Thuisnetwerk met Novell
Ik wil denk ik hier thuis een netwerk opzetten met een server, die continu aanstaat, en ik wilde met Novell of iets dergelijks regelen dat bepaalde accounts bepaalde rechten hebben, ik wil de data centraal op de server opslaan, evenals de programmas, en ik zou dan dus willen dat mensen kunnen inloggen op de server, en wat ook fijn zou zijn is dat men op afstand óf kan inloggen op Novell (met een computer die niet extra programmas oed heeft), óf kan inloggen maar alleen de harde schijf inhoud kan bewerken.
Welke Novell (oed) moet ik daarvoor gebruiken? want ik zie dat ze -tig producten hebben. En hoeveel zou dat kosten?
Weet iemand misschien ook een tutorial over het gereed maken voor Novell?
Groeten,
Jonathan
Heeft iemand trouwens ervaring met dit soort dingen? Of tips?
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door - -
Ik kan overal met een wachtwoord bij mijn bestanden komen via die server. Ik vind het zelf goed werken en weinig problemen.
Wij hebben thuis Novell Netware 6
Maar het is niet gratis! ;)
En heb je nog meer behalve het opakket, de server pc nodig?
Edit:
$184 :'(... wil iemand mij een kopietje geven? of mag ik dat nietz eggen op phphulp???
Edit:
ik ga nu even tennissen, en ik hoop dat als ik terugkom er wat tips zijn ;-)
Je hebt 1 pc die je als server gebruikt en die kan je benaderen met andere pc's via de novell client.
moet de server xp pro hebben?
of mag het 98 zijn?
kan je op afstend (via ip) de server benaderen?
hoe zit het met de installatie?
*BUMP*
Windows 98 zou ik persoonlijk niet meer nemen, dat is te verouderd (Windows ondersteunt het ook niet meer toch?).
Verder weet ik natuurlijk niet hoe groot jouw huishouden is, maar ik denk dat wat jij wil te groot is. Dat is ook mijn probleem: ik wil thuis wel vanalles installeren en opzetten van mijn ouders, maar ze hangen regelmatig kwaad aan de telefoon dat ik weer iets veranderd heb waarvan ze niks begrijpen :)
Hoe dan ook, voordat je zoiets als Novell aanschaft, zou ik me eerst verdiepen in andere (goedkopere of gratis) mogelijkheden.
centrale server met (evt) rechten,
de server benaderen via andere pc buiten netwerk en dan MET wachtwoord gegevens bewerken oed
Wat raden jullie hiervoor aan???
Gewijzigd op 01/01/1970 01:00:00 door Benny Lava
Edit:
Heb je zelf ervaring? welke moet ik hebben? fpp? oem? olp? olp sa?
Edit:
Ik zie dat de Windows Server 2003, Enterprise Edition with SP1 for Itanium-based Systems - English gratis is, is die goeed??? en wil een mod even de topictitel aanpassen naar netwerkserver ofzo???
ik weet niet of je al wat af weet van DHCP,DNS en user beheer.
Ik krijg nu van een neef win2k, ga ik eens wat mee proberen. Iemand ervaring?
maar niet met win2k, maar misschien heeft het wat gelijkenissen.
win2003 hoef je minder vaak op nieuw optestarten voor wijzigingen van kracht te krijgen.
Als je het snel klaar wil hebben moet je windows gebruiken anders kan je wel novell doen.
Ik heb nu win2k gedownt, alleen moet ik fftjes weten of het mogelijk is om xp home én win2k geinstalleerd te hebben. ik heb nog wel een partitietje over. iemand ervaring???
in home zit geen domein control.
Maar er ligt er maar weer aan wat je wil.
Je kan wel bij home je lid maken van een workgroup.
gr, tim
Natuurlijk kun je meerdere os's geinstaleerd hebben. Ik zou der wel even een tut'je over opzoeken op inet..Is al een tijdje terug dat ik et op school gedaan heb.
Jonathan:
Ik heb nu win2k gedownt, alleen moet ik fftjes weten of het mogelijk is om xp home én win2k geinstalleerd te hebben. ik heb nog wel een partitietje over. iemand ervaring???
Waarom zou dat niet willen Jonathan? Je kan win98 en XP naast elkaar draaien, Windows en Linux kan je naast elkaar draaien. Dus dit ook wel.
Je moet er alleen voor zorgen dat je win2k en winxp goed gescheiden houdt!