testen
Weet iemand misschien iets dat wel geschikt is voor Windows Vista?
Alvast bedankt voor je reactie
Daarnaast installeer je natuurlijk PostgreSQL, een echte database.
Edit: Linkjes toevoegen:
WAMP
pgSQL (Windows)
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Frank -
@pgFrank,
MySQL is een betere database, in iederegeval vind ik. Ik werk er veeeeel lekkerder mee. Dan postgresql ;)
Ook, hier de link naar xampp
klikje
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Dutch Caffeine
Alleen omdat je er lekkerder mee werkt (je kent het ws ook beter) wil niet zeggen dat het een betere database is. Frank baseert zijn mening wel degelijk op feiten, die hij er alleen (voor zijn gemakt) niet altijd bij noemt.
@Frank
Misschien handig om daar voor jezelf een "sneltext" voor te maken?
Zelfs in ANSI-mode bestaat er een goede kans dat MySQL jouw data zonder waarschuwing naar de bliksem helpt. Denk bv. aan een verkeerd gekozen engine, MyISAM, en dan een TRANSACTION die mislukt (wat op zich niets bijzonders is). Met een ROLLBACK denk jij de boel terug te draaien (daar is een ROLLBACK tenslotte voor bedacht), maar dat gaat niet... Gevolg: Je kunt weer eens een backup terug gaan zetten.
MySQL is géén database waarmee veilige systemen zijn te bouwen, het is een verzamelijk bugs en ongewenste eigenschappen. Wellicht is dat de definitie van een database die MySQL hanteert, maar dat is niet wat ik versta onder DBMS.
leesvoer
@Robert: Goed plan, moet dat meer eens gaan doen.
Terence schreef op 28.11.2007 00:59:
Daar trek me wel even een beerput open zeg! Nooit geweten dat het zó ernstig was!pffffff.. Frank, pgsql is ook niet alles he.. http://www.yapf.net/Articles/ArticleView/804 :P
FireBird dan maar?
Ja, vooral dat punt 2 is moeilijk te verteren vind ik ;-)
laten we het erop houden dat voor een beginner, mysql goed genoeg is :')
Kruidnootje.nl schreef op 28.11.2007 01:15:
En waarom dan wel? MySQL is moeilijker dan bv. pgSQL: er gaat iets fout maar de database zegt niet wat er fout gaat. Leg mij nu eens uit wat daar zo handig aan is.laten we het erop houden dat voor een beginner, mysql goed genoeg is :')
Voorbeeldje: Er wordt een login-systeem gemaakt waarbij het wachtwoord als een md5 wordt opgeslagen. Er is een keurig veldje userpw VARCHAR(30) aangemaakt, maar nu wil het inloggen niet lukken. Er worden keer op keer geen resultaten gevonden. Hoe kan dat toch?
Tja, een md5-hash bevat 32 karakters en dat past niet in een VARCHAR van 30 karakters. MySQL is zo vriendelijk om een deel van de data weg te gooien om het geheel passend te maken. In pgSQL had je direct een error om de oren gekregen, de INSERT-query zou zijn mislukt.
MySQL zuigt, het is niet anders. Hoe minder je van databases afweet, hoe beroerder het gebruik van MySQL is. Veel gebruikers zien niet eens dat hun data corrupt is of de resultaten niet goed zijn...
Quote:
Voorbeeldje: Er wordt een login-systeem gemaakt waarbij het wachtwoord als een md5 wordt opgeslagen. Er is een keurig veldje userpw VARCHAR(30) aangemaakt, maar nu wil het inloggen niet lukken. Er worden keer op keer geen resultaten gevonden. Hoe kan dat toch?
Tja, een md5-hash bevat 32 karakters en dat past niet in een VARCHAR van 30 karakters. MySQL is zo vriendelijk om een deel van de data weg te gooien om het geheel passend te maken. In pgSQL had je direct een error om de oren gekregen, de INSERT-query zou zijn mislukt.
Hmm, tja je zou het flexibel kunnen noemen:-P, in dit password voorbeeld is het enigsinds irritant ja. Maar soms kan het ook handig zijn. Wanneer je bijvoorbeeld niet wilt dat er bij een bepaalde input van een gebruiker meer dan 30 tekens gebruikt worden. Natuurlijk kun je dit op vele andere manieren opvangen, maar als beginner weet je nog niet hoe, en het kost ook zeker een stuk meer code.
De vraag is dus of je een flexibele database wilt, of een database waarvan je zeker weet dat er gedaan wordt wat jij wilt. Mensen die al wat verder gevorderd zijn, kunnen zeker beter voor de tweede optie kiezen. Maar voor beginners? Ik weet het zo net nog niet..
Bovendien bestaat er voor mysql phpmyadmin, misschien een klotetool, maar wel lekker makkelijk om databases te leren kennen en mee te expirementeren.. En zolang je het toch alleen maar voor kleine privé projecten gebruikt, is er niet zo heel veel mis mee. Zodra je professioneel ermee aan het werk gaat zul je sowieso bijna altijd een andere database moeten gebruiken, een beetje bedrijf gebruikt geen mysql:-).
Dat varchar(30) voorbeeld is ook voor beginners handiger met PostgreSQL: men ziet gewoon wat er fout gaat. Anders kom je er nooit achter en kan na een jaar je hele tabel kapot zijn.
MySQL is niet flexibeler, het is achterlijker. Er valt ook geen argument tegenin te brengen, het is net als dat je zegt dat je liever met frames werkt in plaats van div's en CSS: ga je gang maar ga niet anderen proberen te overtuigen dat het beter of handiger of simpeler is :)
PHPerik schreef op 28.11.2007 01:57:
MySQL is niet flexibeler, het is achterlijker.
Dit is geen argument. MySQL is zeker weten flexibeler in het accepteren van queries, denk bijvoorbeeld maar aan het accepteren van 32 chars, waar er maar 30 in mogen. Of het goed is dat dit gebeurd is een ander verhaal.
Het is natuurlijk ook niets voor niets dat zo ongeveer alle beginner scripts met php-mysql geschreven worden. Het is makkelijker hulp te vinden, omdat het veel gebruikt wordt.
Overigens gebruik ik zelf andere databases dan MySQL, dus om nou te zeggen dat ik mensen probeer te overtuigen MySQL te gebruiken zou nogal krom zijn. Naar mijn weten deed ik dat ook niet. Ik zeg alleen dat het niet onbegrijpelijk is dat sommige mensen liever MySQL gebruiken.
Het is het zelfde als op je paspoort zetten dat je 25 bent als je 23 bent. Het is vooraf afgesproken hoe je rekent met data en je dus 23 bent en jezelf niet zomaar 25 gaat laten noemen. Dat is liegen. Netzoals MySQL dat doet.
Niks met flexibel te maken. Als je vooraf kiest voor een lengte moet je je daar aanhouden, dat is juist niet flexibel.
DIt heeft niks met flexibel te maken, maar met achterlijkheid.
Ik hoop dat je er later nog achter komt, want deze zaken zijn gefundeerd op waardeloosheid.
De reden dat alle beginnersscripts met MySQL werken is omdat MySQL waardeloos is en beginners ook waardeloze PHP kennis hebben. "MySQL is niet flexibeler, het is achterlijker." -> Dit was geen argument hoor, dit was een conclusie c.q. een constatering.
We vergeten bij deze discussie 1 ding en dat is dat MySQL zich een relationele database noemt. Met MyISAM zijn relaties niet eens mogelijk. Daarnaast hoort een DATAbase je DATA goed op te bergen en MySQL neemt het niet zo nauw.
Dat zijn redenen om nooit deze dramabase te gebruiken en gewoon aan normale databases vast te houden.
@Hylke
Wat gebruik jij dan?
Hylke schreef op 28.11.2007 02:07:
...Het is natuurlijk ook niets voor niets dat zo ongeveer alle beginner scripts met php-mysql geschreven worden. Het is makkelijker hulp te vinden, omdat het veel gebruikt wordt...
Dat komt omdat er ooit gezegd is dat mysql goed was (helaas is dat niet (meer) zo)
Veel mensen die boeken/tutorials voor beginners schrijven hebben (bijna) geen kennis van andere databases en/of kennen de nadelen van mysql niet. Ook zijn er mensen die denken dat de problemen overal voor komen (Bijvoorbeeld getallen naar beneden halen als de waarde niet past, lekker om mee verder te rekenen)
Daardoor is zeker voor beginners veel documentatie over mysql en minder over andere databases. Maar als je begint is het juist handiger om met een fatsoenlijkere database te beginnen.
TJVB schreef op 28.11.2007 09:15:
Dat komt omdat er ooit gezegd is dat mysql goed was (helaas is dat niet (meer) zo)
Hylke schreef op 28.11.2007 02:07:
...Het is natuurlijk ook niets voor niets dat zo ongeveer alle beginner scripts met php-mysql geschreven worden. Het is makkelijker hulp te vinden, omdat het veel gebruikt wordt...
Is dat zo? Is dat de reden volgens jou?
1) MySQL is gratis, en lange tijd de enige gratis mogelijkheid (met enige betrouwbaarheid) geweest
2) Vooral beginners willen voor een dubbeltje op de 1e rij
3) Veel hosters gebruiken MySQL, omdat het gratis is. Betere varianten als Oracle en dergelijke, kosten (te veel) geld.
4) De gratis variant: PostgreSQL is pas later erbij gekomen
Nog meer weten? Het was in ieder geval niet dat MySQL een goede oplossing was, er was (is) prima mee te werken, en is gratis + redelijk licht in de zin van dat het weinig resources vraagt. (Oracle zelf gebruikt meer, maar heeft wel een betere engine)
De topicstarter heeft antwoorden gekregen op zijn vraag, nl: xampp of wamp om te gebruiken als beginner.
Om verder te discussiëren over PostGreSQL en MySQL verwijs ik jullie graag door naar de koffiehoek.