Test: AJAX suggest
zouden jullie mijn AJAX suggest script eens willen testen? Let niet op lay-out enz, dat doet er nog niet toe. Ik ben benieuwd of het in alle moderne browsers werkt. Tips zijn van harte welkom.
groeten, Jan Koehoorn
Tip: Als je op de pijltjes toets naar beneden drukt gaat hij in die lijst naar beneden.
Als je dan eenmaal in de lijst ben moet natuurlijk de pijl naar boven ook werken :p
Ik heb het getest in: FF 2.0.0.3 & Opera 9.10
Ja, goeie tip. Afvangen van keyboard-events moet dan wel cross browser geïmplementeerd worden, maar ik weet dat dat kan. Die gaat op de todo lijst.
Als ik op een plaatsnaam klik, verdwijnt hij wel uit het lijstje, maar de rest blijft gewoon in het lijstje staan. De oplossing zou zijn om het hele lijste te 'hiden' als je op een element klikt.
getest in FF 2.0.0.3 en Opera 9.10 en IE 7
Op moviemeter.nl is "hetzelfde" maar daar kan je wel navigeren met de pijltjes toetsen. Dus misschien dat je daar een goed idee kunt opdoen..?!
Mooi scriptje :) Werkt prima in FF, IE6, IE7 en Opera voor wat het opzoeken betreft. Hij geeft wel goede suggesties, maar:
- Klopt het dat sommige plaatsnamen dubbel in je database staan?
- Als ik een plaats wil selecteren wordt die in het veld geplaatst, dit is goed. Echter wordt de gekozen plaats uit het lijstje gehaald, maar blijft de rest staan. Het keuzeveld zou volgens mij moeten verdwijnen
- Staat er 1 plaats, en kies ik die blijft er wel een leeg vakje staan van de selectlijst. Klik ik daarop, is mijn tekstveld weer leeg.
Verder nogmaals werkt mooi.
@Danny
Het mooie is dat je dit zo kan toepassen op een selectfield, met een paar kleine aanpassingen. Ik denk dat jan eerst wou testen of het doen van suggesties goed werkte en dat hij nog niet klaar is met het script.
Edit:
Hmm.. ik zie dat een aantal opmerkingen te laat kwamen omdat ik onder het typen van het bericht ook aan het testen was.
Hmm.. ik zie dat een aantal opmerkingen te laat kwamen omdat ik onder het typen van het bericht ook aan het testen was.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robert Deiman
Mooi hoor........
@ Danny: ik zal de JS van moviemeter.nl eens bekijken, tnx.
Met hidden, of display:none zou je dit nog kunnen veranderen.
@Jan: hij is er half uit!;-) er blijft nog een heel klein puntje van 4 pixels staan. Laat je het lijstje niet gewoon verdwijnen? (display:none)
wat positieprobleempjes na doet hij het goed in Safari.
Enige wat me naast het ontbreken van toetsenbord-navigatie nog irriteert is dat hij niet verdwijnt wanneer ik hem niet meer nodig heb, zoals je ook wel in mijn screenshot kan zien (geen focus meer in het plaatsveld, maar nog wel suggesties)
Ow, en 's Graveland kan je niet intikken (hij slikt die apostrof niet) en Leeuwarden staat er niet in :@
:+
Op Enige wat me naast het ontbreken van toetsenbord-navigatie nog irriteert is dat hij niet verdwijnt wanneer ik hem niet meer nodig heb, zoals je ook wel in mijn screenshot kan zien (geen focus meer in het plaatsveld, maar nog wel suggesties)
Ow, en 's Graveland kan je niet intikken (hij slikt die apostrof niet) en Leeuwarden staat er niet in :@
:+
@ Robert:
Quote:
- Klopt het dat sommige plaatsnamen dubbel in je database staan?
Ja, ik test even met een niet-genormaliseerde DB. Er staat trouwens wel een DISTINCT in de query die de plaatsnamen ophaalt.
Quote:
- Als ik een plaats wil selecteren wordt die in het veld geplaatst, dit is goed. Echter wordt de gekozen plaats uit het lijstje gehaald, maar blijft de rest staan. Het keuzeveld zou volgens mij moeten verdwijnen
Deze bug is inmiddels verholpen hoop ik.
Quote:
- Staat er 1 plaats, en kies ik die blijft er wel een leeg vakje staan van de selectlijst. Klik ik daarop, is mijn tekstveld weer leeg.
Moet nu ook werken.
Quote:
Ik denk dat jan eerst wou testen of het doen van suggesties goed werkte en dat hij nog niet klaar is met het script.
Klopt, dit is de allereerste versie :-)
@ Jelmer: kee, goeie tip. Hij moet verdwijnen op een onblur van de textinput.
De quote-bug ga ik even naar kijken en Leeuwarden ligt niet in N-H ;-)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Robert Deiman
Mooi hoor Jan.
@ Pepijn: ja het tempo valt mij ook mee! AJAX in combinatie met MySQL ;-)
Stel je de php-file ajax_plaatsnamen.php ook ter beschikking? Ik heb de source ervan nog niet kunnen vinden.
Klopt het dat in firefox 2.0.0.11 niet meer met de pijltjes toetsen kan selecteren?
Edit:
Ik als mierenneuker kan dit niet laten: je JavaScript-code is op sommige plekken niet goed ingesprongen.
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -
Stephan Vierkant schreef op 04.01.2008 15:46:
Prachtig script!
Stel je de php-file ajax_plaatsnamen.php ook ter beschikking? Ik heb de source ervan nog niet kunnen vinden.
* Ahum *
zie je de datum van mijn laatste post?
02.04.2007 23:01
da's zowat een jaar geleden
je moet niet ELKE keydown een ajax request maken.. beetje zonde. er zijn namelijk meer keys die niks typen, dan die wel typen. dus Tab of Caps indrukken hoeft geen nieuwe request te maken. Na de tab een H indrukken, o.i.d. wel.
Heb firefox 2.0.0.11 en pijltjes zorgen ook voor request