vorige ...' klikt of die zelf een nieuw tabblad opent. Wat maakt het uit?
Toevoeging op 03/07/2012 14:38:09:
Wouter was me voor :-)
Als jij een commerciële website / webshop hebt dan zou het heel dom zijn om externe links in dezelfde browser te openen. Je wil dat de bezoekers op jouw site blijven.
Persoonlijk vind ik het overigens irritant als ik op een site zit en ik klik naar een andere site en dat ik dan de eerste site kwijt ben. Nee, hoor... gewoon externe sites openen in een nieuwe browser. Niks mis mee.
@kris hehe helaas zijn mijn klanten geen leeks. 1tje heeft 15 jaar php ervaring en is webdeveloper en de andere is een marketing dude die dat zo beslist hebben (op mijn stage) ik werk alleen mee aan het project als stagiair natuurlijk mag ik zelf beslissingen nemen enzo maar zij hebben natuurlijk het voor het zeggen op het eind.
Ozzie PHP op 03/07/2012 14:43:33:
Als jij een commerciële website / webshop hebt dan zou het heel dom zijn om externe links in dezelfde browser te openen
Wat denk je van deze?
http://www.amazon.com
De grootste webwinkel van de wereld, dacht ik (ik kan me vergissen).
Geen target _blank te bespeuren.
Er is niets "heel dom" aan; wat je er ook zelf van denkt.
EDIT: Zie je trouwens dit mooie "external link" icoon? Dat waarschuwt mij, de gebruiker: als ik niet weg wil van deze site, moet ik niet met de LMK op deze link klikken.
Gewijzigd op 03/07/2012 15:05:51 door Kris Peeters
Toevoeging op 03/07/2012 15:07:23:
Kris Peeters op 03/07/2012 14:59:31:
EDIT: Zie je trouwens dit mooie "external link" icoon? Dat waarschuwt mij, de gebruiker: als ik niet weg wil van deze site, moet ik niet met de LMK op deze link klikken.
Nu je het zegt. Mijn mening sluit aan bij hoe ze het op deze site doen.
maar een bedrijf wat veel affiliates heeft op de website wil dat zijn website altijd in de browser is als iemand op een externe link klinkt.. het is iets marketing technisch en als het om veel geld gaat wanneer jij iemand op je website laat blijven dan doe je dat. dus ik ben het volledig met ozzie eens.
Quote:
Persoonlijk vind ik het overigens irritant als ik op een site zit en ik klik naar een andere site en dat ik dan de eerste site kwijt ben. Nee, hoor... gewoon externe sites openen in een nieuwe browser. Niks mis mee.
Het is een kleine moeite om de link in een nieuw venster te openen. Terwijl als dat in mijn plaats ongewenst wordt gedaan, mij meer moeite kost. Ik wordt verplicht aandacht te geven aan dat venster en ik moet het ook nog is sluiten.
Write Down op 03/07/2012 15:29:49:
Ik wordt verplicht aandacht te geven aan dat venster en ik moet het ook nog is sluiten.
Jaja, het valt allemaal niet mee...