Terugzetten gedeeltelijke sqldump
Mijn dump bevat momenteel ±82 tot 150 tabellen. Naar gelang het type back-up.
Hiervan zou ik soms een miniem deel terug moeten plaatsen, zelfs niet de volledige tabellen. Dit door gebruikers welke de "handlijding" niet lezen.
Jan
Tenminste als het niet alleemaal losstaande tabellen zijn.
Voorbeeld:
Je hebt klanten, je hebt producten en je hebt orders.
Als je je orders tabel bekijkt, dan zijn er ID's die verwijzen naar een klant en naar een product.
Als je nu om een of andere reden alleen je productentabel restored van een backup, dan is er een kans dat de producten van vandaag nog niet in je backup staan.
Laten we zeggen dat dat product met id = 100 is. (een boek)
Er is wel een order met bestelling van product 100. Wat is dat dan nu? Nu even niets.
Maar mogelijk komt er nu een nieuw product binnen. Dat is een pen.
Je voert dat product in. Omdat je mogelijk je autoincrement-teller hebt gereset krijgt die id=100.
En nu lijkt het of je klant een pen ipv een boek besteld heeft.
Wat ik probeer te zeggen: de tabellen hangen met elkaar samen. Het is 1 geheel.
Het is niet de bedoeling om daarin losse onderdelen aan te passen.
Het kán natuurlijk wel als je wéét wat er fout gegaan is, en wat je probeert te herstellen. Bijvoorbeeld omdat je van alle klanten het telefoonnummer verwijderd hebt en je die nog in je backup had staan.
Maar dan is dat een proces waarbij iemand een tabel uit de backup haalt en die als temp-tabel neerzet om vanuit daar iets slims te doen.
Maar dat is niet echt het terugzetten van een backup en vereist wel dat iemand weet wat hij doet.
Ik weet niet wat jij voor ogen hebt met "gebruikers" die zonder handleiding met data willen rommelen, maar dat lijkt me niet iets wat je moet willen.
Toevoeging op 21/11/2023 11:46:22:
gedeeltes databases terugzetten, is een gevaarlijk ding.
Tenminste als het niet alleemaal losstaande tabellen zijn.
Voorbeeld:
Je hebt klanten, je hebt producten en je hebt orders.
Als je je orders tabel bekijkt, dan zijn er ID's die verwijzen naar een klant en naar een product.
Als je nu om een of andere reden alleen je productentabel restored van een backup, dan is er een kans dat de producten van vandaag nog niet in je backup staan.
Laten we zeggen dat dat product met id = 100 is. (een boek)
Er is wel een order met bestelling van product 100. Wat is dat dan nu? Nu even niets.
Maar mogelijk komt er nu een nieuw product binnen. Dat is een pen.
Je voert dat product in. Omdat je mogelijk je autoincrement-teller hebt gereset krijgt die id=100.
En nu lijkt het of je klant een pen ipv een boek besteld heeft.
Wat ik probeer te zeggen: de tabellen hangen met elkaar samen. Het is 1 geheel.
Het is niet de bedoeling om daarin losse onderdelen aan te passen.
Het kán natuurlijk wel als je wéét wat er fout gegaan is, en wat je probeert te herstellen. Bijvoorbeeld omdat je van alle klanten het telefoonnummer verwijderd hebt en je die nog in je backup had staan.
Maar dan is dat een proces waarbij iemand een tabel uit de backup haalt en die als temp-tabel neerzet om vanuit daar iets slims te doen.
Maar dat is niet echt het terugzetten van een backup en vereist wel dat iemand weet wat hij doet.
Ik weet niet wat jij voor ogen hebt met "gebruikers" die zonder handleiding met data willen rommelen, maar dat lijkt me niet iets wat je moet willen.